Werken bij Trees and the Forest? Bekijk onze openstaande vacatures en stageplaatsen

Bekijk vacatures

2013 was een druk jaar voor social networks. Het afgelopen jaar hebben zich een groot aantal belangrijke ontwikkelingen voorgedaan, die invloed hebben gehad op de wijze waarop nieuwe social media marketing strategieën worden uitgezet.

In 2013 werd Facebook met name door het jongere publiek ingeruild voor andere social networks. Jongeren gingen op zoek naar sociale platforms die nog niet door hun ouders of andere familieleden waren ontdekt. Twitter ging naar de beurs en introduceerde een videofunctie, door de mobiele video app Vine over te nemen. Als reactie op deze ontwikkeling lanceerde Instagram een video optie voor haar gebruikers. Deze social media site heeft recentelijk ook de functie van gesponsorde berichten in de News Feed van gebruikers geïntroduceerd.

Tot slot, geanimeerde GIF-bestanden hebben in 2013 sterk aan populariteit gewonnen, door sociale interactie op een humoristische en creatieve manier aan te moedigen. Hieronder volgt een voorbeeld van een Vine video (links) en een GIF animatie (rechts).

Social media marketing trends 2014: voorbeeld van animated GIF

Wat kunnen we in 2014 verwachten op het gebied van sociale netwerken? Hieronder volgen 3 belangrijke social media marketing trends om komend jaar in de gaten te houden.

1. Google+ wint steeds meer veld als serieus social media platform

Google+ Communities: meer activiteit in 2014Google+ wordt door velen onderschat als social network, maar in 2014 zal de aanzienlijke groei van het sociale media platform hier verandering in brengen. Naast de voordelen op het gebied van zoekmachine optimalisatie (SEO) en Authorship, beschikt Google+ over vele functies die andere sociale media sites niet bieden. Enkele voorbeelden hiervan zijn; Communities en Hangouts. Het platform biedt daarnaast mogelijkheden om specifieke content met verschillende doelgroepen te delen. En hier komt natuurlijk nog bij dat Google+ direct in verbinding staat met de grootste zoekmachine ter wereld.

Niet alleen op zakelijke Google Plus pagina’s, maar ook op privé accounts zien we een enorme toename van interactie op het sociale media platform. Zowel het aantal aanmeldingen als de betrokkenheid van gebruikers is toegenomen en daarmee ook de mogelijkheid om ‘Circles’ (kringen) op te bouwen. In vergelijking met Twitter neemt het aantrekken van volgers op G+ meer tijd in beslag. De stabiele groei van het afgelopen jaar geeft echter wel aan dat Google+ dagelijks door steeds meer mensen wordt ingezet, om sociale interactie en dialoog met andere gebruikers aan te gaan.

G+ Communities

Sinds 2013 kunnen Google Plus gebruikers eigen ‘Communities’ (gemeenschappen)  opbouwen. Deze functie is gericht op het delen van content over een specifiek thema en is daarom vergelijkbaar met LinkedIn Groups en Facebook Groups. Met de komst van Communities is de interactie op het social media platform sterk toegenomen. Sinds de introductie hebben we een voortdurende stijging van de betrokkenheid van G+ gebruikers en de groei van het aantal volgers gezien. Vanwege de uitgebreide mogelijkheden van G+ Communities, zal deze functie het komende jaar steeds vaker worden ingezet als alternatief voor het gebruik van LinkedIn Groups en Facebook Groups.

Nieuwe functies voor Google+ Hangouts

Google heeft recentelijk nieuwe functies voor Hangouts, foto’s en video’s geïntroduceerd en een aantal updates doorgevoerd, om de gebruiksvriendelijkheid van het social network in 2014 te verbeteren. Deze updates hebben betrekking op onder andere de functie ‘lokaal’ delen, het delen van visuele content en andere functies gericht op het beter verspreiden van content via G+.

2. Opkomst van nieuwe kanalen die mobiele & sociale media samenvoegen

Sociale netwerken richten zich steeds meer op 3 basiselementen, namelijk ‘social’, ‘locatie’ en ‘mobiel’. Het element ‘social’ speelt uiteraard een uiterst belangrijke rol bij het delen en verspreiden van content, maar tegenwoordig zijn ‘locatie’ en ‘mobiliteit’ net zo belangrijk. In 2014 zullen social media marketing strategieën tot doel hebben om relevante content op het juiste moment, op de juiste locatie en aan het juiste publiek aan te bieden.

Social Media Marketing Trends 2014: SnapChatSocial networks die zich voornamelijk richten op het delen van foto’s, zoals Instagram en SnapChat, zullen in 2014 uitgroeien tot een van de grotere spelers in de wereld van de sociale media. Bedrijven kunnen de mogelijkheden van deze platformen benutten, door onder andere coupons, aanbiedingen en kortingen op een visueel aantrekkelijke wijze aan te bieden. Op SnapChat is een foto of video maximaal 10 seconden beschikbaar, voordat de afbeelding of video wordt verwijderd. Dit platform is daarom zeer interessant voor het presenteren van flash sales (super-aanbiedingen).

Dit soort social network sites worden ook als app aangeboden, zodat gebruikers altijd en overal toegang tot het platform hebben. Met name op sociale netwerken zoals SnapChat, Instagram en Pinterest behoren timing, locatie en mobiliteit tot de basisingrediënten van een succesvolle social media marketing campagne.

3. Visuele content marketing zal ook in 2014 blijven domineren

Visuele webcontent zoals infographics,  geanimeerde GIF afbeeldingen, foto’s en video’s zorgen voor meer interactie op sociale media. Het blijft uiteraard belangrijk om tekstuele content en andere vormen van webcontent te delen. Echter, in 2014 zullen content marketing campagnes nog meer gefocust zijn op het publiceren van visueel aantrekkelijke berichten. Online marketeers worden gestimuleerd door nieuwe social media services zoals Instagram en Vine, die tal van nieuwe mogelijkheden op het gebied van visuele content marketing bieden.

Het belang van visuele content marketingOm de aandacht van uw doelgroep te trekken en vast te houden, is het uiterst belangrijk om visuele webcontent toe te voegen aan uw nieuwsberichten, blog of updates op sociale netwerken. Daarnaast zal het personaliseren van social media content in 2014 aan populariteit winnen. Ook hierbij draait het om relevantie, timing en locatie. Online marketeers zullen zich meer gaan richten op visuele en dynamische content, om gepersonaliseerde berichten over een specifiek thema aan de juiste doelgroep, op het juiste online kanaal en op het juiste moment aan te bieden.

Een belangrijk onderdeel van een social media marketing campagne is het starten van een dialoog met een bepaald klantensegment, aan de hand van de interesse, wensen en behoeften van het segment. Het aanbieden van gepersonaliseerde content, voornamelijk in visuele vorm en bij voorkeur op basis van één-op-één communicatie, is een must in 2014.

Sociale netwerken zijn voortdurend in beweging. Deze 3 social media marketing trends zijn slechts enkele voorbeelden van de vele trends, die in 2014 een belangrijke rol zullen gaan spelen. Het komende jaar zullen ongetwijfeld nieuwe social networks, apps en ideeën volgen. Wij houden u op de hoogte van alle ontwikkelingen, innovaties en de nieuwste trends.

Wilt u graag persoonlijk advies over het uitzetten van een krachtige social media marketing strategie voor het komende jaar? Neem dan gerust contact op met Online Performance Experts. Ons team van online marketing specialisten helpt u graag op weg!