Werken bij Trees and the Forest? Bekijk onze openstaande vacatures en stageplaatsen

Bekijk vacatures

Dagelijks wordt er op het internet een enorme hoeveelheid aan nieuwe content gepubliceerd. Content marketing wordt beschouwd als het belangrijkste online marketinginstrument voor het succesvol verspreiden van al deze webcontent. De strategie achter content marketing is het aanbieden van waardevolle inhoud dat geheel is afgestemd op de lezer, door de informatiebehoefte van de doelgroep als uitgangspunt te nemen. Door middel van het veelvuldig creëren en doelgericht verspreiden van relevante content, wordt de juiste doelgroep op het juiste moment aangetrokken en vervolgens aangezet tot interactie.

Met content marketing wordt een uitstekende basis gelegd voor het starten van een dialoog met potentiële klanten. De web content dient daarom ook perfect aan te sluiten op de wensen en behoeften van de doelgroep. In dit artikel wordt een nadere uiteenzetting gegeven van de belangrijkste aspecten van dit uiterst effectieve marketinginstrument, dat zowel bij B2C marketing als B2B marketing wordt ingezet.

Definieer uw doelgroep

Een effectieve content marketing strategie begint met het identificeren van de doelgroep. Aan de hand van de samenstelling van de gewenste doelgroep wordt een passende online campagne vastgesteld. Alleen het schrijven van kwalitatieve webcontent, zonder rekening te houden met de informatiebehoefte van de eindgebruiker, heeft niet het gewenste effect. Een content marketing campagne dient daarom gerealiseerd te worden door ook de specifieke wensen en behoeften van de doelgroep in kaart te brengen.

Relevante content voor uw lezers

Door onderzoek te doen naar de informatiebehoefte binnen uw branche of vakgebied, wordt inzicht verkregen in de artikelen en specifieke informatie die uw doelgroep als interessant beschouwd. Vervolgens kunt u waardevolle content over deze populaire onderwerpen creëren en aanbieden. Om uw doelgroep van relevante inhoud te kunnen blijven voorzien, dient u dagelijks onderzoek te doen naar de ontwikkelingen, updates en nieuws gerelateerde berichten binnen uw vakgebied. Zodoende kunt u blijven voldoen aan de informatiebehoefte van uw doelgroep en uw lezers blijven boeien.

Investeer in kwalitatieve content

Waardevolle informatie is niet alleen relevant, maar ook kwalitatief en informatief. Door kwalitatief hoogwaardige inhoud aan te bieden, bent u in staat om uw lezers te blijven binden aan uw organisatie en nieuwe bezoekers aan te trekken. Ook de laatste Google Panda 3.9 update en de recente Google Penguin update richten zich op de kwaliteit van content op websites. Google hecht daarbij waarde aan websites met unieke en kwalitatief hoogwaardige inhoud, waarbij de informatiebehoefte van de bezoeker voorop wordt gesteld. De inhoud dient daarnaast ook van toegevoegde waarde te zijn ten opzichte van de concurrent. Niet het schrijven van eenvoudige productbeschrijvingen, maar juist het aandragen van oplossingen en kennisdeling zorgen voor een duidelijke meerwaarde. Uw doelgroep raakt zodoende betrokken bij uw organisatie of merk, waardoor uw lezers sneller interactie met u zullen aangaan. Een stijgende interesse en betrokkenheid zorgt vervolgens voor een betere verspreiding van uw webcontent via bijvoorbeeld social media.

Meet de resultaten van uw content marketing strategie

Om inzicht te krijgen in de effecten van uw content marketing strategie, is het van belang dat het bezoekbedrag op uw website dagelijks wordt geanalyseerd. Het meten en evalueren van de mate van het succes van uw content marketing strategie, geeft u de mogelijkheid om uw marketingplan waar nodig bij te sturen. Aan de hand van de meetresultaten kunt u er bijvoorbeeld voor kiezen om het design van uw website aan te passen of uw webcontent te wijzigen, om zodoende geheel te kunnen voldoen aan de wensen en verwachtingen van uw doelgroep.  Door middel van intensief meten, bijsturen en verbeteren haalt u een maximaal resultaat uit uw content marketing strategie.

Wilt u graag een specialistisch advies over de inzet van content marketing, specifiek afgestemd op uw doelgroep? Neem dan gerust contact met ons op via het contactformulier. Ons team van Online Performance Experts helpt u graag bij het opstellen en uitvoeren van een succesvolle internet marketing strategie.