Werken bij Trees and the Forest? Bekijk onze openstaande vacatures en stageplaatsen

Bekijk vacatures

SEO tools en conversie optimalisatie tips voor uw landingspaginaEen landingspagina heeft als doelstelling om een maximaal resultaat te behalen, zowel op het gebied van conversie als online verkoop. Aan de hand van diverse SEO tools en conversie optimalisatie tips kunt u meer rendement uit uw landingspagina’s halen, oftewel een hogere Return On Investment (ROI) realiseren. Belangrijke aandachtspunten zijn onder andere de relevantie van de web content, het uitvoeren van landingspagina optimalisatie, natuurlijke linkbuilding en het plaatsen van verleidelijke call-to-action (CTA) buttons. Hieronder worden de verschillende aandachtspunten uitgebreid behandeld.

Conversie optimalisatie door middel van relevante web content

Elke afzonderlijke landingspagina dient zich te richten op een specifiek product, aanbod of een bepaalde dienst. Beschrijf het onderscheidende karakter, de voordelen en de Unique Selling Points (USP) van uw product of dienst in gemiddeld 400 woorden. Voeg daarnaast relevante keywords toe aan de content van uw pagina. De inhoud van uw landingspagina dient zo goed mogelijk te beantwoorden aan de specifieke zoekopdrachten die door uw doelgroep en potentiële klanten worden uitgevoerd. Het is daarom van essentieel belang dat u de content afstemt op de voordelen van uw product of dienst en niet uitsluitend op de functies, eigenschappen of kenmerken. Bied waardevolle en doelgroepgerichte informatie over uw product of dienst aan en plaats de belangrijkste content boven de vouw. Toon direct naast de informatie een formulier voor het aanvragen van een vrijblijvende offerte. Plaats daarnaast ook klantbeoordelingen, aanbevelingen en overige reviews op uw landingspagina. Deze informatie versterkt namelijk het onderscheidende karakter van uw onderneming ten opzichte van uw concurrentie.

Conversie optimalisatie van een landingspagina

Landingspagina optimalisatie en SEO linkbuilding

Met behulp van verschillende SEO tools, waaronder website optimalisatie en linkbuilding wordt uw landingspagina geoptimaliseerd voor de Google zoekmachine, de gewenste doelgroep en online conversie. Verricht daarom onderzoek naar de specifieke zoekopdrachten die door gebruikers worden uitgevoerd om de landingspagina’s van uw concurrentie te vinden. Op deze wijze kunt u nagaan welke keywords door uw concurrenten worden ingezet om een hoge SERP positie te verkrijgen. Daarnaast krijgt u ook inzicht in de specifieke informatie die Google identificeert als het beste antwoord op de zoekopdrachten van internetgebruikers.

Zoekwoorden analyse

Aan de hand van een uitgebreide zoekwoorden analyse kunt u rendabele keywords selecteren en aan uw web content toevoegen. Zorg voor een uitnodigende titel op uw landingspagina, inclusief een Long Tail keyword, zodat direct de aandacht van uw bezoekers wordt getrokken. Kies daarnaast voor een metadescription van maximaal 160 woorden, waarbij de meta-beschrijving tevens is voorzien van de belangrijkste keywords.

Natuurlijke backlinks aantrekken

Om SEO extra te stimuleren is het van belang dat uw landingspagina over natuurlijke en gevarieerde backlinks, oftewel inkomende links beschikt. Voor elke twee interne links op uw webpagina dient u ten minste één externe link toe te voegen. De externe link kan bijvoorbeeld afkomstig zijn van een relevante bron die de geloofwaardigheid van de door u aangeboden content, cijfers of onderzoeksresultaten onderbouwd.

Call to action buttons spelen een essentiële rol bij conversie optimalisatie

Een call-to-action (CTA) is een uiterst belangrijke conversie tool. Plaats daarom diverse call-to-action buttons op een duidelijke positie op uw landingspagina, zodat bezoekers op een overtuigende wijze worden aangespoord tot het uitvoeren van een bepaalde actie. Zorg daarnaast ook voor een opvallende CTA, door de button te voorzien van een aantrekkelijke kleur en optimaal contrast. Potentiële klanten kunnen zich bevinden in verschillende fasen van het verkoopproces. Stem daarom uw call-to-actions af op de top-of-funnel en overige fasen van de verkooptrechter, ook wel bekend als de sales funnel. Hieronder volgen enkele voorbeelden:

  • Call-to-action in de bewustwordingsfase; “Lees meer over…” of “Gerelateerde content”
  • CTA in de onderzoeksfase; “Schrijf nu in voor de nieuwsbrief” of “Blijf op de hoogte van…”
  • Call-to-actions in de beslissingsfase; “Ontvang de demo” of “Bestel direct”

Call to action buttons op landingspagina

Test daarnaast ook met verschillende call-to-action buttons, door afwisselende teksten en links te gebruiken. Meet vervolgens aan de hand van website analyse het effect van de CTA op het bezoekersgedrag en kies de call-to-actions die het beste resultaat bereiken.

Wilt u meer rendement uit uw landingspagina halen? Aan de hand van bovenstaande aanpak, inclusief de overige SEO tools en conversie optimalisatie tips kunt u direct starten met het succesvol optimaliseren uw landingspagina, om zodoende een maximale ROI te kunnen behalen.

De online marketing specialisten van Online Performance Experts adviseren u daarnaast graag over de mogelijkheden op het gebied van website optimalisatie, SEO linkbuilding, zoekwoorden analyse en website analyse.