Werken bij Trees and the Forest? Bekijk onze openstaande vacatures en stageplaatsen

Bekijk vacatures

Het nieuwe jaar begint met een schone lei, een frisse start. Ook in de zakelijke wereld is dit het tijd van het jaar, wanneer de resultaten van de content marketing plannen van het afgelopen jaar worden geanalyseerd en nieuwe mogelijkheden worden verkend. Ondernemers zetten de online strategie voor het komende jaar uit, marketeers lanceren frisse online marketing campagnes en nieuwe online kanalen worden aangeboord.

Om u op weg te helpen naar een goede start, hebben wij de top 5 content marketing voornemens voor 2014 in kaart gebracht en hieronder voor u op een rij gezet.

Content marketing: top 5 voornemens voor 2014

1. Analyseer de ROI op content marketing campagnes

Stop met het investeren van geld en tijd aan content marketing campagnes, die niet het gewenste resultaat opleveren. Bekijk de website analyse rapportages van elke afzonderlijke marketingcampagne, om inzicht te krijgen in de Return On Investment. Indien uit de analyse naar voren komt dat er slechts een minimaal rendement wordt gerealiseerd, dan is het noodzaak om uw online marketing plan bij te sturen. Verbeter uw contentmarketing campagne door concrete en haalbare doelen te stellen en het gewenste resultaat duidelijk te definiëren. Op basis hiervan kunt u een helder marketing ROI model opstellen en de marketingcampagne met behulp van web analytics dagelijks monitoren. Hierdoor kunt u direct de lopende campagnes waar nodig bijsturen en optimaliseren, om een maximaal rendement te garanderen.

2. Contentmarketing analyse: organiseer uw web analytics

Veel ondernemers en online marketeers ondervinden moeilijkheden bij het meten van de ROI op hun SEO campagnes en content creatie inspanningen. Volgens een onderzoek van Web Marketing 123, waarbij meer dan 500 marketeers zijn ondervraagd, heeft 83% van de ondervraagden problemen met het meten van exacte resultaten uit een SEO campagne.

Het meten van ROI op SEO campagnes door online marketeers

Google heeft het afgelopen jaar diverse veranderingen doorgevoerd, met het oog op het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van uiteenlopende geavanceerde web analytics tools. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • De introductie van ‘Content Groups’. Binnen elke groep kunt u per categorie (zoals bijvoorbeeld dameskleding, herenkleding en kinderkleding) de verzamelde statistieken vergelijken.

  • Het lanceren van ‘Acquisition’, een nieuwe Google Analytics rapportage, ter vervanging van de ‘Traffic Sources’ sectie. Webmasters krijgen hierdoor een duidelijker inzicht in hun content ROI.
  • De introductie van segmentatie tools, waarmee u segmenten kunt creëren op basis van zowel het bezoek als de gebruiker.

3. Online marketing budgetten herzien en bijschaven

Tijdens de laatste maanden van het jaar wordt strategische planning gemaakt van het online marketing budget voor het nieuwe jaar. Bij het vaststellen van uw nieuwe marketingbudget is het van belang om onnodige of excessieve uitgaven te identificeren en te schrappen. Stel uzelf bijvoorbeeld de volgende vragen:

  • Is de content marketing campagne sterk genoeg om te snijden in Pay-per-click (PPC) uitgaven, zonder de ROI negatief te beïnvloeden?
  • Kan het advertentiebudget voor verschillende social media marketing campagnes worden verlaagd, door de marketinginspanningen te verspreiden over verschillende social networks, zoals Facebook, YouTube, Twitter en LinkedIn?

4. Stem de content marketing campagne af op uw online strategie

Nagenoeg elke organisatie beschikt over zowel een offline als online verkoopkanaal, om verschillende diensten of producten aan te bieden. Op internet proberen ondernemingen zich van elkaar te onderscheiden, door een doelgroepgerichte online strategie uit te zetten. Daarnaast is er ook een duidelijk onderscheid tussen B2C en B2B marketing strategieën. Leadgeneratie is de nummer 1 prioriteit voor B2B-bedrijven. Deze type ondernemingen stemmen hun online marketing campagne af op hun specifieke leadgeneratie doelstelling. Voor B2C-bedrijven behoort het stimuleren van sales juist tot de topprioriteit.

Content marketing strategie voor B2B en B2C

Gerichte content marketing campagnes worden ontwikkeld op basis van leadgeneratie doelstellingen, conversie doelstellingen of verkoopdoelstellingen. Het succes van een lopende marketingcampagne wordt gemeten aan de hand van de marketingaspecten, die de belangrijkste bijdrage leveren aan het behalen van de gewenste doelstelling. Breng deze marketingaspecten duidelijk in kaart, zodat u de ROI op uw contentmarketing uitingen nauwkeurig kunt meten en interpreteren.

5. Verken nieuwe online marketing kanalen en populaire vormen van content

Nieuwe marketingkanalen volgen elkaar in snel tempo op. Bereik uw doelgroep nog effectiever door nieuwe online kanalen te verkennen en in te zetten voor het verspreiden en delen van merk-gerelateerde content. Hieronder volgen enkele suggesties:

  • Maak effectief gebruik van LinkedIn groepen om uw content nog gerichter aan te bieden.
  • Ontdek de zakelijke mogelijkheden van Google+.
  • Wek interesse van uw publiek en vergroot de betrokkenheid van uw doelgroep met behulp van nieuwe kanalen zoals Instagram of Vine.

Probeer daarnaast ook nieuwe vormen van webcontent aan uw huidige content marketing tools toe te voegen, zoals:

  • Infographics, white papers, case studies, webinars en e-books. Stem uw content kalender hierop af, door nieuwsberichten of uw zakelijke  blogberichten regelmatig af te wisselen met interactieve webcontent.
  • Online video’s, om de kwaliteit en diversiteit van de webcontent te verhogen.

Content marketing tactieken in 2014

Wilt u graag de mogelijkheden op het gebied van content marketing uitingen en online marketing kanalen verkennen? Of kunt u wel wat ondersteuning gebruiken bij het uitzetten van een gerichte internetmarketing strategie voor het komende jaar? Neem dan gerust contact op met het marketingteam van Online Performance Experts. Wij adviseren u graag over de mogelijkheden. Daarnaast helpen wij u graag bij het ontwikkelen en uitvoeren van een gerichte online strategie voor het komende jaar.