>

9 MICROSITES VOOR LEXMARK EUROPE

9 MICROSITES VOOR LEXMARK EUROPE

EEN DIGITAAL PLATFORM

Lexmark wil organisaties, groot en klein, bewuster maken van het nut en de noodzaak van geautomatiseerde bedrijfsprocessen. De digitale wereld is hiervoor dé aangewezen plek. Wij hebben daarom een online concept voor Lexmark bedacht, om die bewustwording te creëren, te vergroten en de doelgroep te activeren. Een digitaal platform waarin ook het aantrekken van kwalitatieve leads centraal staat. En dat bovendien fungeert als springplank voor het omzetten van leads in nieuwe business.

In samenwerking met Connexx en Ambitions hebben we dit concept uitgewerkt tot krachtige digitale producten: 9 campagnesites voor de belangrijkste Europese landen, waar Lexmark vertegenwoordigd is. Deze zogenoemde ‘microsites’ hebben we volledig ingericht rondom het thema “Het automatiseren van financiële processen”. Elke landspecifieke microsite presenteert de belangrijkste softwareoplossingen op één centrale plek, waar bezoekers stap voor stap worden verleid tot de gewenste conversie.

HET DOEL

De doelgroep informeren, overtuigen en activeren, om zo meer kwalitatieve leads te kunnen genereren.

HET RESULTAAT

Een sterke toename van het aantal gekwalificeerde leads en conversies.

FEITEN IN HET KORT

9 EU landen

beschikken over een microsite

3 juni 2016

Lancering van eerste microsite

AdWords campagne

voor 6 landen uitgerold

De microsites

zijn schaalbaar en modulair opgezet

OVER LEXMARK

Lexmark is vooral bekend als wereldwijde leverancier van printers en ondersteunende beeldverwerking- en uitvoeroplossingen. Het technologiebedrijf verkoopt haar producten in melexmark logoer dan 170 landen. Lexmark levert daarnaast op maat gemaakte softwareoplossingen aan zowel grote internationale ondernemingen als MKB’s.

Om het aanbod van deze innovatieve softwareoplossingen verder te kunnen verbreden, heeft het technologiebedrijf sinds 2010 diverse softwarebedrijven overgenomen. Lexmark versterkt daarmee haar concurrentiepositie in belangrijke groeimarkten, waaronder de markt voor automatiseringssoftware. En juist in deze laatstgenoemde markt wil Lexmark meer business genereren.

DE CASE

Lexmark wil de doelgroep bewuster maken van het belang van geautomatiseerde bedrijfsprocessen. Het technologiebedrijf wil met name bewustwording creëren over de softwaremogelijkheden voor het automatiseren van financiële processen. Deze bewustwording moet op zijn beurt weer leiden tot succesvolle online activatie én hogere conversie.

HET CONCEPTVOORSTEL

Allereerst hebben we diverse knelpunten en kansen binnen de website van Lexmark in kaart gebracht. Uit deze inzichten hebben we nieuwe ideeën opgedaan, om de softwareoplossingen online beter onder de aandacht van de doelgroep te brengen.

Deze ideeën hebben we vervolgens vertaald naar een krachtig online conceptvoorstel; de ontwikkeling van een aparte microsite voor de belangrijkste Europese landen, waar Lexmark vertegenwoordigd is. Dit zijn:

  • Duitsland
  • Zwitserland
  • Frankrijk
  • Spanje
  • Het Verenigd Koninkrijk
  • Nederland
  • Zweden
  • Noorwegen
  • Denemarken

Op deze landspecifieke microsites worden de belangrijkste softwareoplossingen voor financiële procesautomatisering gepresenteerd. De bezoeker wordt niet alleen geïnformeerd, maar ook gestimuleerd om relevante media te downloaden of contact op te nemen. Het doel hierachter is om belangrijke contactgegevens te verzamelen en zo gekwalificeerde leads te genereren.

Dit conceptvoorstel hebben we vervolgens bij het hoofd Marketing van Lexmark Europe gepitcht. En met succes!

VAN CONCEPT TOT ACTIEGERICHTE MICROSITE

Aan de hand van diverse creatieve sessies hebben we verschillende conceptontwerpen uitgewerkt. Vervolgens hebben we voor elk ontwerp zowel een statische als klikbare demo ontworpen. Zo kon het marketing team van Lexmark een ‘live’ versie van de microsite bekijken en direct experimenteren met de belangrijkste functionaliteiten.

Vervolgens hebben we samen met het marketing team van Lexmark Europe het beste conceptontwerp geselecteerd en uitgewerkt tot een volledig functionele microsite.

 Het conceptontwerp van de homepage:
Concept ontwerp homepage
 Het definitieve ontwerp van de homepage:
Definitieve homepage
 Een conceptontwerp van de landingspage (met de Nederlandse microsite als voorbeeld):
Homepage lexmark
Het definitieve ontwerp van de landingspage:Homepage Lexmark

CONSISTENTE MERKBELEVING

Stijlgids LexmarkAlle stijlelementen, inclusief de lay-out, kleuren, afbeeldingen en typografie zijn compleet nieuw vormgegeven. Deze stijlelementen zijn uiteraard wel in lijn met Lexmark’s stijlgids. Zo zijn alle campagnesites direct herkenbaar voor de doelgroep.

Het unieke design is consequent doorgetrokken in alle communicatie-uitingen. Hierdoor biedt elke microsite een consistente merkbeleving. En deze consistentie draagt weer bij aan de algehele gebruikerservaring.

CONTENT OPTIMALISATIE & VINDBAARHEID

Voor het vullen van de microsites hebben we de content van de originele Lexmark site als basis genomen. Binnen de originele site ontbrak het echter aan conversiegerichte content. Daarom was het noodzakelijk om eerst de originele teksten te herschrijven. De content hebben we vervolgens ook geoptimaliseerd voor zoekmachines. Elke microsite beschikt nu over unieke en conversieverhogende content, die ook nog eens goed vindbaar is.

SCHAALBAAR & MODULAIR

De microsites zijn schaalbaar en modulair opgezet. De site kan daarom snel worden uitgebreid met nieuwe functies en aanvullende modules. Ook hebben we aan elke microsite een gebruiksvriendelijk CMS gekoppeld. Hierdoor kan het marketing team van elk land geheel zelfstandig alle microsite content beheren, wijzigen en extra functies toevoegen.

LEADGENERATIEMicrosite downloadformulier

Alle 9 microsites zijn volledig ingericht voor het genereren van leads. Op diverse conversiegerichte landingspagina’s worden bezoekers via call-to-actions aangespoord om hun contactinformatie achter te laten.
Visueel sterke call-to-action buttons worden direct bovenaan de landingspagina’s getoond.

Leadgeneratie

Bezoekers kunnen bijvoorbeeld een productspecifieke brochure, whitepaper, factsheet of een succesverhaal downloaden. Om deze media te kunnen downloaden wordt de bezoeker eerst gevraagd om een aantal gegevens in te vullen. Lexmark kan vervolgens leads identificeren en voeden, met het doel om deze te converteren naar klanten.

Ook bezoekers die aanvullende vragen hebben of op zoek zijn naar extra informatie over een product, worden via call-to-actions gestimuleerd om hun gegevens achter te laten.

GERICHTE ONLINE CAMPAGNES VOOR 6 MICROSITES

Voor de volgende landspecifieke microsites hebben we diverse online campagnes bedacht en opgezet: Duitsland, Zweden, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Frankrijk en Spanje. Het doel: een maximaal aantal leads genereren.

ADWORDS SEARCH & RETARGETING

Voor elk van de 6 microsites hebben we een gerichte AdWords campagne voor Google Search (het zoeknetwerk) ingericht en gelanceerd. Potentiële klanten en overige zoekmachine gebruikers krijgen bovenaan in de zoekresultaten relevante advertenties van de microsite te zien en worden gestimuleerd om de site te bezoeken.

Google adwords campagne

Een Google Search advertentie van de UK microsite.

Via retargeting campagnes bereiken we bezoekers, die al eerder de microsite hebben bezocht. Deze bezoekers krijgen relevante advertenties te zien, wanneer ze bijvoorbeeld aanvullende zoekopdrachten uitvoeren.

Retargeting Lexmark
Statistieken van gebruikers die via AdWords op de Duitse microsite zijn terechtgekomen.

Naast het adverteren in het zoeknetwerk hebben we ook visueel krachtige banners ontworpen en uitgerold via het Display Netwerk.

ADWORDS DISPLAY & RETARGETING

Ook bij het adverteren in Google’s Display Netwerk hebben we retargeting ingezet. Gebruikers die de microsite eerder hebben bezocht, krijgen relevante advertenties te zien terwijl ze andere websites uit het Display Netwerk bekijken.

SEO

Via organische kanalen komt over het algemeen het meest kwalitatieve verkeer binnen. Daarom hebben we elke microsite ook volledig geoptimaliseerd voor zoekmachines.

EEN PRAKTIJKVOORBEELD

De Duitse microsite staat met een landingspagina op positie 2 voor de zoekopdracht “automatisierte kreditorenbuchhaltung in sap”:
UK Microsite lexmark