Werken bij Trees and the Forest? Bekijk onze openstaande vacatures en stageplaatsen

Bekijk vacatures

Een goed uitgedacht content marketing plan ondersteunt en versterkt uw online strategie. Het opzetten van elke campagne moet daarom zo zorgvuldig mogelijk gebeuren. Content marketing is namelijk hét middel om uw doelgroep persoonlijk en blijvend te bereiken, informeren, boeien en te behouden. Het doel is om vertrouwen te winnen en ervoor te zorgen dat de bezoekers van uw website daadwerkelijk loyale klanten worden. Daarom is het noodzakelijk om een content plan te ontwikkelen, waarmee u mensen kunt inspireren en activeren.

Wat voor content brengt uw bezoekers in beweging en stuurt ze in de juiste richting? We geven u een aantal voorbeelden:

  • Originele en inspirerende verhalen, die op een heldere manier worden aangeboden.
  • Gepersonaliseerde content, die zorgvuldig is afgestemd op het gedrag en de behoefte van iedere individuele bezoeker.
  • Spraakmakende blogberichten, die antwoord geven op de vragen van uw bezoekers.

Met bovenstaande vormen van content kunt u de doelgroep activeren en al snel vertrouwen winnen.

Naar bepaalde informatie zijn uw bezoekers juist niet op zoek. Ook zijn er bij het uitwerken van een contentstrategie diverse valkuilen, die u moet ontwijken. Welke dat zijn? Wij geven u 8 redenen waarom een content marketing plan niet werkt:

1. DE KWALITEIT VAN DE CONTENT IS SLECHT

Content moet goed leesbaar zijn en meerwaarde bieden. Dit houdt in dat de informatie geen grammaticale fouten en typfouten bevat en de inhoud helder, aansprekend en onderscheidend is. Kortom, uw content moet kwalitatief zijn.

Zorg er daarom voor dat u kwalitatief sterke content publiceert, die uniek is en zich duidelijk onderscheid van het informatieaanbod van uw concurrenten.gemiddeld aantal artikelen gedeeld op basis van content type

2. DE INFORMATIE SPEELT NIET IN OP DE KLANTBEHOEFTE

Niemand wil halverwege een blogbericht of webpagina ontdekken dat de aangeboden informatie gewoon een ordinair verkooppraatje is. Als de content belooft informatief en doelgroepgericht te zijn, dan moet aan die verwachting worden voldaan. Een sterke focus op promotie en verkoop past simpelweg niet binnen een klantgerichte contentstrategie. Het zal de lezer eerder afstoten en een slechte indruk bij uw doelgroep achterlaten.

3. HET (MERK)VERHAAL IS NIET OVERTUIGEND

Een onduidelijk verhaal dat bovendien niet authentiek is, wordt slecht onthouden en nauwelijks doorverteld. De door u aangeboden content moet juist het boeiende en inspirerende verhaal achter uw merk of bedrijf uitdragen én versterken. Zorg daarnaast voor een goede variatie in tekstuele en visuele content en bied de lezer regelmatig een nieuw feit of origineel verhaal over uw merk, product of dienst. Elke vorm van content moet een positief (merk)gevoel oproepen, mensen raken en de beleving van de lezer versterken.

4. HET AANBOD IS NIET ONDERSCHEIDEND GENOEG

Biedt u daadwerkelijk unieke informatie aan? Of bestaat uw content uit informatie, feiten en ideeën die al door uw concurrentie wordt aangeboden? Het gaat erom dat u met uw online marketingstrategie de onderscheidende waarde van uw merk benadrukt. Bovendien willen bezoekers verrast worden door nieuwe informatie en bijzondere verhalen, die ze nergens anders kunnen vinden.

60% van de consumenten geeft aan een product op te willen zoeken, na het lezen van content over het product. Durf uzelf daarom te onderscheiden met originele en opvallende content marketing campagnes. Neem de lezer bijvoorbeeld mee door de geschiedenis van uw merk en de lancering van uw allereerste product of dienst. Of laat de lezer een kijkje nemen achter de schermen, bijvoorbeeld bij het ontwikkelingsproces van een nieuw product of concept. Kortom, met frisse en onderscheidende content kunt u bezoekers blijvend verrassen.

5. DE BOODSCHAP IS MOEILIJK TE BEGRIJPEN

Natuurlijk wilt u indruk maken met uw online content, maar vermijd te veel jargon. Een veelvoorkomend probleem is dat merken en bedrijven denken dat hun blog specialistisch moet overkomen. Er wordt daarom regelmatig gebruik gemaakt van technische termen, om vakgenoten en collega-experts te kunnen bereiken. Hierdoor is de informatie niet alleen moeilijk te begrijpen, maar ook nog eens slecht toegankelijk. Content is pas succesvol als het daadwerkelijk toegankelijk is voor het grote publiek.

6. DE PRESENTATIE IS SAAI

gemiddeld aantal artikelen gedeeld met en zonder afbeeldingenDe inhoud van uw content moet interessant zijn, maar ook de vormgeving moet boeien. Wanneer bijvoorbeeld het ontwerp van uw webpagina of blog saai is – er is bijvoorbeeld gekozen voor een zwarte tekst op een witte pagina, zonder opmaak en afbeeldingen – leest uw doelgroep dit nauwelijks. Hoe interessant de inhoud ook is.

Een tekst waarin technische processen worden uitgelegd, kan saai zijn. Maar wanneer dezelfde informatie dynamisch wordt gepresenteerd, bijvoorbeeld door middel van een interactieve video of infographic, wordt de content opeens veel aantrekkelijker én begrijpelijker. Een succesvolle marketingcampagne heeft dan ook alles te maken met de manier waarop u de content presenteert.

7. HET ANTWOORD IS NIET DIRECT ZICHTBAAR

Mensen die online informatie lezen kunnen hun aandacht snel verliezen. Houd daar rekening mee in uw contentplan. Lange artikelen worden weliswaar steeds beter geaccepteerd door online gebruikers, maar tegelijkertijd hebben veel mensen het druk en geen tijd om in een ellenlang artikel te zoeken naar het antwoord op hun vraag.

Stop daarom belangrijke informatie ook niet weg, maar begin ermee. Een lang artikel kan dus best. Zorg ervoor dat de belangrijkste punten al in de inleiding aan de orde komen. In de rest van het artikel kunnen deze punten vervolgens worden toegelicht, bijvoorbeeld door middel van een opsomming.

8. DE INFORMATIE IS ONBETROUWBAAR

Iedereen kan informatie online plaatsen en dat maakt lezers sceptisch. Zij nemen niet zonder meer aan wat u publiceert. Uit onderzoek blijkt dat mensen content eerder vertrouwen, wanneer er in de informatie wordt verwezen naar de originele bron. Overtuigende content bevat dan ook bewijsvoering, zoals onderzoeksgegevens, die uw uitspraken ondersteunen en de content geloofwaardig maken.


10 TIPS VOOR EEN EFFECTIEVE CONTENTSTRATEGIE

Los van bovenstaande valkuilen willen we u ook de volgende 10 tips meegeven, die u helpen bij het uitstippelen van een effectieve contentstrategie:

  1. Communiceer de meest relevante informatie met de juiste persoon.
  2. Verspreid content op het juiste moment, in de juiste vorm en via het juiste kanaal.
  3. Deel inspirerende verhalen op een zo origineel mogelijke manier.
  4. Geef een unieke kijk op nieuwe trends, ontwikkelingen en overige actualiteiten.
  5. Maak complexe onderwerpen begrijpelijk.
  6. Geef een opsomming van de belangrijkste feiten.
  7. Zorg voor een overzichtelijke opbouw en maak de inhoud niet te lang.
  8. Maak gebruik van relevante afbeeldingen, infographics en video’s.
  9. Deel uw kennis op een creatieve manier.
  10. Zorg ervoor dat mensen geraakt worden door uw verhaal en dit willen doorvertellen.

De door u aangeboden content heeft een grote invloed op het beslissingsgedrag van uw doelgroep, nog voordat u zelf de kans hebt gehad om met ze in dialoog te gaan. Hieruit blijkt het belang van een goed doordacht content plan.

Gepersonaliseerde informatie, originele verhalen en inspirerende boodschappen, die voortdurend inspelen op het gedrag, de behoefte en de vragen van uw doelgroep. En dat alles op een verleidelijke manier verpakt. Dat zijn de belangrijkste ingrediënten van een succesvolle contentstrategie.

Meer weten over het uitwerken van uw content plan?

Wilt u graag advies inwinnen over het uitdenken van uw contentstrategie en/of uitrollen van uw content marketing plan? Neem gerust contact met ons op. Onze online specialisten helpen u graag verder: