Werken bij Trees and the Forest? Bekijk onze openstaande vacatures en stageplaatsen

Bekijk vacatures

Google is ruim 4 maanden geleden van start gegaan met de uitrol van de Panda 4.2 update.  Echter hebben we tot op heden nog maar weinig berichten van webmasters voorbij zien komen, waarin wordt gesproken over drastische wijzigingen in de website rankings.

Dit komt ook niet als een verrassing; ondanks het ontbreken van een officiële bekendmaking van de nieuwe Google Panda update, had de zoekmachine al tegenover diverse SEO specialisten bevestigd dat de uitrol meerdere maanden in beslag zal nemen:

De impact op website rankings is nog niet duidelijk zichtbaar

Het Panda algoritme is specifiek ontwikkeld om websites te ranken op basis van de kwaliteit van de aangeboden content. Bij vorige Google Panda updates was het mogelijk om na enkele weken al te achterhalen of deze wijzigingen impact hadden op de website ranking. De uitrol van Panda 4.2 is op 18 juli 2015 van start gegaan en neemt daarentegen een aantal maanden in beslag. Het kan daarom nog enige tijd duren voordat eventuele veranderingen in de website statistieken zichtbaar zijn en actie ondernomen kan worden. Bovendien bestaat er onder zowel webmasters als SEO experts nog steeds onzekerheid over het exacte doel van Google Panda 4.2 en welke impact de nieuwe update zal hebben.

We hebben 10 maanden gewacht op deze nieuwe Google Panda update

Een groot aantal marketeers en SEO specialisten hadden juist een snelle en grote impact verwacht, aangezien er 10 maanden zit tussen de laatste twee Google Panda updates. De uitrol van Panda 4.1 op 25 september 2014 was gericht op het identificeren van kwalitatief lage content, door te kijken naar meerdere factoren. De verwachting was dat met name kleine websites hiervan zouden profiteren, met een betere positie in de zoekresultaten als resultaat. Websites die geraakt zijn door deze algoritme update, wachten overigens nog steeds op signalen van herstel in de Google rankings.

De algoritme wijziging is van invloed op 2-3% van de zoekopdrachten

De zoekmachine heeft zelf aangegeven dat deze algoritme update van invloed zal zijn op 2-3% van de Engelstalige zoekopdrachten. Ondanks dat dit percentage relatief laag is in vergelijking tot de vorige Google Panda updates (de 1e update had een impact van 12%), gaat het hier toch om een aanzienlijk zoekvolume; zo’n 36 miljoen.

Uit recentelijk onderzoek is gebleken dat Google’s voortdurende algoritme wijzigingen door 40% van de marketeers wordt gezien als de grootste uitdaging op het gebied van SEO. Ook veel website-eigenaren zitten nog met onbeantwoorde vragen. Wat is het doel van de Panda 4.2 update? Hoe kan ik nagaan of mijn website is geraakt? Wat voor soort content moet ik creëren om mijn rankings in de SERPs te behouden of verbeteren?

Om meer duidelijkheid te kunnen scheppen, moeten we eerst terug naar het oorspronkelijke doel van dit algoritme.

Wat is het doel van Panda 4.2?

Sinds de eerste introductie van Google Panda in 2011, is het doel van dit algoritme onveranderd gebleven, namelijk; ervoor zorgen dat zoekmachine gebruikers de juiste zoekresultaten te zien krijgen, die verwijzen naar websites met kwalitatief hoogwaardige content, waar de gebruiker het antwoord op zijn vraag kan vinden.

Google beloont websites met een betere ranking, als de aangeboden content gericht is op het verschaffen van het beste antwoord, in een zo duidelijk mogelijke taal. Voor u de taak om uw doelgroep te blijven voorzien van de meest waardevolle antwoorden op hun specifieke vragen, bruikbare bronnen aan te bieden en praktische hulpmiddelen aan te reiken.

Ons advies: de beste en meest effectieve manier om uw website rankings en bezoekersaantallen hoog te houden, is het creëren van kwalitatieve en originele content, dat een duidelijke meerwaarde biedt ten opzichte van het reeds beschikbare aanbod. 

Focus op het creëren van kwalitatieve content met deze 3 tips

Hieronder hebben wij 3 praktische tips voor u opgesteld, die u kunt volgen om de kwaliteit van uw website content naar een hoger niveau te tillen en daarmee de vruchten te plukken van de meest recente Panda algoritme update.

1. Maak uw content aanbod visueel aantrekkelijk

Deze tip geldt niet alleen voor uw landingspagina’s of blog, maar voor de complete website. Niet voor niets geeft 95% van de internetgebruikers de voorkeur aan visuals boven tekstuele content. Relevante afbeeldingen, informatieve grafieken en relevante statistieken verduidelijken niet alleen uw doelgroepgerichte content, maar verlagen ook het weigeringspercentage (bounce rate) en zorgen ervoor dat bezoekers langer op uw pagina blijven.

2. Versterk uw boodschap met interactieve video content

Video’s versterken niet alleen uw boodschap en uw merkimago, maar vergroten ook de betrokkenheid en de beleving van uw website bezoekers. De cijfers liegen er niet om: 60 procent van de gebruikers geeft de voorkeur aan video content over tekst. Daarnaast houden video’s de aandacht van bezoekers 5 minuten langer vast dan tekst en afbeeldingen. Bovendien daalt de bounce rate met 28 procent, dankzij de aanwezigheid van interactieve video content voorzien van overtuigende call-to-actions.

3. Plaats ook regelmatig langere, diepgaande items op uw blog

In tegenstelling tot beknopte teksten maken langere webteksten meer kans om hoger te ranken in de SERPs. In bijvoorbeeld langere blogberichten of uitgebreide handleidingen kunt u verder ingaan op een bepaald thema binnen uw expertisegebied, dat juist door uw doelgroep als interessant en relevant wordt beschouwd. Diepgaande artikelen over een doelgroepgericht onderwerp zorgen tevens voor hogere conversies. 

Kortom: geef relevante en uitgebreide antwoorden op de vragen vanuit uw doelgroep, zorg ervoor dat de content makkelijk vindbaar is met behulp van een duidelijke navigatie en wordt ondersteund door aantrekkelijke, interactieve visuals en krachtige call-to-actions. Zo creëert u kwalitatief hoogstaande content op een geheel natuurlijke wijze en biedt u tegelijkertijd de beste user experience.

Aanvullende SEO tips of advies omtrent content creatie?

Meer tips kunt u vinden in een van onze andere artikelen over de Google Panda update, waarin extra SEO tips worden gegeven.

Heeft u nog vragen over de Panda update, of wilt u graag een specialistisch advies op het gebied van kwalitatieve content creatie? Neem dan gerust contact met een van onze Content Marketing specialisten, of vraag vrijblijvend een offerte aan.