Werken bij Trees and the Forest? Bekijk onze openstaande vacatures en stageplaatsen

Bekijk vacatures

Heeft u ook gemerkt dat de positie van uw website in de mobiele zoekresultaten nagenoeg niet is veranderd, na de recente Mobile-Friendly update van Google? Deze algoritme update heeft namelijk minder impact gehad op de rankings, dan in eerste instantie door vele SEO specialisten werd verondersteld. Ook de zoekmachine zelf benadrukte eerder al dat de ‘Mobile Ranking’ algoritme-wijziging een grotere impact zou hebben dan de Panda en Penguin updates.

We zijn nu twee maanden verder en kunnen concluderen dat deze Google update slechts een kleine invloed heeft gehad op de ranking van websites, die niet mobiel-vriendelijk zijn. Zo blijkt ook uit de resultaten van een kleine studie verricht door Mockingbird Marketing.

Terwijl iedereen de afgelopen maanden het effect van het mobiele algoritme op de voet heeft gevolgd, is Google op de achtergrond bezig geweest met het doorvoeren van 2 nieuwe updates, die een veel grotere impact blijken te hebben op de zoekresultaten:

1. Een update gericht op het ranken van lokale bedrijven in ‘Local Search’

Halverwege mei hebben webmasters en SEO experts wereldwijd een grote verandering in de lokale organische zoekresultaten opgemerkt. Zo steeg bijvoorbeeld het aantal ‘local packs’ in de SERPs en was er opvallend veel beweging in de rankings van de lokale resultaten in Google Maps. Gesuggereerd wordt dat deze ‘Local Search’ update deel uitmaakt van Google’s Pigeon algoritme, ter verbetering van de zoekfunctie in Maps. Een ‘local pack’ ziet er als volgt uit:

Google lokale vindbaarheid - voorbeeld local packs

Ook de SERP statistieken van Mozcast Features laten een plotselinge stijging zien van het aantal lokale zoekresultaten na 14 mei:

SERP statistieken tonen hoger aantal local packs in Google Search

Ondanks dat de update niet officieel is bevestigd door Google zelf, heeft deze algoritme-wijziging een grote impact op het succes van lokale diensten en locatiegebaseerde services. Sterker nog; een hoge zichtbaarheid in Google’s lokale SERPs is belangrijk voor elk type bedrijf, ongeacht of u nu een horecaonderneming, detailbedrijf, MKB of grote onderneming runt. Daarnaast maakt de explosieve groei van smartphone-gebruik en ‘Mobile Search’ het belangrijker dan ooit om de lokale vindbaarheid van uw website te verbeteren. 

De sterke verschuiving van desktop naar mobiel gebruik en deze recente algoritme update van Google geven samen een duidelijk signaal; lokale vindbaarheid wordt steeds belangrijker en daarmee groeit ook de noodzaak om regelmatig aandacht te besteden aan Local SEO.

2. Een ‘Quality Signals’ update voor het belonen van social media signals

Google heeft onlangs bevestigd dat de oorzaak van schommelingen in de rankings niet ligt bij een nieuwe Panda algoritme update, maar het gevolg is van een actualisering van het ‘Quality Signals’ algoritme. Deze update heeft al een merkbare invloed gehad op zoekmachine rankings, door websites met duidelijke betrokkenheid van bezoekers en sterke social media signalen te belonen met een hogere positie in Google.

Uit onderzoek van Stickyeyes is gebleken dat er een duidelijke correlatie is tussen de hoeveelheid tijd die bezoekers op een website doorbrengen en de ranking van de site:

Verband tussen verblijftijd bezoekers en website ranking

Verband tussen verblijftijd bezoekers en website ranking

Er wordt algemeen aangenomen dat websites met langere bezoektijden de meest relevante content bieden. Bezoekers brengen immers een langere tijd door op de website, omdat de aangeboden informatie wordt gezien als relevant, interessant én kwalitatief hoogstaand. Bovendien kwam uit de resultaten naar voren dat websites met een hogere Google ranking het laagste weigeringspercentage (bounce rate) wisten te realiseren:

Lagere bounce rate resulteert in hogere positie in Google

Lagere bounce rate = hogere positie in Google

Dezelfde studie toonde aan dat er een verband is tussen social signals en SEO prestaties. Gedurende de eerste maanden van 2015 hadden sociale signalen nog weinig invloed op rankings. Google heeft hier onlangs verandering in aangebracht, door websites hoger te ranken op basis van de doorklikratio via social media, het aantal Facebook Likes en Plus Ones via Google+. Opvallend te noemen is de afwezigheid van Tweets als social signal, zeker gezien de ontwikkelingen omtrent de samenwerking tussen Twitter en Google. Zo heeft de zoekmachine bijvoorbeeld bekend gemaakt dat er plannen liggen om Tweets in de SERPs te tonen.

Ons advies: besteed aandacht aan Local SEO en Social Media Marketing

Deze 2 updates van Google tonen aan dat Local SEO en een sterke aanwezigheid op social media nu al zwaarder wegen als ranking factor. Bedrijven die hun website optimaliseren voor lokale zoekresultaten en een duidelijke social media marketing strategie uitdragen, kunnen dus profiteren van een hogere positie in Google. Hiermee wordt ook een grote stap gezet richting het beter bereiken van de gewenste doelgroep en het aantrekken van meer (potentiële) klanten. 

Is de positie van uw website in Local Search drastisch veranderd? De Local SEO specialisten van Online Performance Experts helpen u graag bij het optimaliseren van uw website voor een betere lokale vindbaarheid. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie,  of vraag direct een vrijblijvende offerte aan.