Werken bij Trees and the Forest? Bekijk onze openstaande vacatures en stageplaatsen

Bekijk vacatures

Google zet zich voortdurend in om al haar producten optimaal te laten functioneren en waar nodig te verbeteren. Daarom maakt de zoekmachine regelmatig productupdates bekend. Zo heeft Google eind vorige maand onder de noemer “mobile-first world” een aantal interessante wijzigingen aangekondigd.

Het grootste nieuws was de introductie van nieuwe advertentiemogelijkheden in Google Maps, de zogenoemde ‘Local Search ads’. De zoekmachine heeft hiervoor nieuwe advertentieformats en functies ontworpen, die bedrijven helpen om meer bezoekers naar hun fysieke locatie te trekken.

Val beter op tussen het enorme aanbod van lokale bedrijven

Waarom is deze wijziging eigenlijk zo’n groot nieuws? Sinds 2013 worden lokale advertenties namelijk al in Maps getoond. De update die het meest uit het oog springt is het aanbod van nieuwe advertentievormen, waaronder ‘promoted pins‘ ¹, het direct tonen van productaanbiedingen en de actuele voorraad, en volledig aanpasbare bedrijvenpagina’s. Dit zijn stuk voor stuk interessante aanvullingen op de oorspronkelijke advertentiemogelijkheden van Google Maps.

Bovendien kunnen bedrijven deze nieuwe functies benutten om nog beter zichtbaar te worden, met name op het moment dat hun doelgroep online (via een mobiel apparaat) op zoek is naar een een plek om bijvoorbeeld te winkelen, te eten of advies in te winnen. Kortom, uw bedrijf kan nog gerichter en persoonlijker met uw doelgroep communiceren. En dat is nou juist wat de nieuwe local search ads zo interessant maken.

local-search-ads-google-maps-promoted-pins

¹ Een voorbeeld van ‘promoted pins’ in Google Maps, met een productaanbieding die direct zichtbaar is. © Google.

Google’s doel: de User Experience (UX) in Local Search verbeteren

Google’s doel achter de nieuwe advertentiemogelijkheden is de gebruiksvriendelijkheid, of user experience (UX), in Maps naar een hoger niveau te tillen. De advertenties die gebruikers te zien krijgen worden nog relevanter, zonder dat deze ads de gebruiker afleiden of als opdringerig worden ervaren.

De komende weken en maanden zal Google meer over de nieuwe functionaliteiten van local search ads onthullen. Wij beantwoorden alvast 5 vragen over de nieuwe advertentiemogelijkheden in Google Maps.

1. Waarom biedt Google nieuwe advertentiemogelijkheden in Maps?

Volgens Google zijn bijna een derde van alle mobiele zoekopdrachten gerelateerd aan specifieke locaties, waardoor veel van die zoekopdrachten ook in Google Maps eindigen. De zoekmachine werkt daarom voortdurend aan het optimaliseren van de gebruiksvriendelijkheid van haar producten, om de online ervaring en beleving van gebruikers op mobiele apparaten te verbeteren. We moeten natuurlijk niet vergeten dat, los van alle mooie en nuttige producten, Google natuurlijk in de eerste plaats een advertentiebedrijf is. Daarnaast krijgt de zoekmachine ook steeds meer competitie van Facebook en Yelp.

Google toont ook harde cijfers, die aantonen dat het voor bedrijven met een fysieke locatie ook uitermate belangrijk is om online zichtbaar te zijn voor alle type gebruikers. Dus ook individuele gebruikers die zoeken via de smartphone. De cijfers zijn overtuigend:

  • 3 op de 4 mensen maken gebruik van hun smartphone om een product in de omgeving te zoeken en bezoeken de winkel binnen een dag. Bij 28 procent van deze zoekopdrachten wordt ook daadwerkelijk tot een aankoop overgegaan.

  • 84 procent van de consumenten voert lokale zoekopdrachten uit.

  • Bijna een derde van de mobiele zoekopdrachten zijn locatiegebonden.

  • Meer dan een miljard mensen maken gebruik van Google Maps.

  • Locatiegerelateerde zoekopdrachten zijn in het afgelopen jaar 50 procent sneller gegroeid dan de mobiele zoekopdrachten.

2. Wanneer zal Google de nieuwe local search ads uitrollen?

De nieuwe lokale advertenties zijn nu nog in een beta-stadium. Google heeft nog geen exacte datum bekend gemaakt, maar diverse online bronnen suggereren dat de nieuwe advertentiemogelijkheden binnen de komende 3 maanden beschikbaar zullen zijn.

3. In welke Google producten worden de nieuwe lokale advertenties getoond?

De nieuwe local search ads zullen in de volgende Google producten worden getoond:

  • Maps app

  • Maps desktop, mobile and tablet sites

  • Locatiegerelateerde zoekresultaten

Google Maps app
In de app – die al meer dan 1 miljard keer is gedownload – zal een advertentie met een paarse ad-label op de bovenste plek boven de organische resultaten worden getoond.

Voor zoekopdrachten in Google Maps, zal de zoekmachine maximaal twee advertenties met een paarse ad-label bovenaan in de zoekresultaten weergeven:

lokaal-adverteren-google-maps-desktop-versie

Locatiegerelateerde zoekresultaten
Gebruikers die in de ‘Local 3-Pack’, de 3 meest relevante locatiegerelateerde zoekresultaten, op “Meer plaatsen” klikken, zullen op de bovenste plek een Google Maps advertentie zien, die herkenbaar is aan de gele ad-label:

google-maps-advertentie-gele-ad-label

4. Wat zijn de kosten van adverteren in Google Maps?

Voor lokale advertenties in Google Maps betaalt u per klik, ook wel bekend als cost-per-click of CPC. Zo worden bijvoorbeeld de volgende acties in Maps als een klik aangemerkt:

  • Meer informatie over de locatie ophalen

  • Routebeschrijving

  • Click-to-call (om direct uw bedrijf te bellen)

adwords-lokale-advertenties-google-maps-acties-click

© Google.

5. Hoe kunt u zich als lokaal bedrijf voorbereiden op de Local Search ads?

Ondanks dat bedrijven nog moeten wachten totdat de nieuwe advertentiemogelijkheden in Google Maps beschikbaar zijn, kunt u zich wel alvast voorbereiden. Hierdoor kunt u direct na de uitrol van start gaan met een campagne voor de nieuwe local search ads. Onderneem daarom alvast de volgende acties:

  1. Zorg ervoor dat u de functie ‘locatie-extensies’ heeft ingesteld voor al uw AdWords-advertenties. Deze extensies geven uw bedrijfslocatie weer, zoals uw adres, telefoonnummer en de openingstijden. Wordt er gebruik gemaakt van een mobiel apparaat, dan kan de gebruiker direct uw bedrijf bellen of een routebeschrijving opvragen.

  2. Het is al mogelijk om lokaal te adverteren in Google Maps. Dit geeft u de mogelijkheid om uw AdWords-campagne te optimaliseren voor Local Search en straks meer voordeel te halen uit de nieuwe advertentiemogelijkheden. Voordat u gaat starten is het belangrijk om te controleren of alle informatie in ‘Google Mijn Bedrijf’ is ingevuld, daadwerkelijk klopt en up-to-date is. Incorrecte informatie over uw bedrijfslocatie maakt het moeilijk voor uw doelgroep om uw bedrijf te vinden, net op het moment dat ze op zoek zijn naar uw product of dienst.

  3. Target een specifieke locatie bij uw bedrijf in de buurt en maak gebruik van locatiespecifieke biedingen. Zo worden uw biedingen automatisch verhoogd voor gebruikers die zich in de buurt van uw bedrijf bevinden.

  4. Voeg keywords toe aan uw lokale advertentiecampagnes, die zijn gerelateerd aan uw bedrijfslocatie en daadwerkelijk in de lokale zoekopdrachten worden gebruikt.

Bereik meer potentiële klanten bij u in de buurt

Wilt u ook beter zichtbaar zijn in Google Maps, zodat potentiële klanten bij het uitvoeren van locatiegerelateerde zoekopdrachten uw bedrijf direct kunnen vinden? Dan adviseren wij u om de nieuwe advertentiemogelijkheden van AdWords local ads te benutten.

Heeft u nog vragen over de mogelijkheden van lokaal adverteren in Google Maps? Neem dan gerust contact met ons op. Onze AdWords specialisten beantwoorden graag al uw vragen!