Werken bij Trees and the Forest? Bekijk onze openstaande vacatures en stageplaatsen

Bekijk vacatures

Tegenwoordig is een sterke online aanwezigheid een absolute must voor elk bedrijf, klein of groot. Een overweldigend percentage van 93% van al het online research naar producten of diensten start namelijk bij zoekmachines. Daarnaast doet maar liefst 68% van alle potentiële klanten eerst onderzoek naar bedrijven via social media, voordat er over wordt gegaan tot een aankoop.

Hieronder volgt een overzicht van de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van zoekmachine marketing (in het Engels: Search Engine Marketing – SEM). Bij elk onderdeel uit de marketingmix worden diverse tips gegeven, die u kunnen helpen voordeel te halen uit deze SEM trends, zoals het sterk verbeteren van de vindbaarheid van uw website.

Keyword onderzoek – meer resultaat via Google Search

Alhoewel Google druk bezig is met het uitrollen van nieuwe algoritme updates, blijft één onderdeel redelijk consistent voor bedrijven, die op zoek zijn naar mogelijkheden om hun websites te optimaliseren voor zoekmachines:

zoekwoorden onderzoek

De noodzaak voor het doen van zoekwoorden onderzoek is ook in 2015 nog hoog, de uitvoer vraagt echter om een andere aanpak.

Vele keyword tools tonen slechts een standaardlijst met zoekwoorden. De Google zoekmachine kan u juist helpen bij uw zoekwoorden onderzoek, door creatieve suggesties te geven. Hieronder wordt uitgelegd hoe dit in zijn werk gaat.

Tip 1: Haal meer uit Google Suggesties
Google Suggestions is een handige tool voor het vinden van keyword suggesties. Bij het intypen van zoekwoorden toont de zoekmachine direct een aantal suggesties voor het voltooien van de zoekopdracht. Maar wat veel gebruikers niet weten is dat Google ook suggesties kan geven voor termen, die veel gebruikt worden aan het begin of in het midden van een zoekopdracht. Dit wordt mogelijk gemaakt door een laag streepje aan uw zoekopdracht toe te voegen, zodat u ook keyword suggesties ontvangt op de plaats van het streepje. Bijvoorbeeld:

Tips voor zoekwoorden onderzoek via Google zoekmachine suggesties

Nog een voorbeeld:

Tips voor keyword research via Google Suggestions

Tip 2: Ontdek long-tail keywords via Google’s gerelateerde zoekopdrachten
Google’s Related Search is vergelijkbaar met de suggesties die worden getoond tijdens het intypen van een zoekopdracht. Deze suggesties voor gerelateerde zoekopdrachten worden onderaan de eerste pagina van de SERP’s getoond. Voor bijvoorbeeld het zoekwoord ‘adidas schoenen’ worden de volgende resultaten getoond:

Long tail keywords vinden via Google Related Search

Vanwege het doorgaans lagere zoekvolume zijn deze long-tail zoekwoorden over het algemeen niet geschikt om als primair keyword te gebruiken. Toch is het van wezenlijk belang om deze suggesties aan uw website content toe te voegen, zodat u ook gebruikers kunt aantrekken die relevante long-tail zoekopdrachten uitvoeren.

Tip 3: Locatie-gericht zoekwoorden onderzoek
Door uw precieze locatie aan te zetten, of uw voorkeurslocatie te kiezen, ontvangt u relevante long-tail suggesties op basis van uw locatie. Hieronder een voorbeeld met ‘schoenenwinkel’ als zoekopdracht en Amsterdam als voorkeurslocatie:

Locatie gericht zoekwoordenonderzoek met precieze locatie

2. Linkbuilding – social media signalen & gastbloggen

Ook in 2015 behoren backlinks tot een van de belangrijkste factoren, die van invloed zijn op uw website ranking. De wijze waarop Google deze links waardeert is echter drastisch veranderd. Goede backlinks beschikken over een zo natuurlijk mogelijk ogende hyperlink en zijn afkomstig van uiteenlopende autoritaire websites. 

Tip 1: Neem uw doelgroep als basis voor link building
Succesvolle linkbuilding is gericht op de doelgroep, niet op Google’s website crawlers. Verplaats u in uw website bezoekers en vraag uzelf af of de verkregen links ook echt van toegevoegde waarde zijn voor de gebruiker.   

Tip 2: Verhoog social media signals als stimulans voor backlinks
Creëer waardevolle, op uw doelgroep afgestemde content en zorg ervoor dat gebruikers uw informatie eenvoudig kunnen delen op social media, op hun eigen blogs en overige websites. Het aanbieden van kwalitatieve content verhoogt het aantal social media signals en vergroot de kans dat uw website backlinks aantrekt van andere sites, die op hun beurt willen refereren naar uw informatie.

Tip 3: Gastbloggen om engagement te versterken 
Google raadt af om gastbloggen uitsluitend in te zetten voor linkbuilding. Gastbloggen kan echter wel extra waarde creëren, met name op het gebied van zichtbaarheid, branding, bereik en betrokkenheid. Dit heeft weer een positieve impact op het aantrekken van waardevolle backlinks

3. Sitemap optimalisatie – het voordeel van een snellere indexatie

Voor het verkrijgen van het gewenste resultaat uit al uw inspanningen op het gebied van SEO content creatie, is een snelle en volledige indexatie onmisbaar. Het is daarom van essentieel belang dat de XML sitemap van uw website altijd up-to-date is, zodat Google alle webpagina’s kan vinden en op de juiste wijze kan indexeren. Heeft u bijvoorbeeld de content van een webpagina uitgebreid, een grote update uitgevoerd of wilt u een nieuwe landingspagina lanceren, dan kunt u Google op de hoogte brengen van de update door een geoptimaliseerde sitemap in te dienen. De kans is dan ook groter dat uw website sneller wordt geïndexeerd.

Tip 1: Een sitemap met errors heeft een negatief effect op uw website ranking
Sitemaps met veel errors worden door de zoekmachine als niet-betrouwbaar gezien. Een slecht opgestelde XML sitemap geeft de verkeerde signalen aan de zoekmachine, waardoor verschillende pagina’s niet goed geïndexeerd kunnen worden. Zorg er daarom voor dat er geen url’s in de lijst voorkomen, die niet meer bestaan en daarom de foutmelding ‘Error 404’ tonen. Verwijder ook url’s uit uw sitemap die andere foutmeldingen tonen, zoals:

  • Error 302 (tijdelijke verwijzing)
  • Error 301 (permanente verwijzing)
  • Error 500 (interne serverfout)

Tip 2: Maak gebruik van XML sitemaps én RSS/Atom feeds
Voor optimale indexatie adviseren wij om gebruik te maken van zowel XML sitemaps als RSS/Atom feeds. Met behulp van RSS/Atom feeds geeft u de zoekmachine informatie over alle content updates op uw website. Hierdoor helpt u Google bij het sneller tonen van de meest recente informatie in de zoekresultaten.

Tip 3: Zorg ervoor dat de zoekmachine uw website sneller kan indexeren
Benut de maximale lengte van een sitemap. Het gebruik van meerdere sitemaps heeft namelijk een negatieve invloed op de snelheid en efficiency van het crawlen van uw webpagina’s. Per sitemap kunt u maximaal 50.000 url’s toevoegen en het document moet niet groter zijn dan 10 MB.

Succes met het in de praktijk brengen van bovenstaande tips. In ons volgende blogbericht behandelen we een aantal nieuwe onderdelen en daarbij behorende zoekmachine marketing trends. Houd daarom ons blog in de gaten!

Heeft u specifieke vragen omtrent keyword onderzoek, linkbuilding of sitemap optimalisatie? Het team van Online Performance Experts beantwoordt graag al uw vragen! Neem vandaag nog contact met ons op, of vraag direct een geheel vrijblijvende offerte aan.