Op 24 juli 2012 heeft Google via Twitter de laatste Panda algoritme update, Google Panda 3.9, aangekondigd. Ook deze update heeft als doel om de zoekresultaten te verbeteren, door websites met kwalitatief slechte content een lagere organische ranking toe te bedelen. Volgens Google zal de update ongeveer 1 procent van de zoekresultaten beïnvloeden. Voor de eigenaar van een website is het is daarom belangrijker dan ooit om op de hoogte te zijn van de kwaliteitsrichtlijnen van Google, om zodoende een goede positie in de zoekresultaten te kunnen handhaven of juist te kunnen bewerkstelligen.

 

Panda algoritme

Het doel van de Panda 3.9 update is om bezoekers te helpen bij het vinden van kwalitatieve websites, die een goede gebruikerservaring bieden en kunnen voldoen aan de informatiebehoefte van de bezoeker. Het Panda algoritme identificeert namelijk automatisch websites met kwalitatief slechte content. Vervolgens worden deze websites uit de topposities geweerd of zelfs verbannen uit de zoekresultaten van Google. Hierdoor worden websites met relevante en waardevolle content beter zichtbaar in de zoekmachineresultaten. De inhoud van een website dient daarom ook geoptimaliseerd te zijn voor de eindgebruiker, niet voor de algoritmes. De Panda update heeft naar verluidt reeds invloed gehad op 6 tot 9 procent van alle niet-Engelstalige zoekopdrachten, na de oorspronkelijke lancering van Google Panda in februari 2011. Daarnaast is bijvoorbeeld ook het Google PageRank algoritme sinds de introductie van Google Panda, een minder belangrijke rol gaan spelen.

Kwaliteitsrichtlijnen Google

De kwaliteitsrichtlijnen van Google hebben betrekking op het hoger waarderen van kwalitatieve en betrouwbare websites, waarbij relevante content gericht is op de bezoekers. In het twitterbericht waarin Google de Panda 3.9 update heeft onthuld, werd doorverwezen naar het Google Webmaster Central Blog van mei 2011, waarin begeleiding wordt geboden bij het realiseren van kwalitatief hoogwaardige websites. Om optimaal gebruik te kunnen maken van de Google Panda update, is het van belang dat ook webmasters op de hoogte worden gebracht van de verscherpte kwaliteitsrichtlijnen. Webmasters dienen erop toe te zien dat de content van de website origineel, informatief en relevant is. Kwalitatief slechte websites maken namelijk plaats voor websites die vertrouwen bij de bezoekers wekken, een groot publiek aantrekken en interessante, waardevolle en unieke informatie bevatten.

Effect van Panda op uw zakelijke website

De wijzigingen in het algoritme en de laatste Panda update kunnen een positief effect hebben op de waardering van uw zakelijke website. Door uw website perfect aan te sluiten aan de kwaliteitsrichtlijnen van Google, kunt u de positie van uw zakelijke website in de zoekresultaten behouden of zelfs aanzienlijk verbeteren. Ook de vormgeving, de gebruiksvriendelijkheid en het gebruik van social media spelen hierbij een grote rol. Het niet naleven van de richtlijnen kan kostbaar zijn en uiteindelijk leiden tot een slechte online zichtbaarheid en vindbaarheid in de zoekmachines, hetgeen een negatief effect heeft op uw online verkoop.

Voor meer informatie over website optimalisatie na de introductie van de laatste Google Panda update, kunt u uiteraard de website van Online Performance Experts bezoeken.