Social media wordt al geruime tijd gedomineerd door visuele content. Ook in 2015 zal deze trend zich stevig blijven voortzetten. Des te meer reden om dit jaar extra aandacht te besteden aan visuals, ook bij het uitzetten van uw content marketing strategie.

Visuele content is niet alleen de sleutel tot succesvolle social media marketing, ook zoekmachines belonen ‘rijke’ content, oftewel webcontent voorzien van relevante afbeeldingen, video’s en overige grafische elementen.

Het toevoegen van visuals aan uw tekstuele content lijkt in eerste instantie niet zo belangrijk, toch hebben afbeeldingen in webteksten een grote impact op zowel de algehele User Experience (UX) als SEO. Visuele content draag bij aan de leesbaarheid van uw webteksten en maakt uw blogberichten, nieuwsberichten, product- of dienstomschrijvingen bovendien visueel aantrekkelijker. Goed geoptimaliseerde afbeeldingen zorgen er op hun beurt voor dat uw pagina én de afbeelding zelf ook hoger in Google worden getoond.

SEO tip - afbeeldingen en overige visuele content toevoegen aan webteksten

Waarom mogen visuals niet ontbreken in uw content marketing strategie?

Een van de belangrijkste redenen voor het gebruik van afbeeldingen in webteksten, is het visuele aspect van de afbeelding. Visuals bieden daarnaast ook extra voordelen voor uw content marketing campagne. De 4 belangrijkstse voordelen hebben wij hieronder voor u op een rij gezet.

 1. Visuele content zorgt voor een verhoogde betrokkenheid

Door het toevoegen van aantrekkelijke afbeeldingen verhoogt u de betrokkenheid van uw doelgroep met 47%*. Tekstuele content, voorzien van relevante visuals, wordt bovendien 94% meer bekeken, dan artikelen zonder visuele content.

* Cijfers overgenomen uit: Curation Habits Report van Curata 

2. Visuals werken als SEO booster

Elke afbeelding op uw blog en overige webpagina’s biedt mogelijkheden op het gebied van SEO. Zo kunt u bijvoorbeeld al uw visuele content voorzien van een geoptimaliseerde anchortekst, een passende beschrijving, relevante zoekwoorden en een alternatieve omschrijving (ALT-tekst). Een uitgebreide uitleg van ALT-tags vindt u in de video hieronder. Al deze aspecten dragen sterk bij aan een betere website ranking in Google en overige zoekmachines.

3. Betere meetbaarheid van uw Content Marketing ROI

Visuals zijn uitstekend inzetbaar als call-to-action (CTA). Een CTA in de vorm van een afbeelding kan bijvoorbeeld verwijzen naar relevante content, zoals een:

  • Contact- of aanmeldingsformulier
  • Blogpagina
  • Online presentatie
  • Klantencase
  • Webinar
  • Whitepaper
  • Infographic
  • Ebook

Wat is voor u het voordeel? Het meten van uw content marketing ROI wordt eenvoudiger. Zo krijgt u duidelijker inzicht in de toegevoegde waarde van uw content strategie, door bijvoorbeeld te analyseren hoe vaak een formulier wordt ingevuld, een whitepaper of ebook wordt gedownload, een webinar wordt bekeken of een blogbericht wordt gelezen.

4. Sterkere corporate branding

Visuele content geeft u een extra mogelijkheid om uw bedrijf of merk nog beter op de kaart te zetten. Met behulp van visuals kunt u in één beeld duidelijk laten zien wie u bent en waar uw bedrijf voor staat. Dankzij het toevoegen van foto’s, video’s of ander beeldmateriaal wordt merk- of productgerelateerde content niet alleen sneller geconsumeerd, maar ook beter onthouden.

2 praktijkvoorbeelden van webteksten met visuele content

Bent u benieuwd hoe visuele content op een succesvolle wijze in uw corporate website kan worden geïntegreerd? Bekijk dan hieronder 2 praktijkvoorbeelden uit ons content marketing blog. Deze blogpagina’s geven een duidelijk beeld van de wijze waarop u de mogelijkheden van visuals kunt benutten.

OPE SEO - voorbeeld blog content met visuals afbeelding Twitter status en video

OPE SEO - voorbeeld blogpost met visuele content

Meer weten over visuele content marketing en SEO images?

Wilt u meer weten over het effectief gebruik van afbeeldingen op uw corporate website, of wenst u persoonlijk advies over de inzet van visual content marketing als SEO, UX en conversie tool? Ons team van Online Performance Experts helpt u graag verder! Neem vandaag nog contact met ons op.