Heeft u of uw webmaster opgemerkt dat er een aantal links naar uw website verwijzen, die afkomstig zijn van onbetrouwbare of  verdachte domeinen? Ontvangt uw corporate website zo nu en dan een nieuwe backlink (inkomende link) met een ‘exact match’ anchor text van een onbekende site? Dan is deze blogpost voor u bestemd.

3 SEO linkbuilding tips voor het verwijderen van slechte backlinksDe volgende situatie doet zich voor: alle landingspagina’s en overige webpagina’s van uw zakelijke website zijn voorzien van voldoende content. De aangeboden informatie is zowel uniek, als kwalitatief en relevant voor uw doelgroep. Ondanks uw SEO en content marketing inspanningen lukt het niet om op een aantal belangrijke keywords hoog in Google te scoren. Waar ligt het probleem? Deze situatie geeft sterk de indruk van een corporate website met een zwak en onnatuurlijk backlink profiel. Dit houdt in dat de zoekmachine heeft geconstateerd dat uw site over een flink aantal kwalitatief slechte backlinks beschikt.

Linkbuilding is een uiterst belangrijk onderdeel van elke SEO strategie. Na lancering van de Google Penguin 2.0 update en de recente Penguin 2.1 update, is het tegenwoordig belangrijker dan ooit om over een natuurlijk en sterk backlink profiel te beschikken. Zakelijke websites die het grootste risico lopen, zijn met name sites die al een aanzienlijk aantal jaren in SEO link building hebben geïnvesteerd. Wat tegenwoordig als black-hat SEO wordt gezien, behoorde tot enkele jaren geleden nog tot legitieme ‘white-hat’ linkbuilding praktijken, ten behoeve van zoekmachine optimalisatie.

Middelgrote en grote organisaties laten hun backlink profiel regelmatig controleren door een SEO link building specialist. Heeft u een kleine of vrij jonge corporate website? Dan kunt u zelf op redelijk eenvoudige wijze uw linkprofiel controleren.

Wij helpen u graag op weg met 3 praktische SEO linkbuilding tips voor het controleren van uw backlink profiel en het verwijderen van slechte backlinks.

SEO linkbuilding tip 1: Kies de juiste backlinks checker

Er zijn diverse SEO tools beschikbaar voor het controleren van het backlink profiel van uw zakelijke website. Aangezien geen van de beschikbare back link tools een volledig beeld geeft van alle inkomende links, adviseren wij om gebruik te maken van meer dan één backlinks checker. Google Webmaster Tools, OpenSiteExplorer van Moz en Majestic zijn handige SEO tools voor het controleren van uw backlinks.

Google  Webmaster Tools biedt een directe communicatielijn tussen de website eigenaar en de zoekmachine. Of u nu eigenaar van een corporate website of webshop bent; zorg er altijd voor dat u over een Webmaster Tools account beschikt. Deze gratis SEO tool en backlinks checker geeft inzicht in de gezondheid en prestaties van uw site, zoals de zichtbaarheid van uw website in de zoekmachine, de online traffic naar uw site, status van indexering, foutmeldingen na een bezoek van zoekmachine crawlers, meldingen van Google penalty’s en informatie over beveiligingsproblemen. Het dashboard ziet er als volgt uit:

SEO linkbuilding tool: Google Webmaster Tools dashboard

Vanwege het feit dat Google Webmaster tools een gratis SEO tool is voor het controleren van backlinks op uw corporate website, hebben wij onderstaande linkbuilding tips afgestemd op deze backlink checker.

SEO linkbuilding tip 2: Google Webmaster Tools als backlink tool

In uw Google Webmaster Tools account kunt u links in het menu, onder ‘Zoekverkeer’ alle informatie over inkomende links raadplegen. Klik op ‘Links naar uw site’ om de rapportages te bekijken over alle backlinks die naar uw zakelijke website verwijzen. De backlinks checker van Google toont in het overzicht het totaal aantal links en welke websites het meest naar uw site linken. Daaronder wordt een overzicht getoond van de meest populaire anchor text, die aan deze backlinks is toegevoegd:

SEO linkbuilding tool: Google Webmaster Tools - Links to your site

Start met het bekijken van de domeinen van de top 5 sites die naar uw corporate website linken. Controleer of elk domein daadwerkelijk als relevant wordt aangemerkt. Klik bijvoorbeeld op de domeinnaam om te zien naar welke webpagina’s op uw site wordt gelinkt. De bijbehorende anchor text wordt helaas niet in de lijst getoond. Via het overzicht kunt u wel doorklikken naar de webpagina van de inkomende link, waar u de backlink inclusief anchor text kunt vinden.

Niet alle inkomende links van webportalen of websites met lage autoriteit zijn bij voorbaat slecht. Relevantie is het sleutelwoord; alle domeinen moeten puur op basis van relevantie worden beoordeeld.

Heeft u een niet-relevante of onbetrouwbare website gevonden? Hieronder gaan we dieper in op de stappen die u kunt ondernemen, om kwalitatief slechte backlinks te verwijderen.

SEO linkbuilding tip 3: Verwijder kwalijke links met de Google Disavow tool

Beschikt uw corporate website over een aanzienlijk aantal kwalijke, niet-relevante en onnatuurlijke links, dan kan dit een negatieve impact hebben op uw PageRank. Het is daarom van groot belang dat alle slechte backlinks op uw site in kaart worden gebracht en vervolgens worden verwijderd.

De eerste stap is het creëren van een Excel lijst met alle inkomende links, die u als onnatuurlijk, manipulatief, onbetrouwbaar, kwalitatief slecht of niet-relevant beschouwd. Aan de hand van de lijst kunt u vervolgens contact opnemen met de webmaster of eigenaar van de website, waarvan de backlink afkomstig is. Stuur bijvoorbeeld een e-mail met het verzoek om de link te verwijderen. Vergeet niet in de Excel de datum te noteren, waarop u de e-mail heeft verzonden. Deze informatie heeft u nodig als u besluit om de Google Disavow tool te gebruiken. In onderstaande Google Webmaster Help video geeft Matt Cutts een uitgebreide uitleg over de stappen die u kunt ondernemen, als er onnatuurlijke links naar uw site verwijzen.

Om te controleren of de slechte backlinks werkelijk verwijderd zijn, kunt u gebruikmaken van verschillende betaalde SEO tools en backlink checkers, zoals BuzzStream of Screaming Frog. Een gratis tool is SEOTools for Excel, die ondersteuning biedt aan websites met een eenvoudig backlink profiel en slechts een klein aantal inkomende links.

Het komt regelmatig voor dat de webmaster of eigenaar van de website niet reageert op uw verzoek, of zelfs geld vraagt voor het verwijderen van de link. Bent u van mening dat alle handmatige mogelijkheden zijn uitgeput, dan wordt het tijd om de Disavow tool van Google in te zetten.

Informeer Google over slechte backlinks met behulp van de Disavow tool

Heeft u geen of een negatieve reactie gekregen op uw verzoek om een backlink te verwijderen? Als u ervan overtuigd bent dat een aantal backlinks van negatieve invloed zijn op uw PageRank, dan is de Google Disavow tool het laatste middel. Met behulp van deze tool kunt u Google informeren over deze groep inkomende links en de zoekmachine verzoeken om de links te verwijderen. Cutts geeft in onderstaande video duidelijk aan in welke situaties de Disavow tool effectief kan worden ingezet.

Heeft u nog niet eerder met de tool gewerkt? Raadpleeg dan ook de Google Webmaster Help pagina voor een uitgebreide uitleg over de werking van de Disavow tool.

Tenslotte adviseren wij u om regelmatig uw backlinks te controleren op kwaliteit, relevantie en autoriteit.

Beschikt uw corporate website over een groot backlink profiel en een omvangrijk aantal backlinks? Dan is het raadzaam om een SEO specialist op het gebied van linkbuilding in te schakelen. De link building specialisten van Online Performance Experts begeleiden u graag naar een kwalitatief sterk en natuurlijk back link profiel.