Werken bij Trees and the Forest? Bekijk onze openstaande vacatures en stageplaatsen

Bekijk vacatures

Door intensief gebruik te maken van social media wordt uw online aanwezigheid aanzienlijk vergroot. Via verschillende social networks kunt u het dialoog aangaan met uw huidige klanten en nieuwe doelgroepen, waardoor een hoger niveau van betrokkenheid bij zowel uw klanten als uw doelgroep wordt gecreëerd.

Om waardevolle content onder de aandacht van een bepaalde doelgroep te brengen, dient een organisatie gebruik te maken van enkele essentiële middelen bij de uitvoering van een social media strategie. In deel 1 van dit artikel hebben wij eerste 2 tips voor u op een rij gezet, namelijk:

1. Content is King
2. Waardevolle relaties opbouwen

Hieronder vindt u een opsomming van de overige tips.

3. Start een blog

Het starten van een blog is een belangrijk instrument om een bepaald publiek te kunnen bereiken en aan te trekken. Door actief een blog bij te houden en deze op social networks te delen, wordt uw content onder de aandacht van uw doelgroep gebracht. Om met een nieuw blog daadwerkelijk uw doelgroep te kunnen bereiken, dient u actief uw blog bij te houden en te voorzien van relevante en waardevolle content. Naast het dagelijks publiceren van artikelen is het van essentieel belang dat u ook veelvuldig reageert op andere blogs, gastenberichten op relevante blogs schrijft en op verschillende social network sites actief aanwezig bent. Om gehoord te kunnen worden dient u daarom intensief te investeren in het vergroten van uw aanwezigheid op het internet, door uw content te verspreiden via alle relevante netwerken. Linkbuilding speelt hierbij ook een essentiële rol. Vanwege de recente wijzigingen in het algoritme van Google wordt slechts een natuurlijke linkopbouw beloond met een betere positie in de zoekmachineresultaten. Het gebruik van onnatuurlijke links, waaronder betaalde links en het gebruik van linknetwerken, heeft namelijk een negatief effect op de waardering van uw website in de zoekmachines.

 4. Blijf actief op Social Networks

Het dagelijks plaatsen van berichten, updates en reacties is noodzakelijk om de dialoog op gang te kunnen houden. Op deze manier kunt u volgers vasthouden en daarnaast nieuwe contacten leggen. Het is daarbij van belang dat u actief in gesprek gaat met uw volgers en geen reactie, zowel positief als negatief, onbeantwoord laat. Daarnaast wordt u ook in staat gesteld om uw content onder de aandacht van de juiste doelgroep te brengen, door in relevante werkgebieden en overeenkomstige interessegroepen nieuwe relaties aan te gaan. Blijf daarom op verschillende social network sites interactief bezig en zorg voor een goede verspreiding van waardevolle content via verschillende kanalen. Ook het leggen van nieuwe contacten en het communiceren met de juiste mensen, zorgt ervoor dat u snel en effectief uw klantenrelaties verder kunt uitbouwen.

Social Media Marketing

Met behulp van de mogelijkheden die door social media worden geboden, kunnen ouderwetse productcampagnes worden ingeruild voor een nieuwe marketingstrategie. Vooruitstrevende social media marketing heeft als doel om in contact te komen met nieuwe doelgroepen en daarmee investering in uw product of dienst te realiseren. Door aan de hand van uw organisatiedoelstellingen een passende marketingstrategie te bepalen, kunt u op een succesvolle wijze interactie met uw lezers aangaan en met potentiële klanten in gesprek komen. Uw (potentiële) klanten worden vervolgens ambassadeurs voor uw organisatie en ondersteunen u door uw boodschap, informatie, producten of diensten verder te verspreiden.

Wilt u graag een specialistisch advies over effectieve social media marketing, specifiek afgestemd op uw organisatie? Neem dan gerust contact met ons op via het contactformulier. Ons team van Online Performance Experts helpt u graag verder.

Gerelateerde artikelen

4 tips voor effectieve Social Media Marketing – deel 1