Google probeert al jaren duidelijk te maken dat websites zich meer moeten richten op het verbeteren van de gebruikerservaring (in het Engels: user experience). Want, hoe beter de user experience (UX), hoe hoger de tevredenheid van zoekmachine gebruikers. Een tevreden bezoeker heeft snel een antwoord op een vraag of zoekopdracht gevonden, blijft langer op de website, bezoekt andere pagina’s en keert regelmatig terug naar de site. Deze sterke signalen zijn voor Google een teken dat de gebruikerservaring beter is, dan die van concurrerende sites. De website wordt vervolgens beloond met een hogere ranking in de zoekresultaten.

Google voert regelmatig algoritme-updates uit, om UX nog beter te kunnen meten. Deze updates hebben daarnaast nog een andere belangrijke rol: het gebruik van manipulatieve tactieken tegengaan.

GOOGLE KONDIGT DE UPDATES NIET MEER AAN

Voorheen ging elke update gepaard met een officiële aankondiging en een pakkende naam. Denk bijvoorbeeld aan Penguin, Panda, Hummingbird en Pigeon, Tegenwoordig kondigt Google de updates niet meer aan en wordt er online over het algemeen ook minder aandacht aan besteed. Totdat een groot aantal websites op hetzelfde moment wordt getroffen en online praktijkverhalen worden gedeeld over de opmerkelijke daling in het organische zoekverkeer.

Exact zo’n situatie deed zich voor op 7 maart. Bij een aantal websites bleek het organische verkeer tussen de 50 en 90% gedaald. Andere websites zagen juist een enorme stijging in de statistieken. Een grote algoritme-update – door Google’s Gary Illyes als grap ‘Fred’ genoemd – was de trigger.

Een voorbeeld van een website met een slecht linkprofiel, die na 7 maart wordt geconfronteerd met een sterke daling in het organische zoekverkeer.

Nog een voorbeeld van een website, die na 7 maart juist het aantal sessies sterk heeft zien stijgen.

WAT IS HET DOEL VAN DE FRED UPDATE?

Omdat er geen officiële aankondiging is geweest, blijft het speculeren wat precies het doel is van Google’s meest recente update. Het merendeel van de SEO specialisten is van mening dat de update zich voornamelijk richt op websites, die veel advertenties tonen, kwalitatief slechte content aanbieden en over veel onnatuurlijke links beschikken. Enkele voorbeelden hiervan zijn advertentiegerichte blog- en nieuwssites en Private Blog Networks. PBNs bestaan uit een reeks van blogsites, die vaak maar één doel hebben; backlinks (inkomende links) genereren. De artikelen zijn doorgaans kort, de informatie biedt geen meerwaarde en de links zijn sterk geoptimaliseerd.

ORGANISCH ZOEKVERKEER PLOTSELING GEDAALD?

Heeft u recentelijk een sterke daling in het aantal organische bezoekers opgemerkt? Volg dan de 5 stappen hieronder, om een eventuele ‘penalty’ op te heffen en uw website klaar te maken voor nieuwe Google updates.

1. START MET HET MONITOREN VAN ORGANISCH VERKEER

Door het monitoren van zoekverkeer wordt duidelijk of uw website daadwerkelijk is getroffen en door welke update. Open uw website analyse tool. Google Analytics is hier een bekend voorbeeld van. Ga vervolgens naar de statistieken voor organisch verkeer en controleer of er recentelijk extreme schommelingen in het aantal bezoekers zijn geweest.

Google Analytics

Was er een scherpe daling op een bepaalde datum? Controleer dan of de datum overeenkomt met een van Google’s algoritme-updates. Nu duidelijk is om welke update het gaat, kunt u gerichte stappen ondernemen om de on-site problemen op te lossen.

Was de schommeling rond 7-8 maart, dan is dit een duidelijk signaal dat de Fred update de boosdoener was. In dat geval is volgende stap voor u van extra belang.

2. CONTROLEER HET GEBRUIK VAN ADVERTENTIES

Fred is de meest recente update in de lange rij van Google updates, die websites van lage kwaliteit uit de zoekresultaten weren. Niet alleen Private Blog Networks lopen risico na de uitrol van de Fred update. Dit geldt ook voor blog- en nieuwssites die advertentie- inkomsten verkiezen, boven een goede gebruikerservaring. Diverse praktijkverhalen bevestigen dit. Zo zijn er webmasters die beweren dat er direct een stijging in het organisch verkeer merkbaar was, nadat diverse advertenties waren verwijderd.

Maakt u veelvuldig gebruik van advertenties? Loop dan elke webpagina na en zorg ervoor dat er niet meer dan 3 advertenties op de pagina wordt getoond.

UX sleutelrol

Ook bij populaire nieuwssites, zoals The New Yorker, zijn advertenties overduidelijk aanwezig.

TIPS OM DE UX TE VERBETEREN: Verwijder alle elementen, die de gebruikerservaring negatief beïnvloeden. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

‣ Advertenties die direct bovenaan de pagina of boven de vouw worden weergegeven
‣  Advertenties die midden in de tekst zijn geplaatst
‣  Video ads die automatisch afspelen
‣  Knipperende banners
‣  Onduidelijke afbeeldingen
‣  Niet-relevante reviews

Het betekent overigens niet dat websites zo veel mogelijk advertentievrij moeten zijn.Meer hierover leest u in de volgende stap.

3. GA NA OF ALLE CONTENT ÉCHT MEERWAARDE BIEDT

De Fred update richt zich voornamelijk op websites, die veel advertenties tonen én kwalitatief slechte content aanbieden. Bent u van mening dat u geraakt bent door een recente Google update, dan is het raadzaam om alle website content op de volgende punten te controleren.

‣  Is de tekst goed leesbaar en bevat deze geen grammaticale fouten of typfouten?
‣  Is de inhoud helder, aansprekend en origineel?
‣  Speelt de informatie in op de klantbehoefte?
‣  Is het antwoord snel zichtbaar?
‣  Is de boodschap makkelijk te begrijpen?
‣  Biedt de informatie écht meerwaarde?
‣  Is het verhaal overtuigend en authentiek?
‣  Wordt de tekst ondersteund door afbeeldingen, video’s en andere visuals?
‣  Deelt u daadwerkelijk unieke informatie en is deze betrouwbaar?

TIPS OM DE UX TE VERBETEREN: Raadpleeg uw website statistieken en kijk met name naar pagina’s met sterke user engagement signalen, oftewel:

✓  een langere sessieduur,
✓  een lager weigeringspercentage en
✓  een hogere doorklikratio.

Deze signalen wijzen erop dat de aangeboden informatie wordt gezien als relevant, interessant, uniek en kwalitatief. De bezoeker is dus tevreden met het antwoord. Met andere woorden: de pagina biedt een goede gebruikerservaring. Gebruik deze webpagina als leidraad voor de opzet van alle andere pagina’s.Maakt u geen gebruik van advertenties en biedt u uitsluitend unieke en kwalitatief goede content aan? Dan verwijzen er waarschijnlijk schadelijke links naar uw website. Besteed dan extra aandacht aan de volgende stap.

4. VERWIJDER SCHADELIJKE LINKS

Diverse websites die door de Fred update zijn geraakt, blijken ook een onnatuurlijk linkprofiel te hebben. Controleer daarom ook alle inkomende links en noteer links die onbetrouwbaar, kwalitatief slecht, niet-relevant of onnatuurlijk ogen. Dit kunt u

bijvoorbeeld met een ‘backlink checker tool’ doen, zoals Google Webmaster Tools, Majestic SEO en Ahrefs,

Heeft u dubieuze links of spamlinks gevonden? Onderneem dan direct actie om deze links te verwijderen. Zo kunt u bijvoorbeeld de webmaster van de gelinkte website verzoeken om de link te verwijderen. Wordt hier niet op gereageerd? Dan kunt u er ook voor kiezen om Google’s Disavow Tool te gebruiken en de link af te wijzen.

CONTROLEER OOK ALLE INTERNE LINKS

Controleer ook de anchortekst (de klikbare tekst) van alle interne links. Oogt de linktekst onnatuurlijk of over-geoptimaliseerd? Pas deze dan aan en verwerk alle relevante termen zo natuurlijk mogelijk in de klikbare tekst. Voeg ook long-tail zoekwoorden toe en creëer daarnaast voldoende anchorteksten zonder zoekwoorden.

TIPS OM DE UX TE VERBETEREN: Links ondersteunen bezoekers bij het vinden van het antwoord op een vraag of zoekopdracht. Een link die niet werkt is niet alleen een bron van ergernis voor de bezoeker, maar heeft ook een negatieve impact op conversie en de gebruikerservaring. Identificeer daarom alle niet-werkende links met een ‘link checker’, zoals Google Webmasters Tools of W3C Link Checker. Zorg vervolgens voor de correcte URL of verwijder de link, als de pagina niet meer bestaat.

5. VERBETER DE GEBRUIKERSERVARING

Google streeft ernaar om al haar zoekmachine gebruikers de best mogelijke ervaring te bieden. Elke algoritme-update is een bevestiging van dit doel. Voor u betekent dit dat u de focus flink moet verschuiven van traditionele SEO-methoden naar UX-optimalisatie. Doet u dit constant, dan zullen nieuwe updates weinig tot geen impact hebben.

Heeft u nog weinig ervaring met UX-optimalisatie? Door het volgen van onderstaande tips zet u een grote stap in het verbeteren van de gebruikerservaring.

‣  Zorg voor een heldere website structuur en duidelijke navigatie.
‣  Verbeter de laadtijd van alle webpagina’s.
‣  Voeg een gebruiksvriendelijke zoekfunctie toe aan uw website.
‣  Beantwoord veelgestelde vragen aan de hand van een FAQ-pagina.
‣  Geef bezoekers de mogelijkheid om live te chatten met uw team.
‣  Optimaliseer de website voor alle platformen en apparaten (mobiel, tablet en desktop).
‣  Zorg voor eenvoudige en gebruiksvriendelijke webdesign-elementen.
‣  Deel gepersonaliseerde content met de juiste bezoeker.
‣  Plaats duidelijke call-to-actions, die bezoekers naar relevante informatie verwijzen.
‣  Versterk de boodschap met afbeeldingen, infographics en video’s.
‣  Voer regelmatig A/B-testen uit.

BLIJF ALTIJD EEN STAP VOOR OP DE VOLGENDE GOOGLE UPDATE

Google voert dagelijks algoritme-updates uit. Hoe kunt u altijd een stap voorblijven op de volgende update? Door continu de beste user experience te leveren. Onze UX-specialisten helpen u daar graag bij. Maak vrijblijvend een afspraak!