SEO linkbuilding tool: kwalitatieve backlinks identificeren en aantrekkenAan de hand van de verschillende zoekmachine algoritme updates die het afgelopen jaar zijn doorgevoerd, heeft de Google zoekmachine duidelijk gemaakt dat het aanbieden van kwalitatieve webcontent de nieuwe sleutel tot linkbuilding is. “Creer unieke en aantrekkelijke content op uw website en op het web in het algemeen”, aldus Google. Een gedegen content marketing strategie is volgens de zoekmachine daarom ook de meest krachtige SEO linkbuilding tool. Organisaties en marketeers dienen zich vandaag de dag te concentreren op het uitzetten van een gerichte content marketing strategie, waarmee zowel gevarieerde als natuurlijke backlinks optimaal worden aangetrokken.

De vraag is: op welke wijze kunt u relevante en kwalitatieve backlinks identificeren en welke middelen kunt u inzetten om deze belangrijke inbound links gericht aan te trekken? Hieronder volgt een uitgebreide beschrijving van een praktijkgerichte benadering van SEO linkbuilding.

“Creer unieke en aantrekkelijke content op uw website en op het web in het algemeen”, aldus Google.

Identificeer uw backlinks via Google Webmaster Tools

Om de backlinks te identificeren die door de Google zoekmachine zijn geregistreerd, kunt u gebruikmaken van de functie “Links to Your Site” in Google Webmaster Tools. Open de Webmaster Tools homepage en klik op uw website voor een overzicht van de aanvullende opties. Klik vervolgens op “Traffic” waaronder de functie “Links to Your Site” wordt weergegeven. Op deze pagina wordt het aantal backlinks weergegeven, inclusief de domeinnamen van de websites die naar uw site verwijzen, uw webpagina’s waar andere sites veelvuldig naar verwijzen en de link of anchor text die door andere websites worden gebruikt. Hierdoor krijgt u een duidelijk overzicht van de externe bronnen die naar uw webpagina’s verwijzen. Komt u bijvoorbeeld een kwalitatief slechte backlink of spamlink in uw lijst tegen, dan kunt u de webmaster van de betreffende site verzoeken om de link te verwijderen. Wordt de inkomende link niet verwijderd, dan kunt u met behulp van de Disavow Links Tool de zoekmachine hierover informeren en het verzoek indienen om de inbound link door Google te laten verwijderen.

Social media als middel voor het genereren van natuurlijke inbound links

Organisaties dienen social media sites intensief aan te wenden voor het genereren van organische, oftewel natuurlijke inbound links. Door probleemoplossende en doelgroepgerichte content via verschillende social networks te verspreiden, worden volgers en fans gestimuleerd om deze informatie met hun eigen netwerk te delen. Vervolgens worden deze social links door andere gebruikers opgemerkt en in het ideale geval wordt de link naar de website gevolgd. Op deze wijze wordt een groter publiek bereikt en de kans vergroot dat een groeiend aantal social media gebruikers uw content daadwerkelijk zal delen. Daarnaast zorgt het aanbieden van waardevolle webcontent via social networks zowel voor het vergroten van het bereik van uw onderneming als het verhogen van het bezoekersaantal op uw zakelijke website.

Het belang van het aantrekken van internationale backlinks

Het aantrekken van internationale backlinks is van grote waarde voor organisaties die reeds internationaal actief zijn, of hun online bereik op internationaal niveau willen uitbreiden. Websites die voornamelijk Engelstalige content aanbieden, dienen zich daarom ook te richten op het genereren van inbound links via internationale websites. De domein extensie is namelijk één van de vele factoren die van invloed zijn op de SERP positie. Daarbij is het uiteraard wel van belang dat de internationale backlinks ook als relevant en kwalitatief worden beschouwd. De bron van de inbound link dient daarom een vergelijkbaar thema, vak- of expertisegebied te vertegenwoordigen. Daarentegen is het aantrekken van internationale links ook van wezenlijk belang voor ondernemingen die hoofdzakelijk op de Nederlandse markt actief zijn. Google hecht namelijk meer waarde aan relevante en kwalitatieve inbound links die afkomstig zijn van gerenommeerde internationale (.com) websites. Deze websites worden door de zoekmachines als autoritair, kwalitatief en populair beschouwd. Daarnaast beschikken deze websites doorgaans over een hogere Google PageRank. Hierdoor worden de backlinks van deze websites ook als waardevol en kwalitatief hoogstaand beschouwd.

De kracht van de Anchor text

De anchor text is een belangrijke factor bij het evalueren van de relevantie van de inbound link, ten aanzien van de content op de webpagina. Backlinks voorzien van een passende anchor text zijn daarom ook van sterke invloed op de SERP positie van uw website. Zowel interne als externe links dienen voorzien te zijn van diverse varianten op het gebied van de anchor text. Het uitgangspunt hierbij is dat de belangrijkste keywords aan de anchortekst worden toegevoegd. Het is echter wel vereist dat de verschillende backlinks over een anchor text beschikken, dat is voorzien van zowel Short Tail keywords als Long Tail keywords. Ook het gebruik van synoniemen van het keyword is van wezenlijk belang voor het verkrijgen van een hogere zoekmachine positie met de betreffende webpagina.

Het nut van Google Authorship

Een ander krachtig middel is Google Authorship, waarmee al uw kwalitatieve content aan een Google Plus profiel wordt gekoppeld. Met behulp van Google Authorship wordt een zakelijke blog of andere doelgroepgerichte webcontent gelinkt aan het Google+ profiel van de auteur en inclusief een professionele foto in de zoekresultaten getoond. Deze uitnodigende weergave van uw link zorgt voor het aantrekken van meer bezoekers en het verbeteren van de betrouwbaarheid en reputatie van uw content. Daarnaast heeft deze weergave op den duur ook een positief effect op het aantrekken van natuurlijke backlinks naar uw webpagina.

Bent u benieuwd geraakt naar de mogelijkheden op het gebied van SEO linkbuilding, specifiek afgestemd op uw website? De specialisten van Online Performance Experts adviseren u graag over de mogelijkheden.

 

Gerelateerde content:  SEO linkbuilding tool: link building via diverse marketing campagnes