Facebook heeft op 7 maart jongstleden de nieuwe en verbeterde News Feed geïntroduceerd. Het vernieuwde nieuwsoverzicht legt de focus op visueel aantrekkelijke updates, gebruiksvriendelijke navigatie voor verschillende feeds en een User Interface (UI) design gericht op een betere user experience voor gebruikers van verschillende mobiele apparaten. Daarnaast zorgt de nieuwe Timeline voor een betere algehele gebruikerservaring, door op basis van de persoonlijke wensen en behoeften van de gebruiker alle relevante content gemakkelijker beschikbaar te stellen. Deze update is uiteraard ook van invloed op het uitvoeren van uw Facebook marketing campagne, als onderdeel van uw complete social media marketing strategie.

Het is nog onbekend wanneer het  vernieuwde News Feed design wordt uitgerold, maar uit alle informatie van de aankondiging kunnen we opmaken dat het belangrijker dan ooit is om uw zakelijke Facebook pagina te voorzien van visueel aantrekkelijke, interactieve en relevante posts. Op basis van de nieuwe functionaliteiten worden verschillende middelen aangereikt om meer rendement uit uw content marketing campagne te halen. De vernieuwde Newsfeed biedt namelijk diverse mogelijkheden om het juiste publiek op een nog effectievere wijze in aanraking te brengen met uw product, dienst of boodschap.Facebook News Feed: posts op centrale positie in Timeline

Algehele user experience staat centraal in vernieuwde Facebook News Feed

Volgens het social network bestaat de social media content op de gemiddelde News Feed voor 50 procent uit foto’s en overige visuele media. Daarnaast wordt tussen de 25 en 30 procent van alle News Feed updates vertegenwoordigd door merk-gerelateerde content, afkomstig van zakelijke Facebook pagina’s en fanpagina’s. Aan de hand van deze cijfers kwam het social network tot het besef dat visuele media centraal dient te staan in de algehele user experience, om zodoende aan de wensen en behoeften van gebruikers te kunnen voldoen. In de huidige Timeline wordt ongeveer 40 procent van het beeld in beslag genomen door berichten en updates. In de vernieuwde Facebook News Feed nemen de berichten een nog prominentere plaats in en worden alle updates op een centrale positie in de tijdlijn getoond.

Facebook News Feed: optimale weergave visuele content

Visuele content krijgt een prominente plaats in de Newsfeed

Alle afbeeldingen, video’s en overige media worden optimaal weergegeven in de vernieuwde Facebook Newsfeed. Deze functionaliteit is uiterst waardevol voor ondernemers die regelmatig infographics, merk-gerelateerde foto’s, bedrijfsfoto’s en video’s publiceren. In de vernieuwde News Feed worden afbeeldingen nog levendiger en advertenties nog prominenter weergegeven. Ook een blog post wordt inclusief uitgelichte afbeelding (featured image) op een aantrekkelijke wijze in de nieuwe Timeline getoond. Een blog post wordt gepresenteerd in de vorm van een samenvatting met dikgedrukte titel en een langere omschrijving, waarbij tevens het accent wordt gelegd op de oorspronkelijke uitgever van de post. Deze update kan een sterke bijdrage leveren aan een hogere click-through rate (CTR), oftewel doorklikratio, doordat lezers worden gestimuleerd om direct door te klikken naar het complete artikel of nieuwsbericht.

Facebook News Feed: weergave events en blog post in newsfeed

De nieuwe Facebook Timeline stimuleert het promoten van merken

De ontwikkelaars van het social network hebben in de vernieuwde Facebook News Feed ook aanpassingen verricht met betrekking tot de wijze waarop “Likes” en “nieuwe vriendschappen” worden getoond. Zodra een zakelijke Facebook pagina of fanpagina aan de account van een gebruiker wordt toegevoegd, worden alle contacten getoond die ook dezelfde pagina hebben toegevoegd. Daarnaast wordt ook een klein gedeelte van de Timeline van de betreffende pagina in de News Feed getoond. Deze aangepaste weergave geldt ook voor vriendschapsverzoeken.

Gerichte Facebook marketing campagne

Ook u als online marketeer kunt de diverse mogelijkheden van de vernieuwde Newsfeed benutten. De nieuwe functionaliteiten ondersteunen u onder andere bij het uitvoeren van een gerichte Facebook marketing campagne, waarbij een specifieke doelgroep in een bepaald geografisch gebied wordt benaderd. Check-ins worden bijvoorbeeld duidelijker weergegeven in het nieuwsoverzicht, inclusief een map, beschrijving en foto’s van vrienden die ook op de locatie hebben ingecheckt. Daarnaast zien we ook een verandering in de wijze waarop applicaties van derden, foto’s van Pinterest, Instagram en visuele media van overige social networks in de Timeline wordt weergegeven. Alle posts en updates van vrienden worden tevens groter en duidelijk in het nieuwsoverzicht getoond.

Stem u content marketing strategie af op alle nieuwe functionaliteiten

Op het social network zijn de content marketing inspanningen van een content marketeer gericht op een social media strategie die erop toeziet dat de posts en updates van de zakelijke Facebook pagina niet verloren raken in de wirwar van berichten. Met de vernieuwde Newsfeed wordt de mogelijkheid geboden om “Likes” te gebruiken bij het aantrekken van nieuwe gebruikers. Zodra een update, foto of video door meerdere vrienden wordt gedeeld, zal de betreffende Facebook post groter worden weergegeven in het nieuwsoverzicht. De post wordt daarnaast ook voorzien van de profielfoto’s van de vrienden die de update hebben gedeeld, inclusief een overzicht van relevante gesprekken en de optie voor gebruikers om direct mee te doen met het sociale dialoog in hetzelfde scherm.

In de video hieronder wordt het complete Newsfeed Redesign door het social network uitgelegd:

Facebook News Feeds

Een belangrijke verandering in de Facebook News Feed is de functie om direct naar een specifieke content feed te navigeren. Gebruikers kunnen eenvoudig wisselen tussen verschillende News feeds, waaronder Foto’s, Muziek, Spellen, Groepen, Merken- en Bedrijvenpagina’s, Apps en nog veel meer feeds. In het overzicht van “Merken- en Bedrijvenpagina’s” staat het aanbieden van merk-gerelateerde content centraal. De content wordt daarnaast in chronologische wijze weergegeven, zodat gebruikers niet snel meer een update zullen missen. Met behulp van deze overzichtelijke feeds bent u als online marketeer in staat om het juiste publiek na verloop van tijd nog effectiever aan te trekken.

Facebook News Feed: overzicht van verschillende news feeds

Het social network biedt één User Interface design voor alle apparaten

De vernieuwde Facebook News Feed is geïnspireerd door de mobiele interface van het social network. Zowel op een smartphone, tablet als desktop computer is het social network voorzien van hetzelfde User Interface (UI) design. Gebruikers van verschillende randapparaten beschikken daarnaast  ook over een identieke navigatie. Het nieuwe responsive webdesign zorgt er tevens voor dat de website op zowel kleine als grote beeldschermen optimaal wordt weergegeven.

Facebook News Feed: social network voorzien van user interface- & responsive webdesign

Zoals hierboven uiteengezet, biedt de Newsfeed update diverse mogelijkheden op het gebied van content marketing. De vernieuwde Facebook News Feed maakt het mogelijk om merk-gerelateerde content op een nog effectievere wijze aan te bieden, door middel van het plaatsen van visueel aantrekkelijke updates in de vorm van foto’s, video’s en overige visuele media. Nog meer dan ooit tevoren staan online marketeers voor de enigszins complexe taak om sociale interactie sterk te stimuleren, aan de hand van het plaatsen van kwalitatieve en interactieve posts. Ook u kunt zich voorbereiden op de komst van de aangepaste startpagina, door uw content marketing strategie af te stemmen op alle nieuwe functionaliteiten die beschikbaar worden gesteld in het vernieuwde Newsfeed.

Wilt u graag meer informatie over het uitzetten van een gerichte content marketing strategie, afgestemd op de functionaliteiten van de vernieuwde Facebook News Feed? Neem dan gerust contact met ons op. Ons team van social media marketing specialisten adviseert u graag over de mogelijkheden, volledig toegesneden op uw organisatie, wensen, doelstellingen en verwachtingen.