Werken bij Trees and the Forest? Bekijk onze openstaande vacatures en stageplaatsen

Bekijk vacatures

2016 was een bewogen jaar voor de digitale wereld. Ook binnen het marketing speelveld heeft er een reeks opvallende trendverschuivingen plaatsgevonden. We noemen een aantal voorbeelden:

  • Steeds meer mensen verwachten een naadloze gebruikerservaring. Niet alleen op alle online platformen en kanalen, maar ook op elk denkbaar apparaat en alle schermgroottes. De mobiele ervaring wordt daarom steeds belangrijker.
  • Merken en bedrijven willen weten wat er online over hen wordt gepubliceerd. Het is echter lastig om continu op de hoogte te zijn van wat er binnen de doelgroep speelt. Real-time monitoring is tegenwoordig een must.
  • Online consumenten zijn nog zelfstandiger, kritischer en mondiger geworden.
  • Google’s algoritmen worden steeds slimmer,

Meer over deze trendverschuivingen en de grootste uitdagingen voor 2017 leest u hieronder. Daarnaast geven we ook 5 concrete tips, die u helpen om optimaal voordeel uit deze online trends te halen.

1. ZORG CONTINU VOOR DE BESTE GEBRUIKERSERVARING

Mensen willen online nog sneller antwoord krijgen op hun vragen. Bezoekers haken daarom sneller af wanneer een webpagina langzaam laadt, de navigatie onduidelijk is, de informatie niet relevant is, of de website niet goed op een smartphone wordt getoond.

Ook consumenten geven de voorkeur aan gebruiksvriendelijke websites, boven high-tech sites die ontelbare mogelijkheden bieden. Kortom: mensen worden steeds kritischer als het aankomt op de gebruikerservaring (in het Engels: User Experience of UX).

GOOGLE & (MOBILE) UX

Ook Google stelt de gebruikerservaring steeds centraler, zowel binnen haar eigen producten als binnen de ranking factoren: de posities in Google. Daarom is het belangrijker dan ooit om de gebruiksvriendelijkheid van uw website continu te meten en te verbeteren. Dit geldt ook voor de mobiele gebruikerservaring. Op deze manier zorgt u ervoor dat bezoekers snel hun weg op uw website kunnen vinden. En dat u de vraag van iedere bezoeker met een passende oplossing beantwoordt. Zo geeft u ook het juiste signaal aan Google en profiteert u van een hogere ranking.

EXTRA TIP: START MET HET TESTEN VAN DE GEBRUIKSVRIENDELIJKHEID

Het optimalisatieproces start altijd met het testen van de gebruiksvriendelijkheid van uw website. Besteed extra aandacht aan het testen en verbeteren van:

  • De laadsnelheid van elke webpagina
  • De toegankelijkheid van informatie
  • De leesbaarheid van elke tekst
  • De herkenbaarheid van iconen, afbeeldingen en andere visuele elementen
  • De zichtbaarheid van relevante informatie
  • De gebruiksvriendelijkheid van formulieren
  • De zoekfunctie
  • De URL-structuur
  • De navigatiestructuur
  • De interne linkstructuur
  • De mobielvriendelijkheid van uw site
  • De beveiliging tegen hacks en andere vormen van data misbruik

Wat levert het op?

  • Bezoekers blijven langer op uw website
  • Potentiële klanten gaan sneller over tot de gewenste actie
  • Hogere conversie
  • Meer verkoop
  • Hogere klantenbinding
  • Hogere klanttevredenheid en -loyaliteit

2. MONITOR WAT ER OVER UW MERK WORDT GEZEGD

Consumenten zijn steeds mondiger geworden en gebruiken social media kanalen als klankbord. Op deze kanalen geven gebruikers graag hun mening en delen ze regelmatig ervaringen over merken, organisaties, producten en diensten.

Mensen laten zich ook sneller beïnvloeden door meningen van anderen binnen hun netwerk. En tegenwoordig wordt van bedrijven verwacht dat ze snel op een vraag of klacht reageren. Online klantenservice verschuift daarom ook steeds meer naar social media Care.

Voortdurend monitoren en snel reageren

Redenen genoeg om ervoor te zorgen dat u weet wat er over uw product of dienst wordt gezegd. En bewuster te worden van wat er speelt binnen uw doelgroep. Hoe? Door voortdurend te monitoren, goed te luisteren en snel te reageren.

SOCIAL MEDIA MONITORING

Mensen gebruiken social media 24/7. Het is daarom lastig om continu op de hoogte te zijn van wat er online speelt. Gelukkig bestaan er talloze social media monitoring tools, die hierbij helpen. Met deze tools kunt u social media berichten in real-time monitoren, uw online reputatie en de stemming van uw doelgroep meten, opinies in kaart brengen en trends signaleren.

ONZE TIP: VOLG GESPREKKEN IN PLAATS VAN BERICHTEN

Gesprekken tussen social media gebruikers zijn veel belangrijker dan losse berichten. Toch ligt bij veel merken en bedrijven de focus op het monitoren van gepubliceerde berichten. De reacties op deze berichten worden niet meegenomen. Volgens software tool Coosto bestaat maar liefst 40% van alle berichten uit gerelateerde reacties. Monitor daarom de complete dialoog, in plaats van losse berichten. Zo weet u pas écht hoe vaak er over uw merk wordt gesproken. Ook de sentimentscore (de stemming van de doelgroep) wordt realistischer:

Coosto

© Coosto.

NOG EEN EXTRA TIP: AUTOMATISERING IS EEN MUST

Het is ontzettend tijdrovend om alle berichten op social media te volgen. Het automatiseren van real-time monitoring is tegenwoordig daarom meer een must dan een keuze. Dankzij automatiseringssoftware bent u nog beter in staat om snel op vragen van veeleisende gebruikers te reageren. Hierdoor kunt u mensen op social media nog beter beïnvloeden, real-time reageren op negatieve reacties en gebruikers aanmoedigen tot het publiceren van positieve berichten over uw merk of bedrijf.

GOOGLE HAALT KLANTERVARINGEN VAN FACEBOOK

Naast haar eigen reviews, toont Google sinds september vorig jaar ook recensies van maximaal 3 andere sites, zoals Facebook, Trustpilot, eKomi en Zoover. Deze reviews worden getoond onder “Reviews van internet”:

Reviews Google

ONZE TIP: VERZAMEL MEER REVIEWS VIA SOCIAL MEDIA

Door deze toename van het aantal reviews is het nog interessanter geworden om zo veel mogelijk reviews te verzamelen. Stuur bijvoorbeeld een follow-up e-mail na de levering van een product of dienst, om de klant te vragen een beoordeling achter te laten. Of vraag de klant direct om feedback na afronding van het bestelproces. Zorg daarnaast voor een goede monitoring van alle reviews over uw merk, uw product of dienst. Op deze manier kunt ook direct reageren op negatieve beoordelingen en een gepaste oplossing aanbieden.

3. VERTEL VERHALEN MET FACEBOOK CANVAS

Mensen willen verrast worden door originele verhalen, die op een bijzondere manier worden verteld. Dit geldt ook voor het verhaal achter uw merk of bedrijf. Met Facebook Canvas brengt u elk verhaal tot leven. Met deze vorm van ‘visual storytelling’ kunt u pas echt opvallen. En effectief inspelen op de emoties en verwachtingen van uw doelgroep.

FB Canvas

BRENG STORYTELLING TOT LEVEN

Canvas geeft een nieuwe dimensie aan storytelling: uw merkverhaal, advertentie, productlancering, gepersonaliseerde promotie of actie wordt op een interactieve manier gepresenteerd. In Canvas heeft u verschillende mogelijkheden om mensen door uw verhaal te navigeren. Zo kunt u bijvoorbeeld tekst, call-to-actions, afbeeldingen, video’s en slideshows met elkaar combineren.

CANVAS IS GEMAAKT VOOR MOBIEL

Facebook Canvas werkt alleen op smartphones en tablets. De advertenties worden razendsnel geladen en zijn rechtstreeks in de app te bekijken. Gebruikers kunnen vervolgens hun weg door het verhaal vinden, door verticaal of horizontaal te scrollen, in te zoomen en hun smartphone te kantelen. Dankzij het interactieve aspect worden lezers onmiddellijk het verhaal ingetrokken.

De voordelen op een rij

  • Gebruikers haken minder snel af
  • Lage mate van irritatie
  • Meer interactie
  • Hogere betrokkenheid
  • Meer conversies

ONZE TIP: GEBRUIK CANVAS OOK VOOR ONLINE BRANDING

Canvas kan zowel voor adverteren als online branding worden ingezet. Een canvas is bovendien relatief eenvoudig te maken: Facebook biedt een gebruiksvriendelijke interface voor het bouwen van canvassen. Het visuele ontwerp vergt een grotere investering.

4. MAAK UW CONTENT NOG PERSOONLIJKER

Personalisatie is een van de grootste trends in 2017. Met het juiste content aanbod kunt u de ervaring verder personaliseren en klanten binden. Het doel achter uw content marketing inspanningen is duidelijk: zorg ervoor dat mensen voor uw merk of bedrijf kiezen. Content personalisatie is waar het om draait; zo kunt u de doelgroep blijvend boeien, binden en behouden. En langdurige relaties met uw klanten opbouwen.

EXTRA TIP: PERSONALISEER CONTENT OP BASIS VAN KLANTGEDRAG

Gepersonaliseerde content is afgestemd op de behoeften, het gedrag en feedback van de klant. Klanten voelen zich hierdoor meer gewaardeerd en betrokken bij uw merk of bedrijf. Creëer daarom verschillende vormen van gepersonaliseerde content op basis van het zoek- en klikgedrag. Zoals:

  • Succesverhalen, interviews met klanten, testimonials en citaten van gebruikers
  • Informatieve infographics of video’s, die gemaakt zijn voor nieuwe klanten
  • Een kijkje achter de schermen bij de ontwikkeling van een nieuw product of concept
  • Persoonlijke welkomstboodschappen voor terugkerende bezoekers
  • Speciale aanbiedingen voor loyale klanten
  • Een overzicht van relevante producten, op basis van de laatste aankoop

5. SPEEL IN OP EMOTIES (EN OPTIMALISEER VOOR RANKBRAIN)

In 2016 hebben zelflerende systemen, zoals Google’s algoritme RankBrain, een overduidelijke impact gehad op de wijze waarop we SEO benaderen. Volgens Google zelf zijn links, content en RankBrain de 3 belangrijkste ranking factoren. De invloed van het algoritme zal in 2017 alleen maar groter worden.

DOORKLIKRATIO ALS RANKING SIGNAAL

RankBrain evalueert webpagina’s op basis van relevantie. Het algoritme neemt hiervoor de doorklikratio als uitgangspunt. De reden hiervoor is eenvoudig: hoe hoger de relevantie van een pagina, hoe meer mensen op de pagina klikken. Bij RankBrain draait het vooral om ‘engagement’, met andere woorden; de mate van interactie en binding van uw website bezoekers.

ONZE TIP: COMBINEER EMOTIONELE TRIGGERS EN KEYWORDS

Hoe zorgt u voor een hogere doorklikratio? Door in te spelen op emoties. Zowel positieve als negatieve emoties zorgen ervoor dat mensen doorklikken. Combineer relevante zoekwoorden en emotionele ‘triggers’ in zowel de titel, als de omschrijving en de inhoud. Zo kunt u uiteindelijk een zo hoog mogelijk doorklikratio realiseren.

Succes met het in de praktijk brengen van alle tips! Mocht u nog vragen hebben, of kunt u wel wat extra tips gebruiken? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen u graag verder.