Werken bij Trees and the Forest? Bekijk onze openstaande vacatures en stageplaatsen

Bekijk vacatures

Met uw website kunt u een hogere positie in de zoekmachineresultaten behalen, door alle keywords op de website te optimaliseren voor zoekmachines. Het gebruik van relevante zoekwoorden in de domeinnaam, in de pagina titels en in de content van de website, heeft immers een positief effect op de waardering van een website door de zoekmachines. Om de juiste zoektermen te kunnen kiezen, is het van belang dat u op de hoogte bent van de werkwijze van zoekmachines en de laatste ontwikkelingen op het gebied van zoekmachinealgoritmes. Daarnaast is het ook van belang dat u in staat bent om effectief gebruik te maken van een keyword tool, zoals bijvoorbeeld de keyword tool van Google AdWords. Hieronder volgt een uitgebreide beschrijving van een doeltreffende zoekwoorden analyse voor een optimale conversie en maximaal rendement.

De eerste stap in de zoekwoorden analyse

Voordat u begint met het daadwerkelijk zoeken naar keywords voor uw website, is het opstellen van een basislijst van relevante en passende zoekwoorden de eerste stap in het zoekwoorden onderzoek. Aan de hand van de volgende aandachtspunten stelt u de basislijst op:

  • De zoekwoorden dienen relevant te zijn voor uw organisatie en uw content
  • De keywords dienen gerelateerd te zijn aan de informatiebehoefte van de bezoekers die uw website benaderen voor een oplossing
  • De zoektermen dienen een passende beschrijving te zijn van de overige informatie op uw website, indien de bezoeker zou willen doorklikken naar andere pagina’s
  • De keywords dienen overeen te stemmen met de intentie van uw website, de content, uw organisatiedoelstellingen en uw expertisegebied

Zodra de basislijst is afgerond kunt u op zoek gaan naar relevante zoekwoorden met behulp van een keyword research tool.

Analyse met behulp van Google AdWords Keyword Tool

Google AdWords heeft voor alle AdWords gebruikers een krachtige zoekwoorden analyse tool beschikbaar. Iedereen kan zich bij AdWords aanmelden en gebruik maken van de keyword tool. De zoekwoorden analyse tool wordt geheel gratis aangeboden. Door uw zoekwoord in de keyword tool in te vullen krijgt u een gedetailleerd overzicht van relevante zoekwoorden, combinaties van keywords en een lijst met suggesties voor vergelijkbare zoektermen. Daarnaast toont de keyword tool ook de mate van concurrentie, inclusief het aantal maandelijkse globale en lokale zoekopdrachten voor uw zoekwoord.

De keyword tool van AdWords is uiterst geschikt voor het kiezen van de juiste keywords, aangezien de informatie rechtstreeks uit de zoekresultaten van de zoekmachinegigant Google afkomstig is. Deze tool is daarom een ideaal instrument voor Google optimalisatie. Daarnaast kunt u ook gebruik maken van ondersteunende tools, zoals de Traffic Estimator en Google Trends om de uitkomsten van de keyword tool te vergelijken, te simuleren en uiteindelijk de beste selectie aan zoekwoorden te kiezen.

Resultaten gebruiken voor website optimalisatie

Uit de resultaten van de keyword tool kunt u een selectie maken van waardevolle zoekwoorden. Kies daarbij voor keywords die daadwerkelijk zorgen voor een optimale positie in zoekmachines. Daarnaast kunt u kiezen voor short tail keywords (korte zoekwoorden) of long tail keywords (combinatie van meerdere zoekwoorden). Het gebruik van long tail keywords kan resulteren in een lager bezoekersaantal, maar daarentegen heeft u minder last van concurrentie en biedt u een betere kwaliteit van zoekresultaten voor uw bezoekers. U kunt bijvoorbeeld ook kiezen voor een combinatie van concurrerende keywords en zoektermen met weinig concurrentie, om zodoende breder in te zetten voor de beste zoekmachine optimalisatie. Ook kunt u uiteraard uw website optimaliseren met behulp van keywords met minimale concurrentie, om hiermee rendement te halen uit een minder concurrerende markt. Welke strategie u ook toepast, zorg er altijd voor dat u niet met een verkeerde selectie van zoekwoorden gaat starten. Investeer niet alleen in advertenties, maar ook in website optimalisatie, zodat u een maximaal rendement uit uw website haalt.

Wilt u graag een specialistisch advies over website optimalisatie? Bezoek dan gerust de website van Online Performance Experts. Ons team van SEO Specialisten adviseert u graag .