De termen “content personalisatie” en “A/B testing” heeft u waarschijnlijk vaker gehoord. Waar u misschien nog niet van op de hoogte bent, is dat deze twee middelen nog effectiever kunnen zijn als ze samen worden ingezet.

Waarom is het zo belangrijk om gepersonaliseerde content en A/B testen met elkaar te combineren? Laten we eerst eens nader bekijken hoe elk afzonderlijk middel kan bijdragen aan het succes van uw website.

PERSONALISATIE VERHOOGT DE KLANTBELEVING

Website bezoekers verwachten dat alle aangeboden informatie aansluit op datgene wat ze zoeken. Sluit de informatie aan, dan is het taak om ervoor te zorgen dat bezoekers sneller geïnteresseerd raken in het aanbod. Gepersonaliseerde content speelt hierbij een grote rol. Ook wordt daarmee de kans groter dat een aankoop of vervolgactie wordt gedaan. Steeds meer websites zorgen daarom voor gepersonaliseerde ervaringen. Ook steeds meer bezoekers verwachten dat de online ervaring zo relevant en persoonlijk mogelijk is.

Hieronder volgen een aantal voorbeelden en tips om uw content te personaliseren:

Content afgestemd op zowel nieuwe als terugkerende bezoekers

Nieuwe bezoekers zijn voornamelijk geïnteresseerd in het (verhaal achter het) bedrijf en de producten en diensten die worden aangeboden. Een terugkerende bezoeker bevindt zich verder in de klantreis en denkt misschien al na over het doen van een aankoop. Een loyale klant bezoekt uw website om te kijken of er al nieuwe producten worden aangeboden. Al deze bezoekers hebben elk hun eigen specifieke informatiebehoefte.

TIP: Toon gepersonaliseerde berichten op basis van het gedrag en de behoefte van de bezoeker. Zo wordt uw bezoeker gestimuleerd om een vervolgactie te ondernemen en raakt elke (potentiële) klant meer betrokken bij uw merk. Amazon staat al jaren bekend om haar aanbod van gepersonaliseerde content, zoals het tonen van de laatst bekeken items en aanbevelingen voor terugkerende bezoekers:

Amazon

Content afgestemd op het apparaat van de gebruiker

Consumenten maken steeds vaker gebruik van hun smartphone om online informatie op te zoeken of producten te vinden. Voor gebruikers van mobiele apparaten is de online ervaring simpelweg anders dan voor gebruikers die de desktop versie bezoeken.

TIP: Stem uw content af op het apparaat van de gebruiker. Zorg bijvoorbeeld voor een eenvoudige navigatie op de mobiele versie, een sneller afrekenproces, geoptimaliseerde media, duidelijke call-to-action buttons en een click-to-call functie.

PayPal toont bijvoorbeeld een geheel andere landingspagina, als de bezoeker de site op een mobiel apparaat bekijkt:

PayPal landingspagina voor desktop (afbeelding links) en mobiel (rechts)

paypal

Content afgestemd op klantgedrag en demografische gegevens

Effectieve digitale campagnes maken gebruik van gepersonaliseerde landingspagina’s. Deze pagina’s zijn opgezet op basis van klantgedrag en demografische gegevens.

TIP: Creëer landingspagina content voor verschillende fasen in de klantreis. Stem vervolgens de informatie af op het gedrag van de bezoeker. Zo zorgt u voor de meest relevante boodschap en maximale conversie. Geef daarnaast kort en duidelijk aan wat de waarde van uw aanbod is. Zorg ook voor een helder en eenvoudig formulier, evenals een duidelijke call-to-action op uw landingspagina.

Een goed voorbeeld van een gepersonaliseerde landingspagina is onderstaande pagina van Leadin, Op een geheel persoonlijke en directe manier worden website eigenaren aangesproken, die moeite hebben met het in kaart brengen van hun website bezoekers:

Leadin

A/B TESTING HELPT BIJ HET VERHOGEN VAN CONVERSIES

Bij A/B testing, ook wel bekend als multivariate testing of split testing, worden twee verschillende versies van een webpagina getoond. Op basis van bezoekersfeedback wordt de best presterende versie gekozen. Deze testen kunnen bijvoorbeeld worden ingezet om een website herontwerp te realiseren, om online tools en functionaliteiten te verbeteren, maar vooral ook om conversies te verhogen. Zo kunt u bijvoorbeeld de volgende website onderdelen A/B testen:

  • Tekst

    De tekst op elke pagina speelt de belangrijkste rol bij het inspireren, overtuigen en activeren van de bezoeker. Met de juiste tekstuele content wordt de interesse van de bezoeker gewekt en gepersonaliseerde berichten zorgen er vervolgens voor dat de bezoeker daadwerkelijk overgaat tot actie.

    A/B test uitvoeren: Experimenteer met de titel, de opzet, de tone-of-voice, zoekwoorden en lay-out van de tekst. Voer daarnaast ook testen uit met de tekst van gedeelde content – zoals uw blog – en uw andere berichten op social media. Deel vervolgens verschillende versies van uw content en ontdek welke versie voor de meeste interactie en conversie zorgt.

  • Visuele elementen

    We reageren sneller op visuele elementen dan op tekstuele content. Ook de informatie van visuals nemen we sneller op dan tekst. Inspirerende en visueel aantrekkelijke afbeeldingen ondersteunen uw boodschap en dragen daarom ook sterk bij aan uw conversie-doelen.

    A/B test uitvoeren: Experimenteer bijvoorbeeld met productafbeeldingen versus afbeeldingen van mensen, statische afbeeldingen versus video’s, foto’s versus animaties, en eenvoudige afbeeldingen versus infographics.

  • Call-to-actions

    Gepersonaliseerde call-to-actions (CTAs) zijn een van de belangrijkste middelen om clicks en conversies te stimuleren. Het is daarom belangrijk om uit te zoeken welke call-to-actions het beste presteren.

    A/B test uitvoeren: Met diverse elementen van een call-to-action kan geëxperimenteerd worden. Zo kunt u bijvoorbeeld testen met de kleur, tekst, vormgeving en locatie van de CTA-button. Vervolgens kiest u de button waarop het meeste wordt geklikt en de meeste conversie oplevert.

Stapsgewijs naar een winnende formule voor uw website
Bovenstaande voorbeelden zijn slechts een greep uit de mogelijkheden. De lijst van website elementen die kunnen profiteren van A/B testing is te lang om hier op te sommen. Wij adviseren wel altijd om niet te veel site onderdelen tegelijk te testen, maar stapsgewijs te werk te gaan. Pak daarom de onderdelen één voor één op en start pas met het volgende onderdeel als alle mogelijkheden van de A/B test zijn benut. Op deze manier zorgt u op termijn voor een winnende formule voor uw website.

GEPERSONALISEERDE CONTENT EN A/B TESTEN VORMEN SAMEN EEN WINNEND TEAM

Personalisatie en A/B testing zijn afzonderlijk al zeer effectieve middelen. Samen maken ze uw website nog succesvoller.

EEN VOORBEELD: De informatie op uw productpagina wilt u nog beter afstemmen op de klantbehoefte en daarom voert u een A/B test uit. 50% van de bezoekers ziet versie A en 50% ziet versie B. Versie A toont een overzicht van de laatst bekeken producten en productaanbevelingen, zoals “Klanten die dit kochten, kochten ook…”. Versie B toont daarnaast ook een gepersonaliseerd welkomstbericht en een overzicht van speciale productaanbiedingen. Uit de test komt naar voren dat versie A een conversiepercentage van 1,2% genereert en versie B een percentage van 2,7%.

In bovenstaand voorbeeld heeft het merendeel van de bezoekers duidelijk behoefte aan een zo persoonlijk mogelijke ervaring. De productpagina zal daarom aangepast moeten worden aan de wensen van deze specifieke doelgroep. Zo wordt de gebruikerservaring nog persoonlijker en relevanter. En net zo belangrijk: de online conversie wordt sterk verhoogd.

Benut uw website analyse tools

Website analyse speelt een belangrijke rol bij content personalisatie en A/B testing. Het analyseren van het klik- en bezoekgedrag geeft u namelijk de mogelijkheid om de doelgroepen te segmenteren. Segmentatie kan bijvoorbeeld op basis van:

  • Het aantal bezoeken
  • De geografische locatie
  • De bron van herkomst
  • Het gebruikte apparaat
  • Meest gelezen content
  • Merkvoorkeur
  • Laatste aankooopdatum
  • De transacties
  • De omzet

Op basis van de verschillende klantgroepen kunt u vervolgens uw content verder personaliseren en nog gerichter A/B testen uitvoeren.

THINK, ACT, REPEAT – CONVERSIE OPTIMALISATIE IS EEN CONTINU PROCES

Zowel personalisatie als A/B testing is een continu proces. Digitale trends, technische ontwikkelingen, klantgedrag en doelgroepbehoeften zijn immers voortdurend in beweging en aan verandering onderhevig. Het is daarom van groot belang om regelmatig nieuwe benaderingen uit te proberen en de effectiviteit ervan te testen en te meten. Vervolgens kunt u de online strategie hierop afstemmen en verfijnen. Op deze manier zorgt u ervoor dat uw website blijvend kan inspelen op de wensen van uw doelgroep. Wat levert het op? Hogere bezoekersaantallen, meer conversie, verkoop, omzet en nog belangrijker; een hogere klantloyaliteit én -tevredenheid.

Kunt u wel wat ondersteuning gebruiken bij het creëren van gepersonaliseerde content, het uitvoeren van A/B testen en het optimaliseren van de online gebruikerservaring? Onze specialisten staan voor u klaar! Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.