Werken bij Trees and the Forest? Bekijk onze openstaande vacatures en stageplaatsen

Bekijk vacatures

Google heeft wederom een algoritme update doorgevoerd, zo meldde Matt Cutts op 9 oktober jongstleden via zijn Twitter account. Volgens Cutts, hoofd webspam van Google, richt deze update zich op de pagina-layout van websites. In januari van dit jaar werd het zoekmachine algoritme voor het eerst gelanceerd. Het doel achter het ranking algoritme is om websites te bestraffen die overmatig gebruik maken van advertenties boven de vouw, in plaats van specifiek op de gebruiker gerichte content aan te bieden. Een bezoeker wil namelijk de gezochte content direct op een website kunnen zien, zonder daarvoor eerst naar beneden te moeten scrollen.

Het doel van de recente Google algoritme update

De Google zoekmachine streeft naar het aanbieden van waardevolle websites om zodoende gebruikers de beste user experience te bieden. De zoekmachine richt zich daarom op het bestraffen van webpagina’s die een groot aantal advertenties boven de vouw aanbieden. Naar beneden scrollen om de gezochte informatie, video, afbeeldingen of andere content te kunnen zien, heeft namelijk een negatief effect op de gebruikerservaring. Elke webpagina die zou kunnen leiden tot een negatieve gebruikerservaring zal daarom ook van negatieve invloed zijn op de positie in de zoekmachine van Google.

Zijn de gevolgen van de pagina-layout update in Nederland merkbaar?

Volgens Google heeft de update invloed op 0,7 procent van alle Engelstalige zoekopdrachten. Ondanks dat er sprake is van een kleine update zorgt de algoritme-wijziging voor een grotere impact op de zoekopdrachten dan de meest recente Penguin update. De derde update van het Penguin algoritme heeft namelijk gevolgen voor 0,3 procent van de Engelstalige zoekopdrachten en 0,4 procent van alle niet-Engelstalige zoekopdrachten.

De oorspronkelijke pagina-layout algoritme heeft een relatief kleine impact gehad op de zoekopdrachten, aangezien na de lancering in januari 2012, minder dan 1 procent van de wereldwijde zoekopdrachten door deze wijziging zijn beïnvloed. Echter, zowel het oorspronkelijke algoritme als de recente pagina-layout update maken websites erop attent dat het webdesign in staat moet zijn om de gevraagde informatie direct zichtbaar te maken. Zodra een bezoeker op uw website terecht komt is het van belang dat de meest waardevolle en relevante content optimaal wordt weergeven. Google heeft met de Panda update en de Penguin update reeds duidelijk gemaakt dat websites de gebruikerservaring en de informatiebehoefte van de bezoeker voorop dienen te stellen.

Het belang van een optimale gebruikerservaring

Het ranking algoritme van Google beloont websites die zowel waardevolle content als de beste user experience bieden. Elke afzonderlijke zoekalgoritme update richt zich op het belonen van de meeste hoogwaardige websites die een duidelijk antwoord geven op een bepaalde zoekopdracht, specifieke kennis delen of een relevante oplossing aanbieden op hun expertisegebied. Als gevolg van de continue veranderingen in het Google zoekalgoritme is het van essentieel belang dat SEO marketeers met hun content en andere website elementen geheel aan de informatiebehoefte van de bezoekers voldoen. Niet de inspanningen die zich uitsluitend richten op het algoritme, maar een online marketing strategie die aanstuurt op een optimale gebruikerservaring zal uiteindelijk het gewenste resultaat opleveren.

Wilt u graag een specialistisch advies over website optimalisatie? Bezoek dan gerust de website van Online Performance Experts. Ons gedreven team van SEO Specialisten adviseert u graag over alle mogelijkheden.