Werken bij Trees and the Forest? Bekijk onze openstaande vacatures en stageplaatsen

Bekijk vacatures

Effectief gebruik van uw zakelijke website zorgt voor het doelgericht aantrekken van uw doelgroep en een sterke toename van het bezoekersaantal. Hieronder volgen 10 praktische tips voor het optimaal bedienen van alle bezoekers op uw website.

1. Zorg voor een eenvoudige pagina-layout

Webpagina’s met een eenvoudige layout maken het voor een bezoeker op uw website eenvoudiger om specifieke informatie te vinden. Het op een overzichtelijk en toegankelijke wijze beschikbaar stellen van uw content zorgt er tevens voor dat de bezoeker langer op uw website blijft. Met de laatste Google pagina-layout algoritme update moedigt de zoekmachine daarnaast marketeers aan om relevante content hoog in de webpagina’s te plaatsen en de pagina navigatie te vereenvoudigen voor SEO.

2. Maak gebruik van zowel Short Tail als Long Tail keywords

Een belangrijk onderdeel van zowel content marketing als zoekmachine optimalisatie is het gebruik van verschillende en relevante zoekwoorden, om zoekende gebruikers te ondersteunen bij het vinden van uw website. Uit onderzoek is gebleken dat meer dan 12 procent van de internetgebruikers een zoekopdracht uitvoeren, door gebruik te maken van Long Tail keywords. Het uitzetten van een marketing strategie met een gezonde mix van Short Tail keywords en Long Tail keywords zorgt voor een sterke verhoging van de zichtbaarheid en vindbaarheid van uw website. Ook de leesbaarheid van uw content wordt hierdoor bevorderd.

3. Beantwoord frequent gestelde vragen met informatieve content

De doelstelling bij het aanbieden van content is het beantwoorden aan de informatiebehoefte van uw doelgroep. Analyseer welke relevante zoekopdrachten regelmatig worden uitgevoerd en welke vragen via social media worden gesteld. Als bepaalde vraagstukken of thema’s door meerdere gebruikers worden aangekaart, dan kunnen deze onderwerpen uiterst geschikt zijn voor uw website content. Beantwoorden aan de informatiebehoefte van uw prospects, zonder dat deze prospects daadwerkelijk een vraag bij u hebben neergelegd, getuigt van het feit dat uw organisatie de wensen en behoeften van de doelgroep voorop stelt.

4. Verwijs gebruikers ook naar gerelateerde website content

Overtuigende, boeiende en creatieve content leidt niet altijd direct tot conversies. Dit hoeft niet te betekenen dat een lezer of bezoeker geen interesse heeft in uw producten of diensten. Door het toevoegen van links naar gerelateerde artikelen op uw website, worden top-of-funnel bezoekers langer en effectiever door uw website geleid, met het doel om bezoekers te verleiden tot conversie.

5. Zorg voor optimale prestaties door regelmatig uw website te testen

Een website met een trage laadsnelheid wordt door bezoekers als zeer belemmerend ervaren. Gebruikers zullen een website die traag laadt daarom ook snel weer verlaten. Zorg voor een optimale website snelheid door de website prestaties regelmatig te testen, meten en te verbeteren. Hierdoor kunnen prospects probleemloos en snel door uw website navigeren.

Volgende week volgen de overige 5 tips voor het optimaal bedienen van de eindgebruiker.
Gerelateerde artikelen
Website optimalisatie: 10 tips om gebruikers optimaal te bedienen (vervolg)