Werken bij Trees and the Forest? Bekijk onze openstaande vacatures en stageplaatsen

Bekijk vacatures

Hoge Google ranking? Vermijd duplicate contentContent marketing is een van de belangrijkste marketinginstrumenten voor het verbeteren van de zichtbaarheid van uw website in SERP’s. Met het oog op zoekmachine optimalisatie (SEO) wordt deze uiterst populaire online marketing tool daarom ook regelmatig door een online marketeer ingezet. Een content marketing strategie is gericht op het aanbieden van relevante, overtuigende en doelgroepgerichte webcontent.

Echter, het aanbieden van duplicate content, ofwel dubbele content, heeft een negatief effect op de Google ranking van de site. Door het plaatsen van dubbele informatie op verschillende webpagina’s of websites, loopt u zelfs het risico dat uw website geheel uit de Google SERP’s zal worden verwijderd.

Websites met duplicate content worden niet door Google getoond

De term duplicate content wordt gebruikt om webcontent te beschrijven, die geheel of gedeeltelijk op meer dan één online locatie wordt getoond. Indien een gedeelte van bepaalde informatie op identieke wijze op een andere webpagina of website wordt weergegeven, dan zijn zoekmachines genoodzaakt om de meest relevante versie voor een opgegeven zoekopdracht te kiezen. Google, de meest gebruikte  zoekmachine in Nederland, streeft naar het bieden van de beste zoekervaring. In de zoekresultaten worden daarom geen websites getoond die identieke webcontent aanbieden. Dit houdt in dat Google uitsluitend de versie in de zoekresultaten toont, die door de zoekmachine als de originele versie wordt aangemerkt. Indien er sprake is van dubbele content, dan worden de zoekresultaten automatisch gefilterd. Zodra duplicate content wordt opgemerkt, ervaren zoekmachines het volgende knelpunt:

Welke versie wordt aan de zoekresultaten toegevoegd en welke versie wordt uit de SERP’s verwijderd?

Als dubbele content met opzet wordt aangeboden, dan is de kans groot dat de Google ranking en de positie van de website in overige zoekmachines sterk zal dalen, online traffic naar de site sterk zal afnemen en het bezoekersaantal op de site aanzienlijk zal dalen. Of het nu met opzet of onbewust wordt gedaan, online marketeers dienen zich bewust te zijn van het negatieve effect van het weergeven van identieke webcontent op verschillende websites.

Google zoekresultaten bericht bij duplicate content

Zowel online ondernemingen, retailers, webmasters als online marketeers vragen zich regelmatig af  wanneer er daadwerkelijk sprake is van dubbele content. Hieronder volgen enkele voorbeelden van uiteenlopende situaties, waarbij er sprake is van duplicate content.

Voorbeelden van dubbele content

Bepaalde websites worden niet in de Google zoekresultaten getoond, als blijkt dat verschillende webpagina’s van de site zijn voorzien van dubbele content. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Dubbele pagina titels, meta beschrijvingen of URL’s.
  • Homepage met meerdere URL’s die verwijzen naar dezelfde webcontent, zoals: http://www.uwdomein.nl, http://uwdomein.nl en http://www.uwdomein.nl/index.htm.
  • Het tonen van dezelfde producten en productbeschrijvingen op meerdere pagina’s van een webshop.
  • Webpagina’s die worden gedupliceerd door een session ID, zoals: http://www.uwdomein.nl/product en http://www.uwdomein.nl/product?sessionid=361251.
  • Een blogpost dat exact in dezelfde vorm op andere websites wordt weergegeven.
  • Printervriendelijke pagina’s met exact dezelfde informatie als de webpagina’s.
  • Webpagina’s met sorteringsoptie, zoals: http://www.uwdomein.nl/categorie en
    http://www.uwdomein.nl/categorie?=sort+medium.
  • Pagina’s die na het inloggen van de gebruiker, van ‘http’ in ‘https’ veranderen.
  • Pagina’s met tracking codes, zoals: http://www.uwdomein.nl/product en
    http://www.uwdomein.nl/product?ref=name.

Informatie die niet als duplicate content wordt beschouwd

Hieronder volgen enkele voorbeelden van het aanbieden van webcontent, waarbij er volgens Google geen sprake is van duplicate content.

  • Het citeren van informatie van andere websites, zolang het citaat beknopt is, de informatie tussen aanhalingstekens wordt weergegeven en een link naar de originele bron wordt getoond.
  • Het delen van infographics via embed codes (insluitcodes).

Worden websites met dubbele content door Google bestraft?

In onderstaande (Engelstalige) video wordt duidelijk uitgelegd dat websites die problemen ervaren met duplicate content, niet als zodanig worden bestraft door de Google zoekmachine, maar dat de website simpelweg niet in de zoekresultaten wordt getoond. Het opzettelijk aanbieden van dubbele content met de intentie om de zoekresultaten te manipuleren, wordt echter wel door Google bestraft. In het laatste geval kan de website volledig uit de Google SERP’s worden verwijderd.

Volgende week volgt een uitgebreide beschrijving van een effectieve aanpak voor het vermijden, signaleren en het verwijderen van dubbele content.

Wilt u graag deskundig advies over het opstellen van een gerichte content marketing campagne, als onderdeel van uw complete internet marketing strategie? De ervaren online marketing specialisten van Online Performance Experts voorzien u graag persoonlijk advies op maat.