Werken bij Trees and the Forest? Bekijk onze openstaande vacatures en stageplaatsen

Bekijk vacatures

Twitter marketing: 5 tips voor een interactieve marketing campagne

Twitter telt maandelijks zo’n 200 miljoen actieve gebruikers en verwerkt meer dan 400 miljoen Tweets per dag. Daarnaast werkt het social network continu aan het ontwikkelen van nieuwe tools om online marketeers te ondersteunen bij het optimaal bereiken van de gewenste doelgroep. Het platform biedt daarom steeds meer mogelijkheden om Twitter-followers effectief naar uw website te leiden. Om het gewenste resultaat te bereiken is het echter wel van belang dat u de juiste soort tweets op de micro-blog site plaatst. Door tevens een interactief profiel te creëren worden gebruikers gestimuleerd om aan de dialoog deel te nemen en zich te binden aan uw organisatie of merk. Hierdoor bent u niet alleen in staat om een optimale aanwezigheid te realiseren, maar ook om Twitter-gebruikers nog effectiever te bereiken.

Twitter Tweet: 200 miljoen actieve gebruikers

Bent u van plan om met behulp van een gerichte Twitter marketing campagne uw doelgroep aan te trekken, de aandacht vast te houden en potentiële klanten te verleiden? Hieronder volgen 5 praktische tips voor het verhogen van uw activiteit op het social network en het aantrekken van followers, die vervolgens worden aangemoedigd om deel te nemen aan de conversatie.

Praktische tips voor een interactieve Twitter marketing campagne

1. Retweeten van interessante berichten

Indien u een interessante post heeft gevonden en het bericht wilt delen met uw volgers, dan kunt de oorspronkelijke tweet via een Retweet delen. Op deze wijze geeft u erkenning aan het Twitter-profiel dat het oorspronkelijk bericht heeft geplaatst. Middels een retweet laat u dat profiel weten dat u de content interessant genoeg vindt om te delen met uw followers.

2. @mention voor het vermelden van relevante doelgroepen

Heeft u content die u expliciet wilt delen met bepaalde Twitter-gebruikers, dan kunt u met behulp van @mentions de gebruikersnaam van een bepaalde follower toevoegen. Deze gebruikers kunt u adresseren door op een willekeurige plek in uw bericht een apenstaartje (@) gevolgd door de gebruikersnaam te plaatsen. Let op; start uw tweet niet met een @mention als u het bericht voor al uw volgers zichtbaar wilt maken. In dat geval kunt u bijvoorbeeld met een woord of aanhalingstekens starten. Deze tool is alleen doeltreffend als u in de veronderstelling bent dat de Twitter-follower geïnteresseerd is in de door u aangeboden content. Het delen van uw content heeft immers als doel om de dialoog met uw volgers te starten, waarbij een discussie en participatie over een specifiek onderdeel van de content wordt aangemoedigd.

3. Het toevoegen van relevante hashtags

Door middel van het toevoegen van hashtags (#) kunt u aangeven op welk specifiek onderwerp uw bericht betrekking heeft. Tweets worden via deze methode gekoppeld aan een onderwerp. Twitter-gebruikers worden hierdoor duidelijk op de hoogte gebracht van het onderwerp van uw bericht. Indien via de zoekfunctie op een identiek keyword wordt gezocht, dan zal uw tweet tevens in de zoekresultaten zichtbaar zijn.

4. Het delen van nieuwe blog posts, relevante artikelen, nieuws etcetera

Het aanbieden van waardevolle en relevante webcontent is een uiterst krachtig middel om de dialoog op social media aan te moedigen. Deel daarom uw webcontent op Twitter met behulp van een overtuigend en inspirerend bericht.

5. Het regelmatig delen van gevarieerde content  

Naast het delen van vakgerelateerde artikelen, nieuwsberichten en blog posts, is het social network tevens uitermate geschikt voor het delen van beeldmateriaal, waaronder foto’s, infographics, white papers, maar ook webinars, evenementen en aanbiedingen. Door middel van het aanbieden van gevarieerde content wordt het persoonlijke contact met uw followers versterkt en het persoonlijke karakter van uw Twitter-profiel benadrukt.

Twitter is een uiterst belangrijk social network. Organisaties kunnen profiteren van dit platform door niet alleen aanwezig te zijn op de micro-blogging website, maar ook dagelijks actief te zijn op het platform. Met slechts het gebruik van 140 tekens kan uw bedrijf duizenden followers bereiken. Het is echter wel van belang dat organisaties op een dagelijkse basis actief gebruik maken van het netwerk en hun profiel actueel houden. Uw volgers en andere Twitter-gebruikers worden zodoende gestimuleerd om terug te keren naar uw profiel, uw content te lezen, uw website te bezoeken en uiteindelijk zaken met u te doen.

Bent u benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van Social Media Marketing, specifiek afgestemd op uw organisatie? Neem dan gerust contact met ons op. Ons team van specialisten adviseert u graag over een succesvolle Twitter marketing campagne op maat.