Met behulp van een zakelijke Facebook pagina komt uw onderneming op een informele wijze in contact met een groot publiek, waaronder ook uw doelgroep en potentiële klanten. Het social network is een marketingplatform om merkbetrokkenheid, merkbeleving en loyaliteit onder uw doelgroep te vergroten. Facebook marketing is een uiterst belangrijk marketing instrument en mag daarom ook niet ontbreken in uw internet marketing strategie. Deze social media marketing tool is uitsluitend doeltreffend als u daadwerkelijk op een effectieve wijze gebruik maakt van Facebook posts. Hieronder volgen 8 handzame tips voor het schrijven en aanbieden van pagina posts op het social network.

# 1: Zorg voor de juiste balans tussen niet-promotionele en merk-gerelateerde posts

Creëer een goed evenwicht in het aanbod van uw content op Facebook, zodat u de interesse van uw fans en volgers kunt blijven vasthouden. Een goede duimregel is; bied content aan te dat voor 80% bestaat uit niet-promotionele content en voor 20% bestaat uit merk-gerelateerde content. Maak daarnaast gebruik van een duidelijke planning ter controle van de type informatie die wekelijks door u wordt aangeboden.

# 2: Bepaal de juiste strategie voor het plaatsen van Facebook status updates

Een goede strategie voor het plaatsen van status updates is van doorslaggevend belang bij het realiseren van een succesvolle zakelijke Facebook pagina. Het is daarom uiterst belangrijk om de juiste strategie te kiezen voor het sturen van berichten naar uw fans en volgers. Een pagina ter promotie van een merk zal minder updates per week plaatsen, dan bijvoorbeeld een zakelijke Facebook pagina van een mediabedrijf. Een onderneming die bijvoorbeeld minder dan 2 updates per week plaatst zal de aandacht van de beoogde doelgroep niet vast kunnen houden. Hierdoor wordt zowel onvoldoende social interactie met uw volgers, als geringe betrokkenheid van uw doelgroep gerealiseerd. Doorgaans wordt een gemiddelde van tussen de 5 en 10 posts per week als norm aangehouden. Plaats uiteraard wel kwalitatieve en uitnodigende content en analyseer uw status update-strategie regelmatig met behulp van Facebook Insights.

# 3: Wees informeel, overtuigend en persoonlijk

Facebook is een social network waar gebruikers op een informele wijze met elkaar communiceren. Zorg er daarom voor dat uw posts relevant, waardevol en gevarieerd zijn. Probeer uw boodschap op een persoonlijke, grappige, positieve en informele wijze op de lezer over te brengen. Facebook brengt mensen met elkaar in contact. Een post dient daarom het persoonlijke karakter van uw onderneming te reflecteren. De wijze van communiceren dient uiteraard wel overeen te komen met uw organisatie en uw merk, product en/of dienst.

# 4: Maak regelmatig gebruik van Facebook posts voorzien van beeldmateriaal

Afbeeldingen onderscheiden zich sterk van posts die uitsluitend uit tekst bestaan. Tijdens het doorlezen van het nieuwsoverzicht wordt de aandacht van Facebook gebruikers namelijk sneller getrokken bij het zien van een afbeelding of video. Maak regelmatig gebruik van beeldmateriaal om de aandacht van uw doelgroep te trekken, maar ook om uw boodschap te ondersteunen en meer Likes of reacties te ontvangen.

Volgende week volgt het tweede deel van dit artikel, waarin de overige 4 tips voor het schrijven en aanbieden van Facebook posts uitgebreid worden beschreven.

 

Gerelateerde artikelen
Facebook marketing tools: 8 tips voor interactieve posts (deel 2)