Werken bij Trees and the Forest? Bekijk onze openstaande vacatures en stageplaatsen

Bekijk vacatures

Conversie optimalisatie tool: impact van user generated reviewsHet tonen van reviews op een zakelijke website of webshop is een belangrijk marketinginstrument om online conversie te verhogen. Ook op het gebied van zoekmachine optimalisatie (SEO) kunnen customer reviews significante voordelen opleveren. Klantbeoordelingen en aanbevelingen zorgen namelijk voor user-generated content (informatie die gebruikers zelf creëren), met als gevolg dat de site hoger in Google en overige zoekmachines wordt getoond. Hierdoor kunt u potentiële klanten sneller en gerichter bereiken.

In een eerder artikel is de impact van review rich snippets op de conversieratio van een site reeds uitgebreid uiteengezet. Als vervolg hierop kijken we in dit artikel gedetailleerd naar reviews als conversie optimalisatie tool voor uw online verkoopkanaal, de mogelijkheden van klantbeoordelingen en de wijze waarop u deze klantervaringen het beste online kunt presenteren.

Voor een effectieve inzet van customer reviews op uw zakelijke website, webshop, app en alle overige webapplicaties, volgen hieronder een aantal praktische aanbevelingen.

Customer reviews als conversie optimalisatie tool: monitoring is onmisbaar

Kwantitatieve reviewHet tonen van zowel kwantitatieve als kwalitatieve reviews is een uiterst effectieve conversie optimalisatie tool. Een kwantitatieve review komt tot stand door een product of dienst met een cijfer te beoordelen. Bij het schrijven van een kwalitatieve beoordeling kunnen klanten uitgebreid hun ervaringen delen.

Conversie optimalisatie tool: snel reageren op negatieve reviews

De tijd en energie die u besteedt aan het verhogen van conversies kunt u eenvoudig aan de bezoekers van uw site overlaten. Met behulp van positieve klantbeoordelingen over een product of dienst, wordt vertrouwen gewekt bij (nieuwe) bezoekers en potentiële klanten aangemoedigd om over te gaan tot een aankoop. Toch zult u enige controle moeten uitoefenen op de klantervaringen die op de site worden geplaatst. Het is bijvoorbeeld van belang om zorg te dragen voor een optimale afstemming tussen positieve en negatieve reviews op uw zakelijke website of webshop.

Conversie optimalisatie tips: hoewel negatieve reviews van invloed zijn op de geloofwaardigheid van zowel positieve reacties als uw online verkoopkanaal in zijn geheel, kan het tonen van teveel negatieve recensies juist een negatief effect hebben op uw conversieratio. Zorg daarom voor een goede monitoring van alle klantbeoordelingen, ervaringen en aanbevelingen die op uw corporate of e-commerce website worden geplaatst. Een oplossing is het samenstellen van een beoordelingsteam die alle geplaatste reviews controleert. Het team kan daarnaast ook direct reageren op negatieve beoordelingen.

Hogere conversieratio: review pagina’s met een unieke URL structuur

Hoewel customer reviews fraai staan op een product- of dienstenpagina, is het raadzaam om unieke URL’s voor elke pagina te creëren. Google en alle overige zoekmachines stimuleren websites om op regelmatige basis unieke content aan te bieden. Daarnaast hechten zoekmachines waarde aan content die is gekoppeld aan een unieke URL, zodat website crawlers sneller de inhoud van de desbetreffende pagina kunnen vaststellen. Webdesigners hebben nogal eens de neiging om zoveel mogelijk grafische informatie en inhoudelijke content te integreren, ook als het gaat om landingspagina’s en productpagina’s binnen een website of webshop.

Conversie optimalisatie tips: het tonen van een review direct naast het product oogt aantrekkelijk, maar doet vaak afbreuk aan de conversieratio op uw site of webpagina. Een alternatief is het creëren van een afzonderlijke pagina inclusief een unieke URL, waarop alle klantbeoordelingen over een specifiek product of dienst worden getoond. Bezoekers kunnen dan bijvoorbeeld via een productpagina direct doorlinken naar een uitgebreid overzicht van alle customer reviews over het specifieke product.

Site conversie verhogen: verleid bezoekers om customer reviews te schrijven

Customer rating: effect op beslissingsgedrag consumentenEr zijn verschillende manieren om bezoekers over te halen om een review op uw site achter te laten. Er bestaan bijvoorbeeld diverse ‘third party review providers’ die u kunt inzetten om beoordelingen van klanten te verzamelen. Deze klantbeoordelingen kunt u direct integreren in uw e-commerce website. Het nadeel hiervan is dat deze sites (zoals Trustpilot en eKomi)  en overige vergelijkingssites een tussenstation worden voor uw eigen online verkoopkanaal. Bezoekers moeten daarom meer stappen verrichten om op uw zakelijke website of webshop te belanden. In Google Shopping kunnen consumenten bijvoorbeeld eenvoudig op een review van een soortgelijk product klikken, zonder daadwerkelijk uw website te bezoeken.

Met behulp van een follow-up e-mail campagne kunt u klanten na de aankoop van een product of dienst direct aanmoedigen om een klantbeoordeling voor uw product of dienst op uw site achter te laten. De timing van dit soort campagnes is echter van cruciaal belang om een klant daadwerkelijk tot actie aan te zetten.

Customer reviews: impact op product conversieConversie optimalisatie tips: stuur na de levering een follow-up e-mail naar de klant, met het verzoek om een review over het aangeschafte product of dienst op uw site achter te laten. Maak het proces zo eenvoudig mogelijk voor de klant, door een directe link in de mail te plaatsen die verwijst naar het beoordelingssysteem van uw site of webshop. Geef ook duidelijk aan dat de klantbeoordelingen worden ingezet om andere consumenten te ondersteunen bij het maken van een aankoopbeslissing.

Stimuleer klanten om daadwerkelijk een review te schrijven, door hun te belonen voor het achterlaten van een beoordeling. U kunt bijvoorbeeld een speciale aanbieding creëren of een kleine cadeaubon aanbieden. Of geef de klant korting bij een volgende bestelling.

Een andere effectieve en praktische aanpak om klanten over te halen om een review te schrijven, is door de landingspagina van uw website of webshop zo in te richten dat customer reviews snel en eenvoudig kunnen worden geplaatst.

Wilt u graag meer tips over het integreren van klantbeoordelingen en aanbevelingen binnen uw zakelijke website of webshop? Neem dan gerust contact met ons op. Online Performance Experts informeert en adviseert u graag over het effectief inzetten van customer reviews als conversie optimalisatie tool.