Een goede website ranking is voor ieder bedrijf, klein of groot, een absolute must. Ook u als ondernemer weet als geen ander hoe belangrijk het is om jaar in jaar uit goed vindbaar te zijn in Google.

Om u te helpen bij het bereiken van uw online doelstellingen voor het komende jaar, hebben wij de beste SEO tips voor 2016 hieronder voor u op een rij gezet. 

1. Shareable content is king

Creëer doelgroepgerichte content die mensen spontaan delen

Wat is shareable content? Content is ’shareable’ als de lezer de informatie niet alleen interessant vindt, maar ook waardevol en relevant genoeg om te delen via social media.

Waarom is delen zo belangrijk? Veelvuldig gedeelde content is beter zichtbaar op social media en wordt daarom vaker bekeken en door meer gebruikers verspreid. Zo groeit uw bereik zowel binnen als buiten het social media kanaal. Shareable content zorgt daarnaast voor meer interactie en binding met uw doelgroep, social shares en kwalitatieve backlinks.

Extra SEO tip van Trees and the Forest: Ook de type content is van invloed op de bereidheid om te delen. Onder de meest gedeelde content vallen onder andere afbeeldingen, video’s, infographics, handleidingen, stappenplannen, checklists, lijstjes met tips en casestudy’s. Kortom; verspreid doelgroepgerichte content op een visueel aantrekkelijke manier, die beantwoordt aan de informatiebehoefte van uw doelgroep en de vragen van lezers.

2. Long-tail keywords

Maak gebruik van langere zoektermen

Wat zijn long-tail keywords? Long-tail keywords bestaan uit 3 of meer zoekwoorden. Met behulp van deze lange zoektermen kunt u nog gerichter bezoekers aantrekken.

SEO-tips-2016-long-tail-keywords

Waarom lange zoektermen gebruiken? Maar liefst 70% van de zoekopdrachten in Google bestaan uit long-tail keywords. Het gebruik van lange zoektermen levert niet alleen meer traffic op, maar ook kwalitatieve bezoekers en een hogere conversie. Bovendien is de concurrentie bij long-tail keywords lager. Zo bent u niet alleen sneller vindbaar, maar scoort u ook hoger in Google.

Extra SEO tip van Trees and the Forest: Zoekt u relevante long-tail keywords, dan kunt u via Google Search & Trends Related Search diverse suggesties voor lange zoektermen vinden. Deze suggesties worden onderaan de pagina van de SERPs getoond. Plaats ook regelmatig long-tail keywords in uitgebreide, langere webteksten en diepgaande nieuws- of blogberichten. Webpagina’s voorzien van langere teksten (1200 tot 1500 woorden) scoren doorgaans hoger in Google en stimuleren zowel conversies, als social media shares en backlinks. Let wel op dat u niet de tekstlengte, maar de kwaliteit van de content altijd als uitgangspunt neemt.

3. Semantic SEO

Focus op semantische zoekwoorden

Wat zijn semantische zoekwoorden? Deze zogenoemde Latent Semantic Indexing (LSI) keywords zijn zoekwoorden en termen, die gerelateerd zijn aan het primaire keyword. Semantische zoekwoorden helpen zoekmachines bij het identificeren van zoektermen, die direct gerelateerd zijn aan het onderwerp van een webpagina. De Google zoekmachine kijkt namelijk ook naar het verband tussen de verschillende woorden, die op een pagina worden gebruikt. Het sterker de relatie tussen de verschillende (zoek)woorden, hoe beter de pagina wordt geïndexeerd.

Waarom toepassen? Om de zoekmachine te helpen bij het indexeren van uw pagina’s en een hogere ranking in Google te stimuleren. Voeg daarom altijd semantische zoekwoorden toe aan uw content, zoals; gerelateerde termen, synoniemen, variaties en relevante long-tail keywords. Met het toevoegen van LSI keywords voorkomt u tevens dat er overmatig gebruik wordt gemaakt van het primaire zoekwoord.

Extra SEO tip van Trees and the Forest: Via Google Suggesties en gerelateerde zoekopdrachten (zie tip 2) kunt u LSI keywords vinden. Vul het primaire zoekwoord in als zoekopdracht en de zoekmachine toont automatisch gerelateerde zoektermen en relevante zoekwoorden.

Hoe meer informatie u Google kunt verschaffen, hoe effectiever de zoekmachine is in het koppelen van de juiste gebruikers aan uw website. Plaats daarom ook relevante interne en externe links in uw content. Ook deze links helpen Google bij het identificeren van de exacte context van de webpagina; de zoekmachine kijkt daarbij naar de relatie tussen de verschillende links. Zorg er altijd voor dat interne links naar relevante pagina’s verwijzen en externe links naar kwalitatieve websites, waarop vergelijkbare onderwerpen worden behandeld.

4. Engagement als SEO-booster

Vergroot de betrokkenheid van uw doelgroep

Hoe komt engagement tot stand? Het stimuleren van interactie met doelgroepen, zoals het aangaan van een dialoog via social media, is een belangrijk middel om de betrokkenheid van de doelgroep te vergroten. Betrokken volgers en loyale klanten hebben een sterke binding met het bedrijf. Deze trouwe groep ontwikkelt zich als het ware tot ambassadeurs van de organisatie.   

Waarom interactie stimuleren? Het dagelijks voeren van de dialoog met uw doelgroep is de drijvende factor achter het ontstaan van user-generated content. Zo nodigt u niet alleen uw doelgroep uit om te reageren en ervaringen te delen, maar ook voor uw bedrijf relevante content te creëren en te verspreiden. Het resultaat? Meer clicks, social media signals, backlinks, conversies en engagement.

Extra SEO tip van Trees and the Forest: Visuele content zoals geanimeerde GIF afbeeldingen, foto’s, video’s en infographics zorgen voor meer interactie op sociale media. Maak uw content daarom ook visueel aantrekkelijk en creëer gepersonaliseerde berichten op basis van het zoekgedrag van uw doelgroep. Relevantie, timing, locatie en context zijn de sleutels tot succes.

5. Mobile-friendly is een must

Voorkom dat u bezoekers en klanten misloopt

Hoe wordt uw site mobiel-vriendelijk? Mobiel-vriendelijke websites worden optimaal weergegeven op elk mobiel apparaat, ongeacht de grootte van het beeldscherm. Afhankelijk van het doel van de website kan gekozen worden voor onder andere een responsive webdesign, een losse mobiele website of een mobile app.

Waarom een mobiele versie? Steeds meer consumenten bekijken websites via een smartphone of een ander mobiel apparaat. Ook worden steeds meer online aankopen via mobiele apparaten gedaan. Met een mobile-friendly webdesign voorkomt u dus dat u bezoekers en klanten misloopt. De mobiel-vriendelijkheid van uw website is daarnaast ook een belangrijke ranking factor. Mobiel-vriendelijke websites worden namelijk hoger in Google’s mobiele zoekresultaten getoond.

Extra SEO tip van Trees and the Forest: Twijfelt u of uw website mobiel-vriendelijk genoeg is? Controleer dan uw site met Googles Mobile-Friendly Test. Bekijk ook het overzicht van veelvoorkomende SEO errors, om na te gaan of uw site vrij is van deze veelgemaakte fouten.

Google-Mobile-Friendly-test-SEO-tips-2016

6. Local SEO

Verbeter de zichtbaarheid en vindbaarheid in Google Maps

Wat is Local SEO? Met de inzet van Local SEO wordt de lokale vindbaarheid van een website verbeterd. Via bijvoorbeeld Google My Business kunnen bedrijven een account aanmaken en de bedrijfsinformatie optimaliseren, om hoger te scoren in de lokale organische zoekresultaten. Zo krijgt een lokaal bedrijf sneller een plek bovenaan in de lijst van de Google Maps resultaten.

Waarom moet u lokaal vindbaar zijn? Deze lokale Google Maps resultaten, ook wel bekend als ‘local packs’, krijgen een steeds prominentere plek op de eerste pagina in de SERPs. Daarnaast worden 45% van alle zoekopdrachten lokaal uitgevoerd. Ook de explosieve groei van smartphone-gebruik maakt het belangrijker dan ooit om uw lokale vindbaarheid te verbeteren, ongeacht de aard van uw bedrijf.

6 SEO tips voor 2016 - Local SEO Google Maps reviewsExtra SEO tip van Trees and the Forest: Vraag loyale klanten en trouwe bezoekers om een review op uw Google Maps pagina achter te laten. Reviews en beoordelingen zijn niet alleen conversie verhogend, maar tonen ook aan dat uw product of dienst betrouwbaar is. Niet voor niets worden reviews en beoordelingen steeds prominenter weergegeven in Google Maps.

Beter beoordeelde bedrijven zijn daarom duidelijk zichtbaar in zowel de ‘local packs’ als in de Google Now resultaten voor mobiele apparaten.

Het team van Google Webmasters heeft een aantal interessante video’s gemaakt, met extra tips op het gebied van Local SEO en specifiek gericht op lokale bedrijven:

Met deze 6 SEO tips gaat u optimaal voorbereid het nieuwe jaar tegemoet en kunt u doelgericht aan de slag met; het verbeteren van uw ranking in Google, het verhogen van conversies, het stimuleren van interactie met uw volgers, het vergroten van de betrokkenheid van uw doelgroep en het versterken van uw online reputatie. Succes met het in de praktijk brengen van alle tips!

Mocht u nog vragen hebben, of kunt u wel wat extra SEO advies gebruiken? Neem dan gerust contact met ons op. Onze online specialisten helpen u graag verder.