Werken bij Trees and the Forest? Bekijk onze openstaande vacatures en stageplaatsen

Bekijk vacatures

Op dinsdag 21 april 2015 rolt Google een nieuwe Mobile Ranking update uit, die volgens ingewijden een nog grotere impact zal hebben dan de Penguin en Panda updates. Deze algoritme update werd op 26 februari door de zoekmachine bekendgemaakt en zal van invloed zijn op miljoenen mobiele zoekresultaten wereldwijd.

“Starting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal. This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results.”, aldus Google.

Wat houdt deze Google update exact in? Kort gezegd; vanaf 21 april is de mobiel-vriendelijkheid van uw website een belangrijke ranking factor. Websites die optimaal worden weergegeven op mobiele apparaten, zoals mobiele websites, responsive websites en mobile apps, worden na de update hoger in Google’s mobiele zoekresultaten getoond.

Is uw website klaar voor Google’s Mobile Ranking update?

Of u nu over een corporate website, een webshop of ander type e-commerce site beschikt; het is van groot belang om uw website klaar te stomen voor Google’s Mobile-Friendly update. Consumenten maken immers steeds vaker gebruik van mobiele apparaten voor het opzoeken van bedrijfsinformatie en het aanschaffen van producten of diensten. Deze alsmaar groeiende doelgroep van smartphone en tablet gebruikers wilt u uiteraard ook bereiken en optimaal bedienen.

Hoe kunt u zich het beste voorbereiden op deze Mobile update van Google? Start met het controleren van de mobiel-vriendelijkheid van uw website.

Controleer uw website met Google’s Mobile-Friendly Test

Controleer allereerst of uw website door Google als mobiel-vriendelijk wordt gezien. Het is raadzaam om deze test ook uit te voeren als u reeds over een responsive of mobiele website beschikt. Deze controle kunt u eenvoudig uitvoeren met behulp van de Mobile-Friendly Test. Na een korte website analyse wordt direct getoond of uw site mobiel-vriendelijk is.

Blijkt uit de resultaten dat uw website niet optimaal wordt weergegeven op mobiele apparaten, dan ziet u gelijk welke site-onderdelen niet ‘mobile-friendly’ zijn en krijgt u tips voor het verbeteren van de mobiel-vriendelijkheid van uw website:

Google Ranking update - voorbeeld van Mobile-Friendly Test

SEO tips voor mobiele websites: vermijd deze veelvoorkomende fouten

Google heeft daarnaast ook een overzicht gemaakt van veelvoorkomende SEO fouten, die de zoekmachine op zowel mobiele als responsive websites heeft waargenomen:

  • JavaScript, CSS files en afbeeldingen die niet geïndexeerd kunnen worden.
  • Media content die niet afgespeeld kan worden.
  • Foute redirects.
  • Mobiele pagina’s die langzaam laden.
  • Onnodig veel links van en naar de desktop versie van de site.
  • Mobiele pagina’s die een 404 error tonen (webpagina niet gevonden).
  • Pop-ups voor bijvoorbeeld Native app promotie, waardoor overige taken op de mobile website niet kunnen worden uitgevoerd.

Het is dus van wezenlijk belang om ervoor te zorgen dat uw website vrij is van bovenstaande SEO errors, ook als uw website al met een ‘Voor mobiel’ label in de mobiele zoekresultaten wordt getoond. Na Google’s Mobile-Friendly update kunnen deze errors namelijk ook een negatieve impact hebben op de ranking van uw mobiele of responsive website.

Google Mobile-Friendly update - voorbeeld Voor mobiel label

Voorbeeld: ‘Voor mobiel’ label in mobiele zoekresultaten

Hoger in Google’s mobiele zoekresultaten? Win SEO advies in

Wilt u meer weten over het creëren van een mobiel-vriendelijke website, of mobile SEO tips ontvangen voor een betere ranking in de mobiele zoekresultaten van Google? Neem dan contact op met de SEO specialisten van Online Performance Experts!

Samen met u zorgen wij ervoor dat uw website optimaal zichtbaar is op zowel desktop als mobiele apparaten, ook na de uitrol van Google’s Mobile Ranking update.