Werken bij Trees and the Forest? Bekijk onze openstaande vacatures en stageplaatsen

Bekijk vacatures

Vanaf eind februari 2016 start Google met het doorsturen van Mobile Search gebruikers naar nog sneller te openen mobiele pagina’s, de zogenoemde Accelerated Mobile Pages (AMPs). Wat zijn AMPs exact en hoe kunt u als website eigenaar voordeel halen uit de wijzigingen, die Google vanaf eind volgende maand in de mobiele zoekresultaten zal doorvoeren?

In dit artikel leggen wij uit wat het Accelerated Mobile Pages Project precies inhoudt en geven wij een aantal tips om de mogelijkheden van AMPs te benutten, om zo meer mobiele gebruikers aan te trekken.

Google’s Accelerated Mobile Pages-project wordt gezien als de volgende stap in de mobiele revolutie. Want met behulp van AMPs krijgen gebruikers van mobiele apparaten een nog betere online ervaring. Hieronder gaan we dieper in op het nut en de noodzaak van dit project.

Wat zijn Accelerated Mobile Pages?

Wat zijn Accelerated Mobile Pages nu eigenlijk? AMPs zijn aangepaste, razendsnelle HTML-varianten van webpagina’s die rijke content (tekst, afbeeldingen, video’s en meer) snel laden op een mobiel apparaat. Speciaal hiervoor heeft Google een eigen open source framework uitgerold. Zo kan iedere website eigenaar voor bijvoorbeeld een landingspagina, blogbericht of nieuwsitem een AMP HTML-pagina creëren, waarop de zoekmachine deze specifieke content vervolgens kan indexeren. Volgens Google worden al deze AMPs bovenaan in het scherm en op een visueel aantrekkelijke manier in een swipe carousel getoond:

Google AMP zoekresultaten in mobile search Links – AMP nieuwsberichten staan bovenaan. Rechts – Voor de zoekopdracht ‘antartica’ zijn er nog geen AMPs. Bron: Search Engine Land

In principe is een AMP dus een uitgeklede variant van uw content, met een snellere laadtijd tot gevolg. Artikelen van websites als The New York Times, die normaal gesproken een laadtijd hebben van zo’n 6 seconden op een mobiel apparaat, laden dankzij dit speciaal ontwikkelde framework in minder dan een halve seconde.

TIP: Benieuwd hoe AMPs in de mobiele zoekresultaten worden getoond? Open dan g.co/ampdemo op een smartphone of tablet en voer vervolgens een zoekopdracht uit.

Google’s AMPs maken uw content beter benaderbaar

Accelerated Mobile Pages maken talloze publicaties snel toegankelijk voor mobiele gebruikers. Kort gezegd: door het creëren van AMPs worden uw webpagina’s en artikelen nog beter benaderbaar op mobiele apparaten. Bovendien zorgt de razendsnelle laadtijd voor een groter bereik en meer interactie met uw doelgroep. Men kan immers niet alleen sneller artikelen lezen vanaf een mobiel apparaat, maar er ook direct op reageren.

Volgens Google dragen Accelerated Mobile Pages dan ook bij aan haar overkoepelende missie, te weten:

“Het structureren van informatie wereldwijd en het waar dan ook toegankelijk maken”.

Het AMP-project vergroot uw advertentiemogelijkheden

Het AMP-project is daarnaast sterk gefocust op het realiseren van een kwalitatief hoger content aanbod, zodat Google ook betere advertentiemogelijkheden kan bieden op de betreffende pagina’s. En dat is niet zonder reden: omdat ad blockers aan populariteit toenemen, zullen online magazines met een op advertentie-inkomsten gebaseerd verdienmodel ook een dynamischer en resultaatgerichter advertentiesysteem nodig hebben.

Bovendien heeft Google plannen om in de toekomst meer analye tools toe te voegen, zodat content marketeers en bedrijven het gebruik van AMPs nauwgezet kunnen monitoren. Op die manier kan er goed worden ingespeeld op de behoeften van de gebruiker.

Is dit Google’s reactie op Facebook Instant Articles?

Facebook Instant Articles - Voorbeeld

Google werkt in dit project nauw samen met onder meer Twitter, Pinterest, WordPress, Adobe en LinkedIn om AMP tot een succes te maken. Zoekverkeer via Google, maar ook via social media, wordt doorverwezen naar snel ladende mobiele versies van artikelen die gemaakt zijn met AMP-HTML.

In een onlangs gepubliceerde blogpost laat Google weten dat Twitter al snel na de introductie van AMP gaat starten met het doorlinken naar AMP-content. Pinterest is al begonnen met het testen van AMP-links. Uit de eerste testen bleek dat Accelerated Mobile Pages vier keer sneller laden en acht keer minder gegevens gebruiken dan gewone mobiel-vriendelijke webpagina’s.

Volgens sommigen is het AMP-project een reactie op Facebook’s Instant Articles. Deze feature van Facebook is onlangs in het leven geroepen om bepaalde partners – denk aan New York Times, The Guardian, RTL Nieuws, NU.nl en NOS – rechtstreeks artikelen in Facebook’s mobiele platform te laten laden. Hierdoor zien hun webpagina’s er niet alleen beter uit, maar worden deze ook sneller geladen. Bij Instant Articles wordt een artikel direct binnen Facebook geladen, in een eigen ontwerp dat is gemaakt om de bezoeker van de pagina het artikel makkelijker te laten lezen. Bij het Accelerated Mobile Pages Project maakt Google daarentegen gebruik van een open source framework.

Profiteer van de snelle laadtijd van Accelerated Mobile Pages

De laadtijd van een website vormt al enige tijd een belangrijke ranking factor voor de positie van websites in de organische zoekresultaten. Webpagina’s die snel worden geladen maken meer kans om hoger in Google’s zoekresultaten te komen. Bovendien hebben mobiel-vriendelijke websites in Google een streepje voor.

Kortom: met Accelerated Mobile Pages worden pagina’s niet alleen sneller op mobiele apparaten geladen, ook bezoekers van de mobiele pagina haken minder snel af, u realiseert meer conversies en tegelijkertijd een hogere ranking met deze pagina’s.

De voordelen van AMP op een rij

Hieronder zetten wij alle mogelijkheden en voordelen van Accelerated Mobile Pages nog even voor u op een rij:

Snellere laadtijd van mobiele webpagina’s
Mobiele gebruikers krijgen snel en gemakkelijk toegang tot uw content.

Betere advertentiemogelijkheden
Uw advertenties zijn gerichter, laden sneller en kunnen makkelijk in alle formaten worden getoond.

Groter bereik
Mede dankzij de samenwerking met verschillende social media kanalen bent u in staat om een groter bereik te realiseren.

Betere interactie met uw doelgroep
AMPs geven uw lezers de mogelijkheid om direct te reageren op uw artikel, nieuwsbericht of update. Deze functie stimuleert de interactie met uw doelgroep.

SEO-boost
Uw website zal dankzij de snelle laadtijd en goede bereikbaarheid beter scoren in Google’s zoekresultaten.

TIP: Wilt u meer leren over Accelerated Mobile Pages? In de video hieronder wordt het project uitgebreid toegelicht:

Hulp nodig bij het creëren van AMP HTML-pagina’s?

Kunt u wel wat hulp gebruiken bij het creëren en publiceren van AMP-HTML pagina’s? De specialisten van Online Performance Experts ondersteunen u hierbij graag! Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken, of vraag vrijblijvend een offerte aan.