Werken bij Trees and the Forest? Bekijk onze openstaande vacatures en stageplaatsen

Bekijk vacatures

Zoekmachine optimalisatie (SEO) en website structuur zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De architectuur van uw site speelt daarom ook een centrale rol in het succes of falen van al uw zoekmachine marketing (SEM) inspanningen.

Een goede website structuur ondersteunt u bij het aanbieden van doelgroepgerichte content, en bevordert zowel de relevantie als de zichtbaarheid van uw website (SEO). Om uw zoekmachine marketing doelstellingen te kunnen behalen, is het van essentieel belang dat zowel de technische architectuur als de informatiearchitectuur zo optimaal mogelijk is ingericht.

Het technische aspect van uw site richt zich voornamelijk op enerzijds het stimuleren van een optimale indexering, en anderzijds het ontwerpen van webpagina’s die zoekmachine spiders zo snel en efficiënt mogelijk kunnen doorzoeken (crawlen). De informatie architectuur is daarentegen gericht op het classificeren, organiseren en toegankelijk maken van alle website content.

De impact van de website structuur op User Experience & SEO

Een goed ontworpen technische architectuur en informatie architectuur zijn belangrijke ingrediënten voor het creëren van een gebruiksvriendelijke website, voorzien van een overzichtelijke navigatiestructuur en logische interne linkstructuur. Zo kunnen relevante, onderliggende webpagina’s (zoals productpagina’s, detailpagina’s, een blog- of aanmeldingspagina) de belangrijkste landingspagina’s volledig ondersteunen. Dit draagt niet alleen sterk bij aan de User Experience (UX) en algehele Usability (gebruiksgemak), maar ook aan de vindbaarheid van uw website. 

Een voorbeeld van een overzichtelijke website structuur:

Goede website structuur voor SEO

Hieronder behandelen we de belangrijkste trends en richtlijnen op het gebied van website structuur. Daarnaast geven wij diverse SEO tips, die bijdragen aan het succes van uw zoekmachine marketing strategie.

Structuur van interne links – verbeter de vindbaarheid van uw webpagina’s

Doorgaans heeft de homepage van uw website de hoogste linkwaarde, ook wel bekend als Google PageRank (PR) *. Een deel van de PR kan door middel van interne links worden verdeeld over de overige webpagina’s. Dit PR gedeelte wordt toegevoegd aan de huidige PageRank-score van de gekoppelde pagina, dat gerealiseerd is op basis van het aantal verkregen backlinks. Op deze manier kunt u de PR-score van belangrijke webpagina’s verhogen, zodat deze pagina’s beter vindbaar zijn.

Een belangrijk aandachtspunt hierbij is het feit dat de PageRank die u wilt laten doorstromen, altijd wordt verdeeld over het aantal links op de pagina. Hoe meer links, hoe lager het resultaat per gekoppelde pagina. Als een onderliggende webpagina pas na 4 clicks vanaf de homepage wordt getoond, verkrijgt de pagina een aanzienlijk lagere PageRank en wordt deze daarom beschouwd als een webpagina met een lage autoriteit. Webpagina’s die zich meer dan 3 niveaus onder de homepage bevinden, zijn bovendien slechter te crawlen en worden daarom niet altijd geïndexeerd. 

Tip 1: Bij het bepalen van de linkwaarde wordt gekeken naar het aantal links dat een zoekmachine spider moet volgen, voordat bepaalde content gevonden kan worden. Wij adviseren om een maximum van 3 clicks te hanteren. Content waarvoor meer dan 3 clicks nodig is, gerekend vanaf de homepage, zal een lagere PageRank verkrijgen en slechter scoren in de organische zoekresultaten.

Uit diverse onderzoeken is tevens gebleken dat 85% van het organische verkeer op de homepage beland, of op webpagina’s binnen de 3 bovenste niveaus van de website structuur.

Tip 2: Beschikt uw website over content, dat specifiek is ingericht om organisch zoekverkeer aan te trekken? Dan adviseren wij om minimaal 5 interne links aan uw website toe te voegen, die verwijzen naar de webpagina waarop de content wordt gepresenteerd. Ook deze strategie is gericht op het verbeteren van de PageRank. Door 5 interne links (met identieke URL) voor de onderliggende webpagina te creëren, ontvangt deze pagina namelijk PR van 5 verschillende pagina’s.

Tip 3: Geef de bezoeker meerdere mogelijkheden om relevante content te raadplegen, door links op verschillende manieren aan te bieden. Zo kunt u bijvoorbeeld:

  • De belangrijkste links direct in de website tekst plaatsen
  • Een relevante link in de vorm van een call-to-action (CTA) button aanbieden
  • Een module met gerelateerde webpagina’s op de pagina tonen

Zo kunt u bijvoorbeeld op uw homepage een interne link naar de productenpagina plaatsen, in de vorm van een CTA-button:

Link building - interne links als call to action weergeven

Bestaat de ideale website architectuur waarin SEO centraal staat?

Net zoals er geen ‘ideale website’ bestaat, is er ook geen’ ideale website architectuur’ die zorgt voor een maximaal SEO effect. Juist een combinatie van verschillende factoren is van invloed op de vindbaarheid van uw website. Zo vormt een optimale User Experience een belangrijk uitgangspunt bij het ontwerp van de site structuur en de gebruikerservaring heeft op zijn beurt weer impact op uw website ranking. De architectuur moet uiteraard ook aansluiten bij het doel van uw site, het bijbehorend business model en de specifieke doelgroep.

Hieronder volgen nog 10 algemene richtlijnen op het gebied van website architectuur en UX, ter ondersteuning van SEO en SEM in zijn geheel. Deze richtlijnen zijn toepasbaar op elk type website:

  1. Creëer een overzichtelijke, geoptimaliseerde URL-structuur en vermijd het gebruik van dynamische URLs.
  2. Zorg voor een duidelijke, eenvoudig te gebruiken navigatie zonder JavaScript, Flash of andere vorm van onnodige codering.
  3. Vermijd duplicate content errors, door slechts één versie van een gekopieerde webpagina als voorkeurs-URL in te stellen.
  4. Voeg een kruimelpad (breadcrumbs) toe aan uw website.
  5. Toon een zoekmodule op uw homepage en de belangrijkste links in de voet (footer).
  6. Plaats de belangrijkste onderliggende webpagina’s niet lager dan drie niveaus onder de homepage.
  7. Maak gebruik van een ‘robots.txt’, om het crawlen te vergemakkelijken en eventueel webpagina’s uit te sluiten van indexatie.
  8. Bied een HTML en XML sitemap aan, zowel leesbaar voor de bezoeker als geoptimaliseerd voor zoekmachines.
  9. Maak uw website mobiel-vriendelijk.
  10. Beveilig uw website met HTTPS/SSL.

Naast alle hierboven genoemde richtlijnen en tips ten behoeve van de website structuur, adviseren wij u om regelmatig de laadtijd van webpagina’s te controleren, de bestandsgrootte van nieuwe mediabestanden te optimaliseren en periodiek de complete website te analyseren op eventuele on-page SEO errors.

De SEO waarde van uw site verbeteren

Wilt u meer weten over het optimaliseren van uw website structuur, met het oog op een maximaal SEO-resultaat? Het team van Online Performance Experts informeert u graag over alle mogelijkheden! Neem vandaag nog contact met ons op, of vraag direct een geheel vrijblijvende offerte aan.

*  Sinds februari 2013 is het voor website-eigenaren niet meer mogelijk om inzicht te krijgen in de PageRank-score. Google gebruikt deze score nog wel intern in het zoekalgoritme.