Google maakt gebruik van honderden factoren bij het beoordelen van websites. Tegenwoordig richt de zoekmachine zich steeds meer op het meten van de tevredenheid van bezoekers. Met andere woorden: Google toetst in hoeverre de ervaring op uw website voldoet aan de verwachtingen van de bezoeker.

Hoe wordt de tevredenheid van bezoekers gemeten en op welke wijze kunt u dit signaal positief beïnvloeden? De gebruikerservaring (User Experience of UX) speelt hierin een sleutelrol. In dit artikel leggen we uit waarom UX tegenwoordig een van de belangrijkste factoren is, die de posities (rankings) in Google bepaalt.

BETERE USER EXPERIENCE = HOGERE POSITIE IN GOOGLE

Google’s missie is: “Alle informatie in de wereld organiseren en universeel toegankelijk én bruikbaar maken.”. De zoekmachine wil daarnaast haar gebruikers de best mogelijke ervaring bieden. Google stelt daarom ook de gebruikerservaring steeds centraler. Dit is niet alleen merkbaar in de eigen producten van de zoekmachine, maar ook op wijze waarop alle zoekresultaten worden georganiseerd. Websites die een betere gebruikerservaring bieden, worden door Google beloond met een hogere positie in de zoekresultaten.

WELKE SIGNALEN WIJZEN OP EEN OPTIMALE UX?

Google’s zoekmachine streeft ernaar om de meest relevante zoekresultaten voor een bepaalde zoekterm te tonen. Dit houdt in dat websites zo ingericht moeten worden, dat bezoekers snel een relevant antwoord op hun vraag of zoekterm krijgen. Zoekmachine gebruikers worden op deze manier tevreden gesteld en blijven langer op de pagina. Dit geeft weer het signaal aan Google dat de gebruikerservaring goed is.

USER ENGAGEGEMENT SIGNALEN

Google is dus steeds meer op zoek naar pagina’s met sterke ‘user engagement’ signalen. Oftewel; pagina’s die interactie en binding met bezoekers stimuleren en daadwerkelijk iets voor de bezoeker kunnen betekenen. De zoekmachine haalt deze signalen uit de volgende gebruikersindicatoren:

  • Dwell-time
  • Doorklikratio (CTR) vanuit de pagina met zoekresultaten

Google geeft de volgende definitie van CTR (Click-Through-Rate):

DWELL-TIME

Google gebruikt ‘dwell-time’ om na te gaan hoe gebruikers de kwaliteit en relevantie van website content beoordelen. Dit signaal is een combinatie van de volgende indicatoren:

Deze twee indicatoren worden door Google als volgt uitgelegd:

Gemiddelde sessieduur

Bounce rate

Dwell-time is de tijd die wordt gemeten vanaf het moment dat een gebruiker op een zoekresultaat klikt en op de website blijft, tot het moment dat de gebruiker terugkeert naar de pagina met zoekresultaten (SERP).

DE BOUNCE-RATE IS GEEN RANKING-FACTOR

Er wordt op internet veel gespeculeerd over de invloed van het weigeringspercentage op de zoekresultaten. De bounce-rate is onderdeel van de ‘user engagement’ signalen en op zichzelf geen ranking-factor. Ook Google zelf heeft dit bevestigd.

Een contactpagina of blogpagina kan een weigeringspercentage van 80% of meer hebben. Dit hoeft echter niet te betekenen dat gebruikers niet gevonden hebben wat ze zochten. Het kan namelijk zijn dat de bezoeker eerst het gehele blogartikel heeft gelezen om vervolgens de website te verlaten.

EEN VOORBEELD:

Verschillende gebruikers zoeken op ‘kleurenprinter’ en klikken op het zoekresultaat bovenaan in de SERP (zie afbeelding hieronder). Na enkele seconden keert een aantal bezoekers terug naar de zoekresultatenpagina, om vervolgens het zoekresultaat eronder aan te klikken. Consumenten willen namelijk graag prijzen vergelijken en klikken daarom op verschillende zoekresultaten, om bijvoorbeeld de goedkoopste aanbieder te kunnen vinden. Dit betekent dus niet dat het eerste zoekresultaat niet relevant is voor de zoekterm.

Google maakt daarom gebruik van verschillende gebruikersindicatoren, om te kunnen beoordelen of de webpagina relevant is voor een bepaalde zoekterm. Zoals eerder aangegeven kijkt de zoekmachine naar gemiddelde sessieduur, het weigeringspercentage en de doorklikratio vanuit de SERP. Deze laatstgenoemde indicator wordt hieronder verder toegelicht.

SERP

CTR VANUIT DE SERP

Naast de sessieduur en bounce-rate is ook de doorklikratio (CTR) vanuit de SERP belangrijk voor het meten van de dwell-time. De CTR vanuit de pagina met zoekresultaten is het startpunt van de dwell-time. Een hoge click-through-rate geeft een signaal dat de bezoeker tevreden is over de aangeboden informatie en de content dus kwalitatief én relevant is. Een lage CTR hangt samen met een lage dwell-time.

Google kijkt hoofdzakelijk naar de dwell-time en CTR op de SERPs, om na te gaan of gebruikers tevreden zijn met de aangeboden content. En dat is ook de reden waarom webpagina’s met een hoge doorklikratio vanuit de zoekmachine en een lange dwell-time bovenaan in Google worden getoond.

HOE U DE DWELL-TIME KUNT VERHOGEN

Nu vraagt u zich waarschijnlijk af hoe u de dwell-time kunt verhogen. Hiervoor is het eerst van belang om te weten wat de ideale dwell-time is. Een goede dwell-time ziet er als volgt uit:

  • De sessieduur is langer dan een minuut.
  • De bounce-rate is lager dan 60%.

WEES HÉT ANTWOORD OP VRAGEN VAN UW DOELGROEP

Hoe zorgt u voor een langere sessieduur en een lager weigeringspercentage? De eerste stap is: bied het beste antwoord op vragen van gebruikers. Creëer regelmatig originele en inspirerende content, waarmee u inspeelt op het gedrag, de behoefte en de vragen van uw doelgroep. Bezoekers brengen immers een langere tijd door op uw website, als de aangeboden informatie wordt gezien als relevant, interessant, onderscheidend én kwalitatief sterk.

Hieronder volgen nog 5 extra tips om de dwell-time te verhogen.

  1. Kies de juiste zoekwoorden waarop u wilt ranken
    Met de juiste zoekwoorden kunt u gebruikers aantrekken, die op zoek zijn naar informatie gerelateerd aan deze zoekwoorden.
  2. Stimuleer bezoekers om door te klikken
    Voeg bijvoorbeeld actiegerichte call-to-actions toe aan uw pagina’s, plaats relevante interne links binnen de tekst en toon een overzicht van gerelateerde pagina’s.
  3. Creëer een gebruiksvriendelijke website
    Maak gebruik van een heldere informatiestructuur, duidelijke navigatie en een eenvoudig menu, krachtige call-to-actions, een uitgebreide zoekfunctie en gebruiksvriendelijke formulieren. Hierdoor kunnen bezoekers snel hun weg op uw site vinden. Test ook of uw website volgens Google mobielvriendelijk is.
  4. Zorg voor een overzichtelijke en heldere vormgeving
    Maak gebruik van de juiste kleuren, lettertype en lettergrootte, titels die opvallen, goed georganiseerde content, duidelijk leesbare tekst, voldoende witruimte, duidelijk herkenbare iconen, sterk beeldmateriaal en goed zichtbare call-to-actions. Op deze manier stimuleert u bezoekers om door te blijven lezen en pagina’s met relevante informatie te bezoeken.
  5. Verbeter de laadsnelheid
    Bezoekers willen snel toegang hebben tot informatie. Zorg er daarom voor dat al uw webpagina’s snel laden. Tools zoals ‘PageSpeed Insights’ geven tips over hoe u de website sneller en mobielvriendelijker kunt maken.

 HOE U DE CTR KUNT VERHOGEN

Hieronder volgen 3 tips voor het verhogen van de click-through-rate vanuit de SERPs.

  1. Creëer een actiegerichte meta-titel voor elke pagina
    Zorg ervoor dat de titel is toegespitst op het belangrijkste zoekwoord, voorzien van een emotionele ‘trigger’ en de gewenste actie. Zoals onderstaand voorbeeld voor ‘motorbroeken’, waarbij ‘motorbroek’ het belangrijkste zoekwoord is, ’goedkoop’ de trigger is en ‘kopen’ de gewenste actie:Meta-titel formuleren
  2. Zorg voor een sterke meta-omschrijving
    Een overtuigende en opvallende meta-omschrijving nodigt gebruikers uit om op het zoekresultaat te klikken. Voeg het belangrijkste zoekwoord en relevante zoekwoorden toe. Maak ook gebruik van een krachtige call-to-action.meta omschrijving
  3. Voeg microdata toe aan uw website
    Met microdata kunt u relevante content markeren, zoals; reviews, beoordelingen, producten, contactgegevens en openingstijden. Google voegt deze extra informatie vervolgens toe aan de zoekresultaten. Dit zijn zogenoemde ‘rich snippets’:

Microdata website

VAN UW BEZOEKER EEN KLANT MAKEN

De eerste stap is gezet: gebruikers klikken sneller op uw pagina in de SERPs, bezoekers blijven langer op de pagina en uw website wordt beloond met een hogere positie in Google. Het uiteindelijke doel is om van deze bezoekers klanten te maken. Conversie optimalisatie is hét middel om dit doel te bereiken.

HAAL MEER RENDEMENT UIT UW WEBSITE

Hieronder geven we nog een aantal praktische tips, om de conversie op uw website te verhogen:

  • Geef call-to-actions een prominente plek op uw webpagina.
  • Trek de aandacht van bezoekers met gepersonaliseerde berichten en aanbiedingen.
  • Verleid de bezoeker met krachtige afbeeldingen.
  • Wek vertrouwen op met logo’s van keurmerken, certificaten, erkenningen en lidmaatschappen.
  • Zet infographics en video’s in, om de vragen van bezoekers op een visuele manier zo duidelijk mogelijk te beantwoorden.
  • Toon reviews, beoordelingen en ratings op uw productpagina’s.
  • Implementeer een zoekfunctie, FAQ-pagina en een live-chatfunctie binnen uw website, om bezoekers nog beter te kunnen helpen.
  • Gebruik emotionele ‘trigger’ woorden binnen uw content en speel zo in op de emoties van uw doelgroep.

Rand Fishkin van Moz legt in onderstaande video (Engelse versie) nog eens uitgebreid uit waarom UX en SEO hand in hand gaan:

HULP NODIG?

Kunt u wel wat ondersteuning gebruiken bij het optimaliseren van de gebruikerservaring, het verhogen van de dwell-time én de CTR vanuit de SERPs? Onze specialisten staan voor u klaar! Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.