Google is momenteel een nieuwe functie voor sitelinks aan het testen, die de zoekresultaten presenteert op basis van de verschillende categorieën van een website. Met deze nieuwe zoekmachine functie worden verschillende tabbladen onder een website weergegeven, waarin de sitelinks van elke categorie direct worden gepresenteerd. Met deze zogenaamde ‘tabbed sitelinks’ wordt een nieuwe weergave van de ‘mega sitelinks’ ontwikkeld. In de zoekmachineresultaten kunnen gebruikers met behulp van ‘tabbed sitelinks’ direct navigeren naar een specifiek onderdeel van een website.  De zoekmachinegigant heeft daarnaast bevestigd dat de weergave en functionaliteit van de nieuwe Google sitelink structuur nog kan veranderen. Hieronder vindt u een voorbeeld van Google ‘tabbed sitelinks’ in de zoekresultaten voor BBC.

De eerste indruk is bijzonder positief, gezien het gebruiksvriendelijke en functionele karakter van deze nieuwe functie. Maar wat zijn nou eigenlijk de gevolgen voor de online zichtbaarheid van uw website, als de ‘tabbed sitelinks’ functie definitief een onderdeel wordt van de zoekmachineresultaten? Hieronder volgt een overzicht van de belangrijkste gevolgen en enkele tips om hier succesvol op in te spelen.

Functionaliteit van de Google ‘tabbed sitelinks’

De nieuwe ‘tabbed sitelinks’ structuur wordt naar alle waarschijnlijkheid geïntroduceerd om een betere gebruikerservaring te kunnen bieden. Met behulp van de tabbladen kunnen gebruikers sneller de juiste informatie raadplegen. Gebruikers worden hierdoor efficiënter in hun informatiebehoefte voorzien, waardoor een hogere betrokkenheid van bezoekers kan worden gerealiseerd. Het efficiënt aanbieden van relevante links in de Google ‘tabbed sitelinks’ kan daarom op den duur resulteren in meer online conversie.

Gevolgen voor uw website

De ‘tabbed sitelinks’ zorgen ervoor dat gebruikers direct naar een specifieke pagina worden doorgeleid. Hierdoor kan bijvoorbeeld de homepage van uw website worden overgeslagen. Het gevolg hiervan is dat de homepage niet meer geldt als het startpunt van uw website, waar bezoekers een eerste indruk krijgen en verder navigeren naar andere pagina’s. Deze nieuwe wijze van navigeren zorgt voor een verschuiving van het online verkeer naar andere pagina’s op uw site. Het gevolg is een daling van het aantal pageviews en hiermee samenhangende een daling van de gemiddelde bezoektijd op uw website. De nieuwe functie zal waarschijnlijk meer impact hebben op grote corporate websites en websites van bekende merken.

Online strategie aanpassen

Om succesvol in te kunnen spelen op deze nieuwe ontwikkelingen dient u enkele onderdelen van uw online strategie aan te passen. Om geen bezoekers te verliezen is het van belang dat u alle afzonderlijke landingspagina’s optimaliseert. Zorg voor een overzichtelijke navigatie, kwalitatieve content en een duidelijke beschrijving van uw producten of diensten. Een SEO vriendelijke URL, een korte pagina titel en een duidelijke meta beschrijving zorgen voor een optimale weergave van alle afzonderlijke pagina’s in de Google ‘tabbed sitelinks’.

Daarnaast is het noodzakelijk om de navigatiestructuur binnen uw website te optimaliseren. Met behulp van een duidelijke navigatiestructuur wordt een bezoeker na het klikken op een Google sitelink, op een effectieve wijze door uw website geleid. Een duidelijke navigatie en overzichtelijke indeling zorgen voor een toegankelijke en gebruiksvriendelijke site. Een functionele navigatiestructuur heeft daarnaast een sterke invloed op de gemiddelde bezoektijd. Het integreren van bijvoorbeeld een broodkruimelnavigatie zorgt voor een helder overzicht van de navigatiestructuur en een exacte weergave van de locatie waar de bezoeker zich bevindt.

Wilt u graag uw website optimaliseren voor een effectieve inzet van de Google ‘tabbed sitelinks’? Bezoek dan gerust de website van Online Performance Experts voor een overzicht van onze diensten. Ons team van SEO Specialisten helpt u graag bij het opzetten van een succesvolle online strategie.