Werken bij Trees and the Forest? Bekijk onze openstaande vacatures en stageplaatsen

Bekijk vacatures

Een onderscheidende content marketing strategie is noodzakelijk als u online concurrentie het hoofd wilt bieden. Het internet staat immers bol van content in de vorm van onder meer webteksten, handleidingen, whitepapers, afbeeldingen, video’s en nog veel meer. Wilt u juist uw merk, product of dienst laten opvallen? Zorg dan voor informatieve content die makkelijk vindbaar is en mensen ook echt willen delen.

Wist u bijvoorbeeld dat meer dan 80% van de consumenten eerst op internet op zoek gaat naar informatie over een product, voordat zij een bepaalde (web)winkel kiezen? En dat dit voor elke fase in het koopproces geldt? Niet voor niets is het van groot belang dat uw organisatie, product of dienst goed wordt gevonden. Maar hoe doet u dit? Het antwoord is simpel: via onderscheidende webcontent, een uitgedachte SEO-strategie, goede linkbuilding en social shares. Samen vormen ze de ingrediënten voor uw content strategie.

Een uitgedachte content strategie uitzetten

Content marketing is een vakdiscipline die de laatste jaren flink in opkomst is. Met de juiste tekstuele en visuele content kunt u namelijk meer online interactie met uw doelgroep bereiken. Een gerichte contentstrategie vertaalt de kernwaarden van uw organisatie en versterkt uw online identiteit.

De perceptie van de klant ten opzichte van uw bedrijf kan dan ook beïnvloed worden door content. Zowel positief als negatief. Het is belangrijk om daar rekening mee te houden wanneer u de strategie vormgeeft. Hoe gaat u bijvoorbeeld om met negatieve berichtgeving over uw organisatie, merk of product? Wanneer u voor zoveel mogelijk denkbare scenario’s alvast een actieplan klaar hebt liggen, kunt u snel reageren. Een negatief bericht is namelijk in mum van tijd gedeeld via social media. 

Verhoog interactie met visuals

Bent u van mening dat uw content niet genoeg interactie teweegbrengt? Dan kan het zijn dat u wellicht te weinig gebruik maakt van visuele mogelijkheden. Plaats bijvoorbeeld regelmatig video’s, infographics of afbeeldingen ter ondersteuning van uw teksten. Ook kan er sprake zijn van incorrect taalgebruik, waardoor uw content onbetrouwbaar of ongeloofwaardig kan lijken. Of de boodschap past simpelweg niet bij uw organisatie.

Hieronder ziet u welke vormen van webcontent de meeste social shares en links krijgen:

Welke-content-krijgt-de-meeste-social-shares-en-links

Van groot belang is daarnaast dat u het succes van elke content marketing campagne meet. Dat kan alleen als u ook alle doelen en doelgroep helder voor ogen hebt, zodat u weet wat u exact moet meten. Succes behaalt u uiteindelijk pas wanneer uw content online vindbaar is. Hier kunt u voor zorgen door de vindbaarheid van webteksten met behulp van SEO, ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd, te vergroten.

Hoe maakt u content ‘shareable’?

Voldoet uw website content aan alle voorwaarden om interactie met de doelgroep te bewerkstelligen? Dan wilt u ook dat deze webcontent gedeeld wordt. Als uw content door volgers wordt gedeeld, komt u namelijk onder de aandacht bij een nieuw publiek: de volgers van uw volgers. En dat is natuurlijk interessant. Zo bereikt u met weinig inspanning een nieuwe doelgroep. Bovendien worden social media kanalen als opzichzelfstaande zoekmachines gezien.

Maar hoe kunt u alle content nu shareable maken, zodat uw lezers het ook daadwerkelijk gaan delen via social media? Shareable content draait om engagement, oftewel; interactie en binding met uw doelgroep en de mate waarin u daadwerkelijk iets voor hen kan betekenen. Alleen met het bieden van waarde aan uw fans creëert u engagement. Informeer uw doelgroep bijvoorbeeld over uw vakgebied, merk of product door lijstjes, zoals een ‘top 5 …’, ’10 tips…’, of door een stappenplan op te stellen. Laat uw eigen interesses ook eens doorschemeren, zodat mensen u ook op persoonlijk vlak wat beter leren kennen. Een vleugje humor in uw content aanbod doet trouwens ook wonderen. 

7 content creatie tips als stimulans voor linkbuilding en social sharing

De juiste content zorgt voor clicks, engagement, conversie, social shares en backlinks. En daarmee voor meer bekendheid van uw product, merk of organisatie. Of u nu besluit om een externe partij voor content creatie in te schakelen, of juist zo veel mogelijk webcontent zelf wilt creëren; met behulp van de volgende 7 tips stimuleert u ook linkbuilding en social sharing.

  1. Breng in kaart welke webcontent u al heeft en wat u zoal kunt hergebruiken als het gaat om content creatie en verspreiding.
  2. Stel een redactieteam samen. Wie is er verantwoordelijk voor nieuwe blogberichten? Hoe wordt SEO ingezet? Wie verzorgt de plaatsing? Wie bedenkt de onderwerpen?
  3. Maak een stijlgids of schrijfwijzer waarin wordt vastgelegd waaraan alle content moet voldoen. Denk hierbij aan zaken als tone-of-voice, lengte van teksten en grootte van afbeeldingen.
  4. Maak een publicatieschema of content kalender voor zowel intern als extern gebruik. Hierop plaatst u bijvoorbeeld wanneer welke nieuwsberichten moet worden verspreid en wie van het redactieteam wat moet aanleveren.
  5. Besluit wat u aan content creatie eventueel wilt uitbesteden. Heeft u bijvoorbeeld SEO-tekstschrijvers nodig om de webcontent beter vindbaar te maken? Wilt u gebruik maken van een professionele fotograaf, of geeft u de voorkeur aan stockfoto’s?
  6. Experimenteer met content: wat werkt en wat werkt niet? Leg de uitkomsten vast in een contentmarketing plan.
  7. Spring in op wat er op dat moment in de wereld gebeurt. Content met een hoge nieuwswaarde trekt de aandacht van uw doelgroep.

Wilt u graag meer weten over het creëren van shareable content, het stimuleren van linkbuilding en het uitzetten van een gerichte social media marketing strategie? De online marketing specialisten van Online Performance Experts beantwoorden graag al uw vragen. Neem gerust contact met ons op of vraag geheel vrijblijvend een offerte aan: