Werken bij Trees and the Forest? Bekijk onze openstaande vacatures en stageplaatsen

Bekijk vacatures

De meest recente Google Penguin update, aangeduid als Penguin 4.0, is nu al ruim een maand volledig uitgerold. Voor het geval u het nieuws omtrent deze algoritme update hebt gemist: de officiële bekendmaking was op 23 september.

Alle Penguin 3.0 penalties zijn opgeheven

Het goede nieuws is dat alle zogenoemde ‘penalties’ van Penguin 3.0 ondertussen zijn opgeheven. Nu bent u waarschijnlijk wel benieuwd hoe Penguin 4.0 werkt en hoe u een ‘penalty’ kunt vermijden. Met name als uw website rankings in Google recentelijk zijn gedaald en u het vermoeden heeft dat deze update hiervoor verantwoordelijk is. In dat geval is het belangrijk om te weten welke stappen u kunt ondernemen, om een penalty op te heffen en blijvend te voorkomen. Dit alles leggen we u graag uit.

BELANGRIJKSTE KENMERKEN VAN DE PENGUIN UPDATE

We starten met een opsomming van de belangrijkste updates. Bij Google Penguin 4.0 vallen drie wijzigingen op:

Volledige integratie in het standaard-algoritme

Deze update is volledig geïntegreerd in het standaard-algoritme. Daarnaast worden er ook geen toekomstige updates meer aangekondigd. Google Penguin speelt dus een grotere rol bij het ranken van websites. Sterker nog; volgens de zoekmachine zelf zijn links samen met content de belangrijkste ranking factoren.

Penguin 4.0 werkt real-time

In tegenstelling tot de voorgaande updates werkt Penguin 4.0 real-time. Dit houdt in dat Google uw website op elk gegeven moment een ‘penalty’ kan geven, als blijkt dat er spamlinks of andere dubieuze links naar de site verwijzen.

Hier kleeft ook een voordeel aan: verwijdert u een schadelijke backlink (inkomende link), dan wordt de ‘penalty’ sneller door Google opgeheven. Dit gebeurt over het algemeen direct na het crawlen of indexeren van uw website.

Alleen webpagina’s met schadelijke links worden gestraft

Penguin 4.0 straft niet meer complete websites af, maar alleen de pagina’s waarop onnatuurlijke backlinks worden gevonden. Dit houdt in dat de rankings van de overige webpagina’s onveranderd blijven.

HEEFT DE UPDATE GEVOLGEN VOOR UW SEO STRATEGIE?

Als het goed is, hoeft u geen strategische wijzigingen door te voeren: uw online strategie is immers gericht op het bouwen van uw merk, het delen van relevante en gepersonaliseerde content en het bieden van de beste gebruikerservaring.

Dankzij deze online strategie is uw website in staat om op een geheel natuurlijke wijze links via social media en backlinks van zowel relevante als autoritaire sites aan te trekken. Met een kwalitatief linkprofiel tot gevolg. Daarom heeft u tot nu toe waarschijnlijk weinig van deze Google Penguin update gemerkt. Houd er wel rekening mee dat er regelmatig veranderingen binnen uw linkprofiel plaatsvinden.

Evalueer uw linkprofiel regelmatiger

Met de real-time functionaliteit van Penguin 4.0 laat Google wel duidelijk merken dat het – ongeacht uw SEO strategie – belangrijk is om regelmatig uw linkprofiel te controleren. Nu kunt u op elk gegeven moment een penalty krijgen, maar ook sneller herstellen als u regelmatig alle inkomende links controleert en schadelijke links direct verwijdert.

UW WEBSITE RANKINGS GEZAKT? VOLG DEZE 5 STAPPEN

Heeft u recentelijk veel schommelingen in de rankings opgemerkt? Dan is de kans groot dat dit het gevolg is van de meest recente Google Penguin update. De schommelingen zijn overigens al een geruime tijd merkbaar. Sommige websites dalen het ene moment hard in de Google rankings, om de volgende dag weer volledig te herstellen.

Toch is het nu juist belangrijker dan ooit om alle inkomende links regelmatig te controleren, ongeacht of u nu wel of niet een Penguin 4.0 penalty hebt gehad.

Volg de volgende 5 stappen om een ‘penalty’ op te heffen en/of blijvend te voorkomen.

1. Maak gebruik van een ‘backlink checker’

Met behulp van een backlink checker kunt u alle inkomende links evalueren, schadelijke links opsporen en linkbuilding kansen ontdekken. Deze SEO tool is onmisbaar als u een kwalitatief sterk linkprofiel wilt opbouwen. Het huidige aanbod van backlink checker tools is op zijn minst overweldigend te noemen. We noemen de populairste tools:

  • Google Webmaster Tools
  • Open Site Explorer van Moz
  • Majestic SEO
  • Ahrefs

TIP: Google Webmaster Tools is niet alleen een gratis backlink checker, maar ook een praktisch hulpmiddel om inzicht te krijgen in de zichtbaarheid van uw webpagina’s in Google Search en de prestaties van uw site. Deze tool levert daarnaast ook waardevolle informatie over de indexeringsstatus, crawlfouten, het zoekverkeer, beveiligingsproblemen en knelpunten op het gebied van mobielvriendelijkheid.

Er zijn echter wel twee kanttekeningen: ten eerste kunt u met Webmaster Tools alleen de inkomende links van uw eigen site checken. Daarnaast toont de backlinks tool helaas niet meer alle links, die naar uw website verwijzen.

2. Controleer alle backlinks op betrouwbaarheid, kwaliteit en relevantie

Evalueer elke webpagina en signaleer inkomende links die onbetrouwbaar, kwalitatief slecht, niet-relevant of onnatuurlijk ogen. Onderneem vervolgens direct actie om deze links te verwijderen. Neem bijvoorbeeld contact op met de webmaster van de gelinkte site, met het verzoek om de link te verwijderen.

In de video hieronder geeft Matt Cutts een aantal tips over het verwijderen van schadelijke backlinks:

TIP: Krijgt u geen reactie van de webmaster, of is de lijst van schadelijke links aanzienlijk lang? Maak dan gebruik van Google’s Disavow Links tool, om slechte backlinks af te wijzen. Via deze tool kunt u de zoekmachine verzoeken om deze links te negeren bij het evalueren van uw linkprofiel.

Bekijk ook onderstaande video met een korte uitleg over de Disavow Links tool.

3. Check de anchortekst van alle links

Wanneer veel interne links en backlinks over dezelfde anchortekst beschikken, zoals links met exacte zoekwoorden in de linktekst, dan kan Google dit als spam aanmerken. Voorkom daarom over-optimalisatie van anchorteksten, door zoekwoorden zo natuurlijk mogelijk in de klikbare tekst te verwerken. Dit draagt sterk bij aan het creëren van een natuurlijk linkprofiel.

TIP: Voeg bijvoorbeeld ook long-tail keywords toe en creëer voldoende anchorteksten, waarin geen zoekwoorden zijn gebruikt. Pas ook op met het aantrekken van site-wide backlinks (dit zijn links die op elke webpagina van een bepaalde site staan). Deze kunnen snel als spamlinks worden gezien, met name als voor elke site-wide link dezelfde klikbare tekst is gebruikt.

Toont de backlink checker aan dat uiteenlopende sites dezelfde linktekst hebben gebruikt? Neem dan contact op met de betreffende webmasters en vraag deze om de anchorteksten aan te passen. Zo zorgt u voor een gevarieerder backlinkprofiel.

4. Controleer de kwaliteit van uw online content

Analyseer de content van al uw webpagina’s, om eventuele knelpunten te signaleren, zoals:

  • Kwalitatief slechte informatie, die weinig tot geen meerwaarde biedt
  • Verouderde productbeschrijvingen
  • Niet-relevante informatie
  • Pagina’s met weinig tekst (minder dan 300 woorden)
  • Dubbele content
  • Over-geoptimaliseerde teksten

In onderstaande video wordt duidelijk gemaakt welke content als kwalitatief slecht wordt beschouwd en hoe u de kwaliteit van de tekst kunt verbeteren:

TIP: Voer elke maand een complete content audit uit. Start met het controleren van de meta-titel, de beschrijving en URL van elke pagina. Controleer vervolgens of de tekst leesbaar, relevant, interessant, informatief en grammaticaal correct is. Ga ook na of de belangrijkste zoekwoorden voldoende in de tekst zijn verwerkt, relevante interne links zijn toegevoegd en alle afbeeldingen over alternatieve teksten (alt-tags) beschikken.

5. Monitor uw zoekverkeer en rankings voortdurend

Het is van groot belang om alle online traffic naar uw site en de rankings van uw belangrijkste zoekwoorden continu te monitoren. Zo kunt u snel nieuwe schommelingen in uw zoekmachine posities ontdekken en direct actie ondernemen.

TIP: Ziet u in de webiste statistieken bijvoorbeeld een scherpe daling in het zoekverkeer, of heeft u een lagere ranking van een primair zoekwoord opgemerkt? Maak dan weer gebruik van uw backlink checker om uw linkprofiel te evalueren. Eventuele schadelijke links kunt u dan direct signaleren en vervolgens verwijderen.

BOUW EEN NATUURLIJK LINKPROFIEL OP

Hoe creëert u een sterk en natuurlijk linkprofiel? Door regelmatig relevante content te delen en doelgroepgerichte oplossingen aan te bieden. Spreek de doelgroep persoonlijk aan en stimuleer interactie. Het doel is om lezers te prikkelen én te activeren. Naarmate de populariteit van uw content stijgt, neemt ook het aantal natuurlijke links naar uw pagina toe. Daarbij geldt de vuistregel: hoe waardevoller uw content, hoe hoger het aantal kwalitatieve backlinks.

Heeft u nog vragen over Google Penguin 4.0, of kunt u wel wat hulp gebruiken bij het evalueren van uw linkprofiel? Het team van Trees and the Forest helpt u graag verder!