Vanwege het feit dat social media een steeds grotere rol in ons dagelijks leven speelt, wordt social media marketing ook veelvuldig door organisaties, freelancers en professionals ingezet. Ondernemers maken gebruik van social networks om de aanwezigheid op het internet te kunnen vergroten en hieruit voortvloeiende extra business te genereren. Social media wordt daarom ook gezien als een krachtig online marketinginstrument. Door content marketing te combineren met overtuigende social media marketing, wordt een hoger niveau van betrokkenheid en bewustwording onder de gewenste doelgroep bereikt.

Om uw content effectief online te kunnen verspreiden, dient u bij het uitvoeren van uw social media strategie rekening te houden met enkele essentiële aandachtspunten. In dit tweedelige artikel zetten wij de 4 belangrijkste tips voor u op een rij.

1. Content is King

Relevante en waardevolle content vormt de basis voor het vergroten van uw aanwezigheid op het internet. De uiteindelijke doelstelling van het aanbieden en verspreiden van waardevolle content, is het claimen van leiderschap op uw kennisgebied. Vanwege de laatste Google Panda 3.9 update en de recente Google Penguin update, wordt meer waarde gehecht aan unieke en kwalitatief hoogwaardige content. Daarnaast zorgt waardevolle content voor het aantrekken van nieuwe doelgroepen en het vergroten van de betrokkenheid van de doelgroep. Uw content dient daarom aan te sluiten op de informatiebehoefte van de bezoeker en een duidelijke meerwaarde bieden ten opzichte van de huidige beschikbare informatie. Met een succesvolle content marketing strategie bent u in staat om langdurige en vruchtbare klantenrelaties op te bouwen.

 2. Waardevolle relaties opbouwen

Contacten, volgers en connecties in social networks helpen u bij het verspreiden van uw boodschap. Daarbij is het van belang dat uw contacten geïnteresseerd en betrokken zijn bij uw organisatie of product. Het aantrekken van ongeïnteresseerde en irrelevante contacten heeft weinig tot geen effect op de frequentie van het verspreiden en delen van uw content. Deze contacten zijn doorgaans niet gefascineerd door uw product of informatie en daardoor niet bereid om een zinvol dialoog of een langdurige relatie met u aan te gaan. Daadwerkelijk geïnteresseerde contacten investeren in uw content, door middel van intensieve interactie en verspreiding van uw content, informatie en boodschap via social network sites. Investeer daarom in waardevolle contacten en focus minder op kwantiteit, oftewel het aantal contacten.

Lees hier het tweede deel van het artikel, met een overzicht van de overige tips.

Gerelateerde artikelen

4 tips voor effectieve Social Media Marketing – deel 2