Werken bij Trees and the Forest? Bekijk onze openstaande vacatures en stageplaatsen

Bekijk vacatures

Customer reviews, in het Nederlands bekend als recensies of klantbeoordelingen, worden ingezet om het beslissingsgedrag van potentiële klanten te beïnvloeden. Met behulp van rich snippets worden deze reviews, naast de paginatitel, URL en metabeschrijving, ook in de organische zoekresultaten van Google getoond. Door middel van het toevoegen van rich snippets aan uw website is de zoekmachine in staat om specifieke informatie van uw website te selecteren en deze gegevens in de zoekresultaten weer te geven. Het doel van review rich snippets is om gebruikers meer informatie te bieden over een bepaald product of een specifieke dienst, doorgaans in de vorm van een waardering met sterren (1 tot 5 sterren) en de naam van de recensent. Deze klantbeoordelingen worden op een aantrekkelijke wijze direct onder het zoekresultaat weergegeven en leveren daarom een sterke bijdrage aan een hogere click-through rate (CTR). Hieronder volgt een voorbeeld van een Google zoekresultaat inclusief review rich snippet.

Voorbeeld van customer reviews rich snippet in Google

Daarnaast kan de zoekmachine ook informatie over bedrijven, producten, evenementen, muziek, video’s en auteursinformatie herkennen en deze informatie in de zoekresultaten tonen. Met behulp van Google Authorship wordt de auteursinformatie door de zoekmachine herkend.

Recensies worden steeds minder getoond in Google

Online retailers en diverse andere ondernemingen verzamelen customer reviews via bijvoorbeeld eKomi, Trustpilot of KiyOh, met het doel om internetgebruikers aan te moedigen hun website te bezoeken. De afgelopen tijd hebben echter een aanzienlijk aantal bedrijven via verschillende fora melding gemaakt van het feit dat veel van hun customer reviews (ratings, prijs en beschikbaarheid)  niet meer zichtbaar zijn in de organische zoekresultaten van Google, of op hun Google+ pagina zelfs volledig zijn verwijderd. Het ontbreken van belangrijke recensies, door het niet weergeven van rich snippets  in de zoekresultaten, heeft namelijk een negatieve impact op het aantrekken van bezoekers. Voor online retailers, maar ook alle overige bedrijven is het daarom van groot belang dat alle review-sterren in de zoekresultaten van Google worden weergegeven.

In de Webmaster Tools Help video hieronder worden diverse tips gegeven om rich snippets weer zichtbaar te maken in de zoekresultaten.

De gevolgen van de Google review-spamfilter

Om misbruik van rich snippets tegen te gaan heeft de zoekmachine, tegelijkertijd met de introductie van Google+ Local, een agressieve review-spamfilter geïmplementeerd voor het controleren van reviews op Google Places for Business. Daarnaast heeft de zoekmachinegigant het afgelopen jaar ook een rich snippet spam report tool geïntroduceerd. Een groot aantal bedrijven zagen hun reviews en ratings op hun G+ pagina verdwijnen en ondervonden daarnaast problemen bij het tonen van nieuwe recensies. Begin dit jaar heeft de zoekmachine een update van de review-spamfilter aangekondigd. Deze update dient ervoor zorg te dragen dat nieuwe reviews, indien deze aan de richtlijnen voldoen, sneller op Google Plus Local pagina’s worden getoond. De zoekmachine heeft daarnaast diverse redenen aangegeven voor het verdwijnen van reviews. Wij zetten de redenen voor u op een rij.

  • Google verwijdert automatisch recensies die als spam worden aangezien, maar ook beoordelingen die niet als relevant of actueel worden beschouwd.
  • Uitsluitend reviews die zijn geschreven door G+ gebruikers worden getoond in Google Maps en Places.
  • Recensies voorzien van een ongeldige naam of URL worden aangemerkt als spam.
  • Eigenaren of werknemers van een bedrijf kunnen niet de eigen onderneming beoordelen.
  • De onderneming verhuist naar een nieuw adres; oude reviews worden niet meegenomen.
  • Een onderneming heeft 2 Google Plus pagina’s aangemaakt. De recensies kunnen verdeeld zijn over beide pagina’s.
  • Klantbeoordelingen die in G+ als privé zijn aangevinkt zullen niet worden getoond.
  • Een homepage die de review-sterren van een bepaalde webpagina toont, wordt niet met sterren in de zoekresultaten getoond. De weergave met customer rating geldt uitsluitend voor de webpagina waarop een specifiek product of dienst en de bijbehorende recensies daadwerkelijk worden weergegeven.

Verschillende Google diensten krijgen een nieuw beoordelingssysteem

Met de introductie van de nieuwe Google Maps is tevens een nieuw beoordelingssysteem geïntroduceerd. Ook in Search en G+ Local zullen deze wijzigingen de komende maanden worden doorgevoerd. Het is nog onduidelijk wat voor invloed deze wijzigingen hebben op het tonen van recensies, ratings en review rich snippets in de organische zoekresultaten. Diverse online marketeers en SEO specialisten zijn van mening dat de zoekmachinegigant het aantal product-, dienst- en review rich snippets probeert terug te dringen, met het doel om een betere SERP positie voor Google Shopping te kunnen realiseren. Dit wordt uiteraard door Google tegengesproken. In de zoekmachine worden echter wel sneller recensies en rich snippets getoond van websites die een autoriteit of Thought Leader in een bepaald expertisegebied zijn. Enkele voorbeelden van deze autoritaire sites zijn Amazon. eBay, TripAdvisor en Bol.com.

oorbeelden van costumer reviews en ratings in Google

Het belang van reviews rich snippets in de organische zoekresultaten

Voor online retailers en overige ondernemingen is het van belang om de ontwikkelingen binnen de belangrijkste Google diensten (waaronder Search, Maps, G+, Places for Business) nauwgezet te volgen en hun online marketing strategie hierop af te stemmen. Online marketeers hebben de lastige taak om snel in te spelen op de veelvuldige algoritme wijzigingen, zoals de recente Penguin 2.0 update, maar ook op wijzigingen die betrekking hebben op het presenteren van de website in de organische zoekresultaten. Websites die aantrekkelijk worden weergegeven in de zoekresultaten realiseren immers een hogere click-through rate (CTR) en hogere online conversies.

Worden uw customer reviews en ratings niet meer getoond in de organische zoekresultaten? In de volgende blogpost uit deze serie wordt een uitgebreide uiteenzetting gegeven van diverse SEO en website optimalisatie tips, die u ondersteunen bij het weergeven van rich snippets in de organische zoekresultaten. Daarnaast worden diverse gebruikersrichtlijnen behandeld, gericht op het zichtbaar maken van alle recensies in verschillende Google diensten.

De online marketing specialisten van Online Performance Experts adviseren u daarnaast graag over diverse SEO tools voor een optimale zichtbaarheid en vindbaarheid in Google.