Werken bij Trees and the Forest? Bekijk onze openstaande vacatures en stageplaatsen

Bekijk vacatures

Geraakt door Google Panda update? Volg onze SEO tipsHeeft uw zakelijke website de afgelopen weken een lagere positie in Google toebedeeld gekregen? Dan bent u hoogstwaarschijnlijk geraakt door de laatste Google Panda update. Op 22 januari 2013 heeft de zoekmachine via Twitter de update bekendgemaakt. In de tweet werd daarnaast kenbaar gemaakt dat de update van invloed is op 1,2% van de Engelse zoekresultaten. Dit is reeds versie nummer 24 van deze contentgerichte algoritme update.

Sinds de oorspronkelijke lancering in februari 2011 is Google Panda periodiek aangepast, zodat het zoekmachine algoritme optimaal kan functioneren. Hierdoor kan de zoekmachinegigant de hoogste kwaliteit van zoekresultaten aan haar gebruikers aanbieden.

Diverse webmasters hebben rond 17 januari jongstleden een plotselinge daling in de Google ranking waargenomen. In vele gevallen werd de daling van de zoekmachine positie tot 22 januari jongstleden doorgezet. Sinds de eerste plotselinge daling is online hevig gespeculeerd over een nieuwe update. Na de bekendmaking via Twitter werd pas duidelijk op welke algoritme wijziging de update betrekking had. Echter, voor vele organisaties is het volstrekt onduidelijk waarom hun zakelijke website nu opeens wel is bestraft door de laatste versie van de Google Panda update.

Bent u geraakt door de laatste algoritme update? In dit artikel geven wij diverse SEO tips om met uw website succesvol te herstellen van de Panda update.

Google Twitter tweet: Panda update 22 januari 2013

Panda update: hoger in Google met kwalitatieve content

Google Panda heeft als doel om kwalitatief hoogstaande content te stimuleren en kwalitatief slechte content te bestraffen. De zoekmachine beschouwt kwalitatief slechte webcontent als volgt:

  • Webpagina’s die puur voor zoekmachines zijn gecreëerd, zonder enige intentie om kennis met lezers te delen, of op enige wijze aan de informatiebehoefte van de doelgroep te voldoen.
  • Webcontent die slecht leesbaar is, veel grammaticale fouten bevat, inhoudelijk niet is afgestemd op de lezer en veelvuldige irrelevante links naar andere pagina’s bevat.
  • Dubbele content, of omslachtige informatie dat dient als oplossing voor een bepaald vraagstuk, waarbij echter alleen de basis wordt beschreven.

4 SEO tips om te herstellen van de Panda update

Hieronder volgen 4 praktische SEO tips die u kunnen ondersteunen bij het herstelproces, indien u geraakt bent door de laatste Panda update.

1. Controleer de content van al uw webpagina’s

Controleer de inhoud van uw website op authenticiteit en betrouwbaarheid, gezien vanuit het perspectief van de lezer. De content dient geoptimaliseerd te zijn voor de eindgebruiker, niet de zoekmachine. De webcontent dient daarnaast aan te sluiten bij het onderwerp van de webpagina en relevante informatie, maar ook een oplossingsgerichte aanpak te bieden. Onbelangrijke en puur promotionele content die niet aan de informatiebehoefte van de lezer voldoet, wordt beschouwd als kwalitatief slecht en door Google Panda bestraft. Webpagina’s met een hoge bounce rate, korte bezoekerstijd, overmatig gebruik van banners, reclame links en pagina’s die vele taal- en spelfouten bevatten dient u te corrigeren.

2. Neem direct corrigerende maatregelen

Na het in kaart brengen van alle factoren die een negatief effect hebben op de kwaliteit van uw webcontent, dient u passende correcties uit te voeren. Optimaliseer de leesbaarheid van uw webpagina’s door onbelangrijke of dubbele content, grammaticale fouten, maar ook banners en reclame links boven de vouw te verwijderen. Creëer webcontent die oplossingen aanbiedt, afgestemd op de informatiebehoefte en vraagstukken vanuit uw doelgroep. Hierdoor bent u in staat om eindgebruikers optimaal te bedienen. Zorg daarnaast voor een eenvoudige pagina-layout en voeg links toe die verwijzen naar de originele bron, indien u refereert naar uitgebreide onderzoeksresultaten of een deskundige bron.

3. Verbeter interne en externe linkbuilding

Aan de hand van uw corrigerende inspanningen zal Google uw website opnieuw indexeren en aangepaste webpagina’s volgens de zoekmachine richtlijnen controleren. Door het creëren van zowel een kwalitatieve interne als externe linkbuilding, wordt de reputatie van de webpagina sterk verbeterd en een hogere SERP positie gerealiseerd.

4. Meet de resultaten van uw website optimalisatie

Het uitvoeren van alle correcties conform de zoekmachine richtlijnen leidt binnen een korte tijd tot positieve resultaten. Hierbij wordt gedoeld op resultaten in termen van langere bezoektijd op de website, lagere bounce rate, hoger bezoekersaantal en meer online traffic naar uw site. Analyseer daarom dagelijks uw website statistieken met behulp van uw website analyse tool.

Zoekmachine optimalisatie en content marketing

Door het creëren van een gerenommeerde en betrouwbare website, zal Google uw site als kwalitatief en waardevol beschouwen. Het uitgangspunt ligt bij het verrichten van gedegen research over een bepaald onderwerp of specifiek vraagstuk, om aan de hand van het onderzoek geloofwaardige en oplossingsgerichte aanpak aan te bieden. De beste techniek om te herstellen van de Google Panda update is het delen van kwalitatieve webcontent, voorzien van passende grammatica en spelling om een optimale leesbaarheid te kunnen garanderen. Met behulp van een kennisgerichte content marketing strategie bent u in staat om unieke, waardevolle en probleemoplossende informatie aan te bieden. Hierdoor is de kans minimaal dat de Google zoekmachine uw webpagina’s beschouwt als kwalitatief slecht, irrelevant en zelf-promotioneel.

Heeft u nog vragen over de Panda update, of wilt u graag een specialistisch advies over website optimalisatie, ter bescherming tegen nieuwe algoritme updates? Neem dan gerust contact met ons op via het contactformulier. Ons team van SEO Specialisten voorziet u graag van deskundig advies op maat.