Een doelgerichte Facebook marketing campagne richt zich op het vergroten van de betrokkenheid en loyaliteit van de gewenste doelgroep. Door het dialoog tussen u en uw Facebook-volgers te stimuleren wordt het mogelijk om een optimale sociale interactie met uw doelgroep te realiseren. Het doel van social media marketing is om in contact te komen met potentiële klanten en nieuwe doelgroepen. Door op een succesvolle wijze interactie met uw Facebook-fans aan te gaan, worden uw fans gestimuleerd om uw organisatie te ondersteunen door uw content, boodschap, product of dienst verder te verspreiden.

Vorige week hebben wij u op de hoogte gebracht van de eerste Facebook marketing tips om een maximaal rendement uit uw online marketing campagne te halen. Hieronder volgen de overige tips.

Creëer een dynamische Facebook Timeline

Na de introductie van Facebook Timeline is gebleken dat tabbladen met specifieke campagnes minder vaak worden bezocht. Organisaties dienen zich daarom te richten op het delen van belangrijke content via de ‘Facebook Wall’. Door gebruik te maken van ‘Milestones’, oftewel mijlpalen, bent u in staat om bepaalde content beter te presenteren. Met behulp van deze functie kan een post met bijvoorbeeld een afbeelding of video in een groter formaat worden getoond.

Hieronder vindt u een checklist voor het creëren van een informatieve en dynamische Timeline.

  • Update uw pagina dagelijks met interessante, actuele en waardevolle content. Zodra gebruikers online zijn kan met behulp van een nieuwe update uw doelgroep sneller naar uw pagina worden doorgeleid.
  • Gebruik de ‘Milestones’ functie om een belangrijk bedrijfsevenement of een nieuwe productlancering onder de aandacht van uw fans te brengen en aan te bevelen. Presenteer de informatie met een boeiende en overtuigende beschrijving.
  • Maak regelmatig gebruik van grafische updates door foto’s en video’s toe te voegen aan uw update. Berichten met afbeeldingen ogen niet alleen mooier dan een simpele statusupdate, maar zijn ook van positieve invloed op de Facebook EdgeRank.
  • Maak gebruik van Facebook Vragen om feedback te ontvangen over uw product of dienst. Onderneem ook actie na het ontvangen van feedback. Hiermee geeft u aan dat u de behoefte van uw doelgroep voorop stelt. Dit resulteert uiteindelijk in een grotere betrokkenheid en loyaliteit van uw doelgroep.
  • Gebruik het social network als een verlengstuk van uw klantenservice. Reageer op specifieke vragen van klanten of opdrachtgevers. Een groot aantal bedrijven gebruikt social media reeds voor klantenservice.

Evalueer de effectiviteit van uw statusupdates

Om de effectiviteit van uw social marketing strategie te kunnen meten, is het van belang om de Facebook Insights wekelijks te evalueren. Hierdoor kunt u exact nagaan welke content door uw doelgroep wordt gewaardeerd en welke informatie juist een negatieve invloed heeft. Ook door middel van het verkrijgen van inzicht in het tijdstip waarop een hogere respons wordt ontvangen, kunt u de planning van het posten van nieuwe updates hierop afstemmen. Als uit de resultaten naar voren komt dat de Facebook-activiteit van uw doelgroep op een bepaald moment van de dag sterk is gestegen, dan kunt u bijvoorbeeld wekelijks een specifieke Facebook-vraag of ‘Milestone’ op de betreffende dag plaatsen. Fans zullen hierdoor ook sneller geneigd te zijn om terug te keren naar uw pagina als duidelijk is wanneer nieuwe content kan worden verwacht.

Bent u benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van social media marketing? Op de website van Online Performance Experts vindt u aanvullende informatie over het uitzetten van een effectieve social marketing campagne. Daarnaast staat ons team van SEO Specialisten klaar om al uw vragen te beantwoorden.

 

Gerelateerde artikelen
Haal maximaal rendement uit uw Facebook marketing campagne (deel 1)