Werken bij Trees and the Forest? Bekijk onze openstaande vacatures en stageplaatsen

Bekijk vacatures

Content marketing in combinatie met zoekmachine optimalisatie (SEO) heeft zich resoluut gevestigd als een van de belangrijkste online marketing tools. Met de komst van de Google Penguin 2.0 update blijft ook de zoekmachinegigant Google erop wijzen dat een goede content marketing strategie de basis is van een succesvolle SEO campagne. Websites die voornamelijk product-, dienst-gerelateerde of promotionele webcontent publiceren, lopen daarom ook het risico op het verkrijgen van een lagere positie in de SERP’s.

Een algemeen aanvaarde definitie van contentmarketing is:

“het creëren, aanbieden en verspreiden van content die aansluit op een vooraf geïdentificeerde informatiebehoefte, om zo nieuwe relaties aan te gaan en bestaande relaties te versterken.”

Dit wordt gerealiseerd door het dagelijks publiceren van unieke, kwalitatieve en doelgroepgerichte webcontent. Maar wat is nou eigenlijk kwalitatieve content creatie en waarom is deze marketing tool de eerste stap richting een grotere betrokkenheid van de gewenste doelgroep?

Content creatie en social media

Content marketing door ruim 70 procent online B2B marketeers ingezetVia het internet zijn consumenten actief op zoek naar informatie die hun kennis over een product of dienst kan verrijken. Volgens een onderzoek van Ambassador wordt contentmarketing door ruim 70% van online marketeers in de VS ingezet, als onderdeel van hun complete B2B marketing strategie. De drive om content marketing campagnes op te zetten heeft rechtstreeks te maken met de kritische consument, die steeds meer online en mede op basis van social media aankoopbeslissingen maakt.

Webcontent is het fundament van social media. Consumenten verlangen heldere en eerlijke informatie van bedrijven. De online consument vertrouwt steeds minder op rechtstreekse informatie van het bedrijf zelf, maar baseert koopbeslissingen vooral op de reacties en trends die leven binnen de social media community.

Claim ‘thought leadership’ met doelgroepgerichte content

De moderne internetgebruiker is geen lezer, maar behoort tot de scroll-en-klik-generatie. Webcontent wordt gewaardeerd op basis van pagina-koppen, titels, kernachtige termen, leuzen, afbeeldingen en overige visuele content. Daarnaast kijkt de consument naar de ervaringen van andere kopers en zijn minder beïnvloedbaar door éénrichtingsreclame van het bedrijf of merk zelf.  Het is dus zaak om doelgroepgerichte informatie aan te bieden en autoriteit uit te stralen, door iedere doelgroep op maat te bedienen. In dit verband wordt binnen de online marketing wereld ook gesproken over ‘thought leadership‘. Deze term wordt veelvuldig gebruikt om aan te geven dat een onderneming als betrouwbare expert wordt beschouwd, door kennisgerichte webcontent aan te bieden die geheel is afgestemd op de informatiebehoefte en vraagstukken vanuit de doelgroep. Een ‘thought leader‘ is een gewaardeerde leider binnen een specifiek expertisegebied, vakgebied, sector of branche. Het is daarom van belang om product- of dienst-gerelateerde vragen die bij de doelgroep leeft, exact en helder te beantwoorden.

Populaire social media sites voor verspreiden content creatie

5 praktische richtlijnen voor een kwalitatieve content marketing strategie

  1. Identificeer de belangrijkste vragen die leven bij potentiële klanten of consumenten.
  2. Beantwoord deze vragen via allerlei online kanalen en social media op een manier die extra waarde creëert voor de lezer of doelgroep.
  3. Probeer geen obstakels op te werpen, door bijvoorbeeld informatie aan te bieden die alleen verkregen kan worden via registratie.
  4. Maak niet te openlijk reclame. Deel uw kennis en expertise met de doelgroep op een interactieve, pakkende en inspirerende manier.
  5. Verleid de doelgroep om mee te praten over een onderwerp en stimuleer interactie via social media.

Google’s impact op content creatie

Omgekeerde piramide content creatieGoogle voert jaarlijks meer dan 500 wijzigingen in haar zoekalgoritme door. Naast grote updates voor Panda en Penguin, worden ook een reeks kleine aanpassingen doorgevoerd. Een actuele content marketing strategie kan daarom na een bepaalde algoritmewijziging achterhaald blijken. Deze impact is een punt van zorg voor online marketeers,  met name bij het creëren van webcontent voor landingspagina’s, nieuwsartikelen of blogs. Echter, het doel achter content creatie in zakelijke zin is het omzetten van potentiële klanten in betrokken en loyale klanten. Dit wordt gerealiseerd door het aanbieden van informatie die is afgestemd op de informatiebehoefte van de doelgroep, met het doel om de betrokkenheid van potentiële klanten sterk te vergroten.

Voor online marketeers is de belangrijke en lastige taak weggelegd, om content creatie te vertalen naar een grotere betrokkenheid. Journalisten en schrijvers maken gebruik van het principe van ‘omgekeerde piramide‘, door informatie in de meest logische volgorde te presenteren en belangrijkste informatie in de eerste alinea te presenteren.

Een website die een hoge Google ranking en hoge conversie realiseert, beschikt niet alleen over een professioneel webdesign en voorziet gebruikers van een optimale user experience. Deze website biedt tevens regelmatig kennisgerichte content aan, die een belangrijke bijdrage levert aan het toch al zo informatierijke medium dat internet heet. Een merk, dienst of product via internet lanceren en verkopen is geen kwestie van alleen de juiste zoekwoorden in een tekst plaatsen. Zoekmachines worden steeds slimmer en passen hun zoekalgoritme regelmatig aan. Facebook, Twitter en andere social media sites zijn bij uitstek de online kanalen waar webcontent door het bredere publiek wordt gewikt en gewogen en waar interessante links worden gevolgd.

Wilt u graag persoonlijk advies over het opstellen van een gerichte content marketing campagne, als onderdeel van uw complete online marketing strategie? Bezoek dan gerust de website van Online Performance Experts. Ons team van online marketing specialisten helpt u graag bij het realiseren van kwalitatieve content creatie en het uitzetten van een effectieve internet marketing strategie.