Google Penguin 2.0 Update: grote impact op SEO linkbuildingAfgelopen woensdag 22 mei heeft Matt Cutts, hoofd van het Google web spam team, officieel bekendgemaakt dat een nieuwe update van het Penguin web spam algoritme is uitgerold. Na de eerste aankondiging van Cutts in maart hebben webmasters met spanning gewacht op de komst van Penguin 2.0. Bij de officiële bekendmaking gaf Cutts aan dat de vierde Google Penguin update een vrij grote impact op web spam zal hebben. Naar verwachting zal de update ongeveer 2,3% van de Amerikaans-Engelstalige zoekopdrachten beïnvloeden.

Google Penguin 2.0 aankondiging via Twitter account Matt Cutts

Google Penguin 2.0: effectievere aanpak van black-hat SEO

Google Penguin 2.0 richt zich specifiek op websites met een kwalitatief slecht en onnatuurlijk backlink profiel. Deze websites maken doorgaans gebruik van verschillende black-hat SEO strategieën, waaronder onnatuurlijke linkbuilding, link schemes, link farms, keyword stuffing en het aanbieden van duplicate content (dubbele content) op de site. Naast het afstraffen van link schemes en keyword stuffing richt Penguin 2.0 zich ook op het aanbod van web content. Na het uitrollen van de update kan het aanbieden van hoofdzakelijk product-gerelateerde en promotionele content van negatieve invloed zijn op de SERP positie van de website. Een ander belangrijk onderdeel van de nieuwe update van het web spam algoritme is de beveiliging van websites. Via de Google Webmaster Tools krijgen webmasters diverse hulpmiddelen toegereikt voor het beter beveiligen van hun website.

In de Google Webmaster Help video hieronder beschrijft Cutts uitgebreid de details van de Google Penguin 2.0 update.

7 SEO linkbuilding tips om een daling van uw PageRank tegen te gaan

De exacte gevolgen van de Google Penguin 2.0 update zijn nog onduidelijk. De werkelijke impact zal de komende maanden duidelijk worden. Om u toch enigszins op weg te helpen hebben wij aan de hand van alle beschikbare informatie 7 SEO linkbuilding tips opgesteld die u kunnen beschermen tegen een mogelijke daling van de PageRank van uw webpagina’s. Deze praktische SEO linkbuilding tips zijn voornamelijk gericht op het stimuleren van een natuurlijk backlink profiel, door inkomende links te genereren die worden beschouwd als organische, kwalitatieve en relevante links. Hieronder volgen de tips.

1. Actualiseer regelmatig de content op uw homepage of landingspagina

Door regelmatig de content op uw homepage of landingspagina te actualiseren en nieuwe web content toe te voegen, zullen zoekmachine crawlers vaker naar uw website terugkeren. Hierdoor bent u tevens minder afhankelijk van backlinks, ook wel bekend als inkomende links.

2. Creëer meerdere landingspagina’s voor specifieke producten en diensten

Een overzichtelijke website dat is voorzien van specifieke landingspagina’s met duidelijke navigatie, ondersteunt internetgebruikers optimaal bij het vinden van de juiste informatie. Door middel van landingspagina optimalisatie kunt u op een effectieve wijze meer organische backlinks aantrekken.

3. Ontwikkel een overzichtelijke sitemap

Een duidelijke sitemap helpt zowel zoekmachine crawlers als bezoekers bij het gemakkelijk vinden van alle webpagina’s. Met een sitemap bent u er daarnaast ook van verzekerd dat alle webpagina’s door de Google zoekmachine zijn geïndexeerd, ongeacht het aantal backlinks dat naar de webpagina verwijst.

4. Stimuleer gevarieerde en natuurlijke linkbuilding

Voor elke twee interne links op een webpagina, dient u minimaal één externe link toe te voegen. De anchor text van interne links dient daarnaast voorzien te zijn van gevarieerde keywords. Maak dus niet teveel gebruik van links met een exact match anchor text, oftewel links die uitsluitend voorzien zijn van primaire keywords.

5. Bied kwalitatieve, relevante en interactieve content aan

Door regelmatig gevarieerde content aan te bieden wordt niet alleen natuurlijke link building gestimuleerd, maar ook de mogelijkheid geboden om thought leadership binnen uw expertisegebied te claimen. De nieuwe update van Google Penguin hecht namelijk veel waarde aan websites die een autoriteit zijn in een bepaald expertisegebied.

6. Vergroot uw aanwezigheid op social media

Het aanbieden van kwalitatieve content via social networks, als onderdeel van een gerichte social media marketing campagne, zorgt voor het effectief aantrekken van social links. Door het vergroten van uw aanwezigheid op social media kunt u meer natuurlijke backlinks aantrekken, de betrokkenheid van uw doelgroep vergroten en op den duur content gedreven leiderschap claimen.

7. Verwijder ongewenste backlinks met de Disavow Links Tool

Indien u een ongewenste backlink of spam link op uw website heeft ontdekt, dan kunt met behulp van de Disavow Links Tool Google verzoeken om de backlink te verwijderen. Het is daarbij van belang dat u de gehele domeinnaam opgeeft van de website waarvan de spam link afkomstig is.

Penguin update vereist een herevaluatie van uw link building strategie

Indien uw website is geraakt door een update van een zoekmachine algoritme, dan wilt u uiteraard zo snel mogelijk uw site naar de oude SERP positie tillen. Met behulp van de juiste link building strategie kunt u snel herstellen en uw positie in Google binnen afzienbare tijd verbeteren. Om u optimaal te beschermen tegen de Google Penguin update is het van belang om uw linkprofiel te verbeteren door onnatuurlijke backlinks te verwijderen, keyword stuffing te voorkomen, duplicate content te verwijderen en overmatig gebruik van links met over-geoptimaliseerde anchor text terug te dringen. Kortom, de nieuwe update van het web spam algoritme vereist een herevaluatie van uw complete linkbuilding strategie.

Google web spam algoritme en het belang van Thought Leadership

In de Google Webmaster Tool Help video geeft Cutts tevens aan dat de zoekmachine veel waarde hecht aan websites die een autoriteit zijn in een specifiek vak- of expertisegebied. De nieuwe Google Penguin update richt zich naar alle waarschijnlijkheid ook op het aantal social links en de mate van sociale interactie bij het waarderen van de autoriteit van een webpagina. Het is daarom van essentieel belang om regelmatig oplossingsgerichte en kennisgerelateerde content te creëren. Zorg er tevens voor dat deze waardevolle content via diverse social networks wordt verspreid. Door het delen van uw kennis en expertise met uw doelgroep bent u na verloop van tijd in staat om een vakgerelateerd en actueel thema te claimen. Content marketing speelt hierbij een uiterst belangrijke rol. Met behulp van een gerichte content marketing strategie kunt u uiteindelijk uitgroeien tot thought leader binnen uw vak- of expertisegebied.

Wilt u graag advies op maat over organische linkbuilding en het claimen van thought leaderschip met behulp van een gerichte content marketing strategie? De specialisten van Online Performance Experts voorzien u graag van specialistisch advies.

Heeft u zelf ook suggesties voor het stimuleren van een natuurlijk linkprofiel? Dan zijn wij uiteraard ook benieuwd naar uw suggesties. Deel gerust uw ervaringen hieronder.