Het uitzetten van een content marketing strategie om doelgerichter kennisleiderschap te claimen en betrokkenheid van uw doelgroep te vergroten, is een uitdaging voor vele marketeers. Het creëren van originele en waardevolle content is in feite een grote uitdaging voor meer dan 70 procent van de marketeers. Bepaalde content zorgt voor een grote betrokkenheid, terwijl andere vormen van content weinig tot geheel niet worden gedeeld via social media. Zoekmachines, maar ook internetgebruikers hechten waarde aan kwalitatief hoogwaardige content. Voor een marketeer is de taak weggelegd om ervoor te zorgen dat content marketing optimale sociale interactie kan teweegbrengen en de lezer tot een bepaalde actie wordt aangezet.

De vraag is: welke content marketing strategie zorgt voor optimale sociale interactie? Er zijn vijf aandachtsgebieden waar een marketeer zich op dient te concentreren om de betrokkenheid van de gewenste doelgroep te vergroten, alsmede sociale interactie te stimuleren.

Identificeer de onderwerpen waarover uw organisatie zou moeten schrijven

Er zijn verschillende manieren om de aandacht en interesse van uw doelgroep te wekken. Met een doeltreffende content strategie wordt een samenhang gecreëerd tussen optimale interactie met de doelgroep en het realiseren van de organisatiedoelstellingen. Het produceren van inspirerende content behoort tot een van de top drie uitdagingen waarmee marketeers worden geconfronteerd. Om betrokkenheid van gebruikers te kunnen realiseren, geldt de vuistregel dat content als relevant dient te worden beschouwd en van toegevoegde waarde is voor de lezer. De content dient betrekking te hebben op actuele onderwerpen die aansluiten bij uw organisatie, producten of dienstenaanbod. Door relevante en prikkelende onderwerpen te kiezen die goed aansluiten bij uw organisatiedoelstellingen, zult u sneller interesse wekken bij uw doelgroep. Door de aandacht van uw lezers vast te houden wordt ook de interesse in uw organisatie vergroot.

Zorg voor een uitnodigende en unieke titel voor uw blogpost

Zodra u een onderwerp heeft gevonden om over te schrijven, is het belangrijk dat u een passende en aantrekkelijke titel bedenkt. De titel is namelijk doorslaggevend voor het al dan niet wekken van de aandacht van uw doelgroep. Internetgebruikers zullen minder snel klikken op een artikel met een onduidelijke of lange titel. Creatieve en pakkende koppen maken het verschil. De titel dient kort te zijn, waarbij een gemiddelde van acht tot tien woorden per titel wenselijk is. Deze lengte is ook ideaal voor het delen van uw content via social media, waaronder Twitter en Facebook.

Maak gebruik van effectieve kopstijlen

Diverse uiteenlopende kopstijlen zorgen voor het wekken van aandacht en het stimuleren van sociale interactie. Hieronder volgen enkele voorbeelden.

  • Titel met een vraagstelling: de content beantwoordt vervolgens het vraagstuk.
  • How-to koppen: gecompliceerde onderwerpen worden uitgelicht in praktische tips.
  • Een titel die direct de expertise op een specifiek vakgebied demonstreert.
  • Numerieke waarden: “Top 5..”, “3 tips voor..”, “6 manieren om…”.

Door de titels specifiek, kort en bondig te houden wordt de aandacht van de lezer op een effectieve wijze gewekt.

Uw content marketing strategie dient in te spelen op sociale trends

Op het internet, op blogs en social networks worden over verschillende onderwerpen actuele gesprekken gevoerd. Een bepaalde trend ontstaat zodra een groot aantal gebruikers op social media, bepaalde informatie over hetzelfde onderwerp delen en verspreiden. Door in te spelen op trends die relevant zijn voor uw organisatie, kunt u met relevante content de dialoog tussen u en deze gebruikers stimuleren. Social Mention is een gratis tool om social media trends te zoeken en te analyseren.

Creëer gevarieerde content

Het creëren van gevarieerde content is de sleutel tot het aanbieden van inspirerende content. Zorg er daarom voor dat de content in verschillende doeltreffende vormen wordt aangeboden. Maak gebruik van een blog, video’s, white papers, infographics, nieuwsbrieven, handleidingen en e-books. Door het creëren van variatie wordt een uiteenlopend publiek bereikt en aangemoedigd om terug te keren naar uw website. Gebruikers zullen uw website zodoende sneller beschouwen als een belangrijke informatiebron. Ook bij het creëren van gevarieerde content is het van essentieel belang dat uw content marketing strategie gebaseerd is op uw organisatiedoelstellingen en de gewenste doelgroep die u wilt bereiken.

Heeft u advies nodig bij het opstellen van een content marketing strategie? Bezoek dan gerust de website van Online Performance Experts. Ons team van SEO Specialisten helpt u graag bij het ontwikkelen en uitvoeren van een effectieve internet marketing strategie.