SEO linkbuilding tool: link building via diverse marketing campagnesLinkbuilding doelt op het proces van het genereren van backlinks, oftewel inkomende links naar een website. Backlinks kunnen afkomstig zijn van verschillende bronnen, waaronder social media sites, corporate websites, zakelijke blogs en diverse andere online platformen. Een website die regelmatig links aantrekt zal sneller als betrouwbaar, geloofwaardig en kwalitatief worden beschouwd. Relevante en kwalitatieve backlinks hebben daarnaast een positief effect op de SERP positie van uw website, oftewel uw Google ranking. Een gerichte linkbuilding campagne is daarom ook een cruciaal onderdeel van uw SEO marketing strategie.

Maar wat wordt nou eigenlijk verstaan onder relevante en kwalitatieve links, en op welke wijze kunt u deze links effectief aantrekken? In dit artikel zullen wij de basis en werkwijze van kwalitatieve link building voor u verduidelijken.

Linkbuilding als onderdeel van een Thought Leadership strategie

Het aantrekken van natuurlijke backlinks, ook wel inbound links genoemd, is een van de meest belangrijke ingrediënten voor een succesvolle SEO strategie. Link building stimuleert voornamelijk de online zichtbaarheid en vindbaarheid van uw website. Los van de invloed op zoekmachine optimalisatie demonstreren backlinks zowel de populariteit van de content als de autoriteit ten aanzien van een bepaald onderwerp. SEO linkbuilding speelt daarom ook een essentiële rol bij het claimen van een actueel vraagstuk of vakgerelateerd onderwerp, en in zekere mate bij het neerzetten van uw onderneming als Thought Leader.

Een succesvolle link building strategie

Een gerichte linkbuilding strategie is een integraal onderdeel van een SEO marketing campagne. Het uitzetten van de online strategie wordt gecombineerd met diverse krachtige marketinginstrumenten, waaronder content marketing, social media marketing en e-mail marketing. Al deze online marketing tools dragen bij aan het verbeteren van uw zichtbaarheid in SERPs. Het uiteindelijke doel is het aantrekken van kwalitatieve backlinks. Bij het waarderen van een inbound link zal Google nagaan of de link relevant is, waarbij gekeken wordt of de bron een soortgelijk thema, expertise- of vakgebied vertegenwoordigd. Daarnaast controleert de zoekmachine ook de anchor text van de link en wordt er gekeken naar de reputatie van de bron, oftewel de reputatie van de webpagina.

Kwalitatieve backlinks via een content marketing campagne

Een corporate website wordt met behulp van een content marketing campagne dagelijks voorzien van actuele, overtuigende en doelgroepgerichte webcontent. Hieruit voortvloeiende zal het aantal lezers sterk toenemen en zullen bezoekers de meest interessante content met hun eigen social networks delen, hetgeen zal leiden tot het aantrekken van meer natuurlijke inbound links. Volgens Google is content marketing de beste methode voor het stimuleren van een kwalitatieve SEO linkbuilding en het verbeteren van de positie in de zoekmachine. De zoekmachinegigant doelt daarbij op het creëren en verspreiden van unieke, waardevolle en doelgroepgerichte webcontent op de corporate website en op het internet in het algemeen. Op het Webmaster Central Blog geeft de Google zoekmachine daarnaast diverse tips voor het aantrekken van kwalitatieve en relevante backlinks.

Relevante inbound links via een social media marketing campagne

Door middel van het uitzetten van een succesvolle social media marketing campagne kunnen ondernemingen alle content vanaf hun corporate website direct linken naar hun social media accounts. Hierdoor wordt het mogelijk om het aantal inbound links naar de website aanzienlijk te verhogen. Naast de webcontent die door de organisatie zelf wordt verspreid, zal deze content in de vorm van overtuigende artikelen en berichten tevens door andere gebruikers op bijvoorbeeld Facebook, Twitter en Google+ worden gedeeld. Daarnaast kunnen internetgebruikers ook op andere websites verwijzen (met behulp van een link) naar uw blog of website. Door doelgroepgerichte webcontent via social media te verspreiden, wordt het mogelijk om meer social links via de beoogde doelgroep, volgers en fans aan te trekken. Op deze wijze wordt zowel een kwalitatieve als natuurlijke linkbuilding gestimuleerd. De Google zoekmachine volgt namelijk alle backlinks die via Facebook, Twitter en andere social networks worden gedeeld.

In het volgende artikel van deze reeks volgt een uitgebreide beschrijving van een praktijkgerichte SEO linkbuilding tool, namelijk; het identificeren van kwalitatieve backlinks en het gericht aantrekken van deze kwalitatief hoogstaande inbound links via verschillende online kanalen.

Wilt u graag een gedegen advies over succesvolle link building, als onderdeel van uw SEO marketing strategie? De specialisten van Online Performance Experts voorzien u graag van deskundig advies op maat.

 

Gerelateerde content:  SEO linkbuilding tool: kwalitatieve backlinks identificeren en aantrekken