Werken bij Trees and the Forest? Bekijk onze openstaande vacatures en stageplaatsen

Bekijk vacatures

Google zet zich continu in om de kwaliteit van de zoekresultaten te verbeteren en wijzigt daarom regelmatig haar ranking algoritme. Afgelopen maand was het effect van een nieuwe update al licht merkbaar in de zoekresultaten van de zoekmachine. We hebben het hier niet over Hummingbird, die door menig SEO specialist wordt beschouwd als de grootste algoritmewijziging van de afgelopen jaren, maar over een belangrijke update van het Author Rank algoritme en de daarbij behorende Google Authorship functie.

Matt Cutts aankondiging Google Authorship UpdateMatt Cutts, hoofd van het webspam team bij Google, heeft in oktober vorig jaar al gezinspeeld op deze Authorship update en de veranderingen zijn nu ook duidelijk zichtbaar. In december 2013 heeft de zoekmachine het aantal Author Rich Snippets in de zoekresultaten met maar liefst 15% verlaagd. Met name websites met kwalitatief slechte content lopen het risico dat hun Rich Snippet niet meer wordt getoond. Daartegenover krijgen kwalitatieve sites de kans om hun aanwezigheid in de SERPs te versterken.

Wat is Google Authorship?

Wat is Google Authorship? Om uw geheugen op te frissen: met deze functie worden nieuwsberichten, blogs, artikelen en webpagina’s gekoppeld aan de Google+ pagina van de auteur. De zoekmachine introduceerde deze functie met de intentie om internetgebruikers te helpen bij het identificeren van kwalitatief hoogstaande content, geschreven door geloofwaardige auteurs. Na de lancering van de functie was het echter voor elke website mogelijk om alle gepubliceerde artikelen te koppelen aan het Google+ profiel van de auteur. Ongeacht de kwaliteit van de aangeboden web content, kon de website profiteren van de voordelen van Author Rich Snippets, namelijk: het tonen van een foto en de naam van de auteur in de SERPs, inclusief een link naar het Google+ profiel van de schrijver van het artikel. Hieronder volgt een voorbeeld van een Snippet:

Voorbeeld van Google Authorship Rich Snippet

Eind december heeft Matt Cutts daadwerkelijk bevestigd dat er minder Author Rich Snippets in de zoekresultaten worden getoond. Het doel hierachter is om deze functie uitsluitend te tonen als de auteur wordt beschouwd als kennisleider, autoriteit of ‘Thought Leader’ binnen een specifiek expertisegebied en uitsluitend content van hoge kwaliteit aanbiedt. Ook in onderstaande Webmaster Help Video maakt Cutts duidelijk dat het versterken van de online reputatie met behulp van de Authorship functie door de zoekmachine wordt gestimuleerd.

Het effect van Author Rank op SEO en content marketing strategieën

Met deze wijziging in het Author Rank algoritme wilt Google duidelijk maken dat Authorship slechts is toebedeeld aan content marketeers en overige auteurs, die een autoriteit of ‘Though Leader‘ zijn op hun vakgebied. Als gevolg hiervan toont de zoekmachine uitsluitend de foto en naam van schrijvers die als betrouwbaar en geloofwaardig worden geacht. Sinds kort is deze functie en het SEO voordeel dat hiermee kan worden behaald, niet meer zo vanzelfsprekend. Voor elke online marketeer is het daarom van belang om Google met behulp van de juist content marketing strategie te overtuigen van zijn of haar betrouwbaarheid, geloofwaardigheid en deskundigheid als auteur.

Hoe overtuigt u Google om uw Authorship Rich Snippet in SERPs te tonen?

Google Authorship Update: minder Author Rich Snippets in SERPsVanwege het visueel aantrekkelijke karakter valt een Author Rich Snippet direct op tussen alle tekstuele zoekresultaten. Daarnaast oogt de aangeboden content betrouwbaarder, geloofwaardiger en kwalitatiever. Internetgebruikers zijn daarom geneigd om sneller op een link te klikken, die is voorzien van een aantrekkelijke foto, de naam van de auteur en informatie over het aantal Google+ Circles (kringen)  waaraan de schrijver is toegevoegd. Het tonen van Google Authorship Snippets in de SERPs is daarom van groot belang voor content marketeers, journalisten, schrijvers en overige auteurs.

Op welke manier kunt u als auteur uw deskundigheid en expertise benadrukken en Google hiervan overtuigen? Wij geven u 5 praktische tips:

      1. Zorg ervoor dat u zich in de juiste Circles op Google+ bevind. De zoekmachine kijkt namelijk naar de sociale signalen op het social network, om markt- of kennisleiders te identificeren. Auteurs die zich in meer kringen bevinden en met name in Circles van invloedrijke gebruikers, vergroten de kans om als autoriteit te worden beschouwd. Dit tweedelige beoordelingssysteem stimuleert het aantrekken van vertrouwde connecties op het gebied van media, technologie, nieuws, politiek en overige belangrijke thema’s. Hierbij ligt de focus dus niet op slechts het aantrekken van een groot aantal volgers.

 

      1. Vergroot uw aanwezigheid en invloed op Google+, door regelmatig uw ervaringen, kennis en expertise te delen met zowel de juiste connecties als relevante G+ Communities op het social network.

 

      1. Versterk uw online reputatie ook op andere belangrijke social media, zoals Facebook, LinkedIn en Twitter.

 

      1. Het gewenste resultaat zal niet direct zichtbaar zijn. Focus daarom op een langetermijnstrategie. Draag uw autoriteit uit door dagelijks actief uw kennis te delen op Google+ en via overige social networks.

 

    1. Overtuig niet alleen Google van uw expertise op uw vakgebied. Uw inspanningen zijn pas succesvol als u ook door uw doelgroep, uw lezers en uw prospects  als betrouwbaar en geloofwaardig wordt gezien. Focus daarom op het aanbieden van doelgroep-, kennis- en oplossingsgerichte content.

Claim Thought Leadership: toon aan dat u een autoriteit bent in uw vakgebied

Thought Leader is autoriteit op een bepaald vakgebiedHet opbouwen van autoriteit start met het wekken van vertrouwen bij uw doelgroep. Vergroot uw geloofwaardigheid door uw lezers te overtuigen dat u een expert bent op uw vakgebied. Toon uw deskundigheid niet alleen op uw website, maar deel uw kennis ook op Google+ en via overige social media zoals Facebook, LinkedIn en Twitter. Op deze wijze wordt u door uw doelgroep beschouwd als een betrouwbare en gewaardeerde expert, of ‘Thought Leader’ in uw vakgebied en uw branche.

Zorg ervoor dat uw content marketing strategie is afgestemd op het realiseren van een hoge Author Rank. Zo vergroot u tevens de kans dat een Author Rich Snippet naast uw content in de zoekresultaten wordt getoond. Het claimen van Though Leadership is de sleutel tot succes.

Heeft u advies nodig bij het opstellen van uw thought leadership strategie, of wilt u op basis van uw strategie een gerichte content marketing campagne uitzetten? De content marketing specialisten van Online Performance Experts helpen u graag verder.