Google Penguin updateIn de maand april van dit jaar heeft Google de Penguin update doorgevoerd. De Penguin update is de nieuwste algoritme update van Google, die net zoals de laatste Google Panda 3.9 update, gericht is op het continueren van de Google richtlijnen voor webmasters. Sinds de introductie van de Google Panda update is Google intensief bezig met het bestraffen van websites die kwalitatief slechte content aanbieden. Websites die niet aan de kwaliteitsrichtlijnen voldoen, verliezen zodoende hun hoge organische zoekposities. De Google Penguin update richt zich daarbij specifiek op het aanpakken van webspam. Er is sprake van webspam indien een website bijvoorbeeld gebruik maakt van gedupliceerde content, de webpagina’s een overvloed aan zoekwoorden bevatten, evenals onnatuurlijke linkbuilding of andere middelen worden ingezet met het doel om de rangschikking van zoekmachines te manipuleren.

Google Penguin bestraft webspam

Met behulp van de Penguin update probeert Google de kwaliteit van organische zoekmachineresultaten verder te optimaliseren. Kwalitatieve websites met relevante en waardevolle content worden daarom hoog in de zoekresultaten weergegeven. Misleidende websites worden echter actief aangepakt en krijgen zodoende een lagere waardering in de zoekmachines. Voor het optimaliseren richt de Penguin update zich op het identificeren van webspam, namelijk; keyword stuffing en link schemes. Keyword stuffing, oftewel over-optimalisatie, heeft betrekking op het overmatig toevoegen van zoekwoorden aan een webpagina. Link schemes kenmerken zich door het inzetten van onnatuurlijke linkbuilding, zoals het gebruik van linknetwerken en een groot aantal ingekochte of automatisch gegenereerde links en backlinks. Beide methoden zijn namelijk gericht op het manipuleren van de positie in de zoekresultaten.

Website gericht op eindgebruiker

De Google Penguin update hecht veel waarde aan websites die de gebruikerservaring en de informatiebehoefte van de bezoeker voorop stelt. Niet zoekmachines, maar juist de bezoeker dient centraal te staan. Om een hoge positie in de zoekmachines te kunnen bewerkstelligen, dient uw website aan de kwaliteitsrichtlijnen van de Google richtlijnen voor webmasters te voldoen. Hieronder volgen de belangrijkste kwaliteitsrichtlijnen:

  • De content van de website dient gericht te zijn op de gebruiker, niet op zoekmachines. De content dient daarnaast relevant, origineel, waardevol en informatief te zijn.
  • Maak gebruik van natuurlijke en relevante links, gericht op de behoefte van de bezoeker.
  • Plaats geen verborgen teksten of links op de website.
  • Probeer de lezer niet af te leiden door een te grote hoeveelheid aan advertenties op een pagina of in een artikel te plaatsen.
  • Het dupliceren van de inhoud van een website naar verschillende domeinen, wordt sterk afgeraden.
  • Vermijd artikelen met geoptimaliseerde anchorteksten (anchor links), oftewel bovenmatig gebruik van dezelfde zoekterm gerelateerde teksten, voorzien van een link.
  • Maak geen gebruik van “doorgeef websites”. Deze websites beschikken doorgaans over slechts één zoekmachine geoptimaliseerde pagina met het zoekwoord in de domeinnaam en een directe doorverwijzing naar de originele website.
  • Zorg voor interactie met uw bezoekers en maak uitvoerig gebruik van social media,

Voor een deskundig advies over een doeltreffende aanpak voor uw website, geheel afgestemd op de Google richtlijnen voor webmasters, kunt u terecht bij ons team van Online Performance Experts.