In Nederland is op 5 juni jongstleden de nieuwe cookiewetgeving in werking getreden. Deze aanpassing van de Telecomwet heeft een grote impact op het meten van bezoekersgedrag. Sinds de invoering van de nieuwe cookiewet is het verboden om zonder toestemming informatie over het gedrag van bezoekers op een website te verzamelen. Website-eigenaren krijgen hierdoor een meldingsplicht en dienen daarnaast aan alle bezoekers op voorhand toestemming te vragen om cookies te plaatsen, om daarmee vervolgens het bezoekersgedrag te kunnen meten. Het doel van deze nieuwe wet is het verbeteren van de privacy en veiligheid voor internetgebruikers.

Wat zijn cookies?

Een cookie is een klein bestand dat van een server naar de browser van een gebruiker wordt gestuurd en op de harde schijf van de gebruiker wordt opgeslagen. Cookies zorgen ervoor dat bepaalde informatie en voorkeuren van de gebruiker bij een volgend bezoek aan de website weer beschikbaar wordt gesteld. Een cookie kan bijvoorbeeld informatie bevatten over inloggegevens, bepaalde wachtwoorden of andere instellingen. Daarnaast worden cookies ook door website-eigenaren gebruikt om bezoekersgedrag op een website te kunnen meten. Google Analytics maakt bijvoorbeeld ook gebruik van cookies voor het analyseren van het bezoekersaantal. Cookies worden onderscheiden in twee verschillende soorten, namelijk:

First party cookies
First party cookies worden door een website zelf geplaatst met als doel om de website beter te laten functioneren. Het gedrag van de bezoeker wordt tevens gevolgd om de gebruiksvriendelijkheid van de website te verbeteren. Het onthouden van inloggegevens voor een volgend bezoek is een voorbeeld van een first party cookie.

Third party cookies
Third party cookies, ook wel tracking cookies genoemd, worden geplaatst door derden en volgen de internetgebruiker ook buiten de website. Advertenties van een eerder bezochte website worden met behulp van third party cookies ook op andere websites weergegeven.

De nieuwe cookiewet is grotendeels van toepassing op third party cookies. Echter valt het gebruik van enkele first party cookies ook onder de nieuwe wetgeving. Cookies die noodzakelijk worden geacht voor internetgebruikers of het functioneren van de website, de zogenaamde functionele cookies, vallen niet onder de cookiewetgeving.

Informatieplicht (opt-out)

Naar aanleiding van de nieuwe cookiewet zijn websites verplicht iedere bezoeker te informeren over de cookies die worden gebruikt en de reden van het gebruik van cookies. Een website kan deze informatie bijvoorbeeld in een cookie statement of privacy statement zetten.

Toestemming vragen (opt-in)

Ook toestemming vragen om cookies te plaatsen is sinds de invoering van de cookiewet verplicht. Dit wordt over het algemeen door bezoekers als hinderlijk ervaren. Een pop-up, carrousel of lightbox met het verzoek heeft namelijk veelal een negatief effect op de gebruiksvriendelijkheid, waardoor bezoekers vervolgens sneller besluiten om geen toestemming te verlenen en de website verlaten.

Gevolgen van de cookiewet

Alle websites dienen een uitleg te geven van de verschillende soorten cookies die geplaatst zullen worden en voor welk doeleinde de cookies worden gebruikt. Indien bezoekers bijvoorbeeld geen toestemming geven, zullen er ook geen cookies in de browser van deze bezoekers worden geplaatst. De bezoekers worden niet in de statistieken meegenomen, waardoor uiteindelijk een lager bezoekersaantal wordt weergegeven in de website statistieken.

Ondanks het feit dat de gevolgen van de nieuwe wetgeving op langere termijn nog onduidelijk zijn, melden verschillende bronnen dat slechts 5-15 procent van de internetgebruikers daadwerkelijk cookies accepteert. Door gebruik te maken van een ontoegankelijk of storend systeem voor het aanbieden van een keuze om de cookies te accepteren of te weigeren, kunt u een aanzienlijk aantal bezoekers verliezen. Uit verschillende onderzoeken is verder gebleken dat een website die zich exact houdt aan de nieuwe cookiewetgeving, tot wel 80 procent van alle website data kan verliezen. Het gevolg hiervan is dat er ook aanzienlijk minder data aanwezig is voor het analyseren van het bezoekersgedrag en het meten van de resultaten uit bijvoorbeeld een online marketing campagne.

Volgende week volgt een uitgebreid verslag over de gevolgen van de nieuwe cookiewet op website optimalisatie, online marketing, conversies en social media.