Content marketing als basis voor Thought LeadershipEen internetgebruiker die voor de eerste keer uw website bezoekt, zal zich afvragen of uw onderneming betrouwbaar en geloofwaardig is. Uiteraard wilt u uw doelgroep ook overtuigen van de legitimiteit van uw organisatie, zodat potentiële klanten worden aangemoedigd om een product of dienst aan te schaffen. Consumenten zijn immers op zoek naar gerenommeerde bedrijven binnen een bepaalde branche en online verkooppunten (zoals een website of webshop) met een betrouwbare uitstraling. Een consument zal sneller een aankoop doen bij een organisatie met een professionele uitstraling, vanwege de aanname dat de kwaliteit van het product of dienst evenals eersteklas zal zijn.

De vraag is: op welke wijze kunt u de beoogde doelgroep overtuigen van uw betrouwbaarheid, geloofwaardigheid en expertise? Het antwoord ligt besloten in de Engelse term “Thought Leadership”. Wat houdt deze term nou precies in en op welke wijze kunt u uw organisatie neerzetten als ‘Thought Leader’? In dit artikel geven we het antwoord op deze vragen.

Vergroot de reputatie van uw onderneming middels Thought Leadership

Organisaties die wordt beschouwd als een thought leader, introduceren regelmatig nieuwe en innovatieve ideeën, en bieden vernieuwende inzichten vanuit verschillende perspectieven. Dit wordt uitgedragen door het bieden van oplossingen aan klanten. De aangeboden oplossingen zijn grotendeels afgestemd op de vraagstukken vanuit de doelgroep. Middels het bieden van vernieuwende perspectieven wordt een onderneming door de doelgroep gezien als een betrouwbare expert. Thought leaders staan bekend om het claimen van vakgerelateerd topics en actuele thema’s. Deze specifieke organisaties zijn daarom ook gewaardeerde leiders binnen hun vakgebied, expertisegebied, sector of branche.

Content marketing als onderdeel van uw Thought Leadership strategie

Organisaties kunnen de positie van thought leadership innemen, door oplossingen binnen hun expertisegebied aan te dragen, gericht op het opbouwen van vertrouwen en het aanzetten van bezoekers tot de gewenste actie. Een effectieve methode om uw kennis en expertise te delen, is het aanbieden van een probleemoplossing via case studies, white papers, infographics, een blog, video’s en microblogging (social media). Hierdoor wordt u in staat gesteld om een actueel vraagstuk of onderwerp te claimen. Op deze wijze zal uw onderneming ook door uw doelgroep en uw potentiële klanten worden beschouwd als een betrouwbare en belangrijke informatiebron. Content marketing speelt een essentiële rol bij het claimen van een vakgerelateerd topic. Het uitzetten van een doelgerichte content marketing strategie is namelijk het belangrijkste middel voor het effectief verspreiden en van uw kennis en expertise. Daarnaast kunt u met behulp van deze marketingbenadering uw doelgroep succesvol overtuigen van uw expertise. Organisaties dienen echter wel hun thought leadership strategie regelmatig te monitoren en bij te sturen. Dit houdt in dat organisaties continu moeten blijven werken aan het creëren van vernieuwende benaderingen, om deze vervolgens via blogs, artikelen en rapporten aan de doelgroep te kunnen presenteren. Hieronder volgen enkele tips die u kunnen ondersteunen bij het uitgroeien tot thought leader binnen uw vakgebied.

8 Tips om uit te groeien tot een expert in uw vakgebied

  • Bepaal een thought leadership strategie die aansluit bij uw organisatiedoelstelling, kennis, expertise, middelen en perspectieven.
  • Identificeer de uitdagingen van uw (potentiële) klanten en de mogelijke problemen die zich voordoen binnen uw branche.
  • Formuleer een vernieuwende benadering.
  • Lokaliseer en ontwikkel best practices, specifiek afgestemd op uw industrie en uw klanten.
  • Zoek naar mogelijkheden om samen te werken met experts, analisten, opinieleiders en trend-watchers om verschillende perspectieven te delen. De doelstelling hierbij is het aanbieden van meer oplossingen voor uw klanten, door professionele conferenties te organiseren, alsmede netwerkplatformen, kennisplatformen en taskforces op te richten.
  • Implementeer nieuwe technologieën. Introduceer nieuwe technieken en pas deze toe binnen uw organisatieprocessen.
  • Deel uw kennis en expertise met uw doelgroep om op den duur het vakgerelateerde thema te kunnen claimen.
  • Presenteer uw expertise door middel van presentaties, blogs, e-books, white papers, video’s en (online) lessen.

Wat onderscheidt u van de concurrentie? Kennisgerichte content

Een gerichte thought leadership strategie biedt ondernemingen de mogelijkheid om zich sterk te onderscheiden van de concurrentie. Als thought leader bent u gericht op het versterken van de binding met uw doelgroep en bouwt u aan vertrouwen, door kennisgerelateerde vraagstukken en actuele onderwerpen te claimen. Een effectieve content marketing campagne zorgt ervoor dat uw kennis en expertise wordt gedeeld met uw doelgroep, waarbij aan de hand van het bieden van oplossingen en nieuwe perspectieven, nog beter aan de informatiebehoefte van (potentiële) klanten kan worden voldaan. Alvorens de vraag daadwerkelijk bij u is neergelegd, beantwoordt u reeds aan de informatiebehoefte van uw prospects. Hierdoor kunt u bezoekers overtuigen van het feit dat uw onderneming de wensen en behoeften van uw doelgroep voorop stelt.  Het uiteindelijke resultaat is een grotere betrokkenheid van bezoekers en een hogere conversie van bezoeker naar loyale klant.

Heeft u advies nodig bij het opstellen van een content marketing campagne, als onderdeel van uw thought leadership strategie? Bezoek dan gerust de website van Online Performance Experts. Ons team van online marketing specialisten helpt u graag bij het ontwikkelen en uitvoeren van een effectieve internet marketing strategie.