Social Media Marketing = essentieel onderdeel van uw online strategie

Social media marketing wordt een steeds belangrijker onderdeel binnen de online marketingmix. Niet alleen marketing managers en marketeers van grote organisaties, maar ook kleine ondernemingen zien de voordelen van social media bij het uitvoeren van zowel Business-to-Consumer (B2C) als Business-to-Business (B2B) marketing campagnes. Facebook is momenteel het populairste social (en social media marketing) network op het wereldwijde web. Zoals vele marketeers de afgelopen maanden hebben ervaren, zijn er bij Facebook diverse veranderingen in de profielweergave doorgevoerd en verschillende nieuwe functies geïntroduceerd. Deze wijzigingen hebben als doel om de persoonlijke ervaring van alle gebruikers sterk te kunnen verbeteren. Een marketeer heeft als taak om hierop in te spelen, door middel van het uitzetten van een passende social media marketing strategie.

Een effectieve Facebook marketing campagne doelt op het plaatsen van relevante, waardevolle en interactieve berichten op het social network. De aangeboden content en frequentie van de statusupdates worden daarnaast optimaal afgestemd op de behoefte van de gewenste doelgroep.

Een doelgerichte Facebook marketing campagne

Bij het uitvoeren van effectieve Facebook marketing campagnes bestaat de basisbenadering uit diverse eenvoudige, maar uiterst belangrijke stappen. De benaderingswijze richt zich op het vergroten van de betrokkenheid en loyaliteit van uw doelgroep, waardoor vervolgens de dialoog tussen u en uw doelgroep kan worden gestimuleerd. Door het creëren van een optimale sociale interactie op het social network, kunt u de doelgroep en andere gebruikers aanzetten tot het doen van een bepaalde actie. Hieronder volgen enkele praktische voorbeelden.

Geef uw fans een reden om u te volgen op Facebook

Een succesvolle marketing strategie gaat een stap verder dan het eenvoudigweg aanbieden van advertenties voor een bepaald product of dienst. Het stimuleren van call-to-action wordt effectief gerealiseerd door het leveren van waardevolle content aan de doelgroep, waarmee de consument duidelijk wordt geïnformeerd en de merkbeleving wordt versterkt. Het is daarbij essentieel om gevarieerde en actuele content op uw pagina te plaatsen, om daarmee verschillende soorten gebruikers aan te trekken. Veel gebruikers zijn namelijk geneigd om te stoppen met het volgen van uw pagina, als de aangeboden content eenzijdig is of als oninteressant wordt ervaren. Ook door niet te reageren op vragen van bezoekers, of spam-gebruik van statusupdates heeft een negatief effect op de loyaliteit van uw Facebook-fans. Het aanbieden van content met interessant nieuws binnen uw kennisgebied, merk-gerelateerde afbeeldingen en video’s, interactieve posts (vragen om feedback van gebruikers) en het gebruik van polls zijn enkele vormen van veelzijdige content. Zorg er daarbij voor dat het informatieaanbod niet als opdringerig wordt ervaren. Daarnaast wordt het binnenkort ook mogelijk om gericht statusupdates te plaatsen, door een select publiek te kiezen aan de hand van bijvoorbeeld de locatie, taal, leeftijdscategorie, geslacht en opleiding.

Lees volgende week het vervolg van dit artikel, waarin de overige Facebook marketing tips uitgebreid worden beschreven.

 

Gerelateerde artikelen
Haal maximaal rendement uit uw Facebook marketing campagne (deel 2)