Werken bij Trees and the Forest? Bekijk onze openstaande vacatures en stageplaatsen

Bekijk vacatures

Als e-commerce ondernemer bent u ongetwijfeld bekend met de term content marketing en de rol die deze marketingstrategie speelt bij het behalen van de sales doelstellingen van uw webshop. Deze online marketing strategie heeft namelijk impact op zowel zoekmachine optimalisatie (SEO), als op het verkoopresultaat van e-commerce websites. Met de juiste inzet van contentmarketing kan bovendien het beslissingsgedrag van de consument op een positieve wijze worden beïnvloed. Vanwege de effectiviteit en succes van dit marketinginstrument, kunnen ook online marketeers van webshops en overige eCommerce kanalen er niet meer omheen.

Om deze marketingtool nog beter te integreren in de online marketing strategie van uw webshop, volgen hieronder 10 praktische content marketing tips voor e-commerce websites.

1. Zorg voor een periodieke controle van alle content op uw e-commerce site

Voer ieder kwartaal een complete website analyse uit, om alle content op uw webshop te controleren. Analyseer uw website statistieken om inzicht te krijgen in al uw webcontent, de eventuele knelpunten die opgelost moeten worden en om te bepalen welke website onderdelen goed presteren. Een belangrijk aandachtspunt hierbij is het identificeren van duplicate content, verouderde informatie, webcontent die weinig tot geen toegevoegde waarde levert en webpagina’s die slecht presteren. Bekijk hieronder de video van Matt Cutts (hoofd webspam bij Google), waarin een uitleg wordt gegeven van de acties die u kunt ondernemen na het identificeren van deze vormen van content.

2. Content die helpt bij het maken van een weloverwogen koopbeslissing

Om uw producten of diensten te kunnen verkopen, is het van belang dat u uitgebreide informatie over het product of dienst aanbiedt. Zorg daarom voor unieke en overtuigende content, die de consument helpt bij het maken van een weloverwogen koopbeslissing. Richt uw content marketing inspanningen ook op het wekken van vertrouwen bij uw bezoekers, door ‘Thought Leadership’ uit te dragen en aan te tonen dat u een expert in uw vakgebied bent.

3. Publiceer regelmatig nieuwe en relevante webcontent

Met name e-commerce websites die zich richten op het aanbieden van een specifiek product of dienst, besteden te weinig aandacht aan het actueel houden van alle webcontent. Een efficiënte manier om het publiceren van nieuwe content duidelijk te plannen, is het creëren van een redactionele kalender voor elke content marketing campagne. Zorg daarnaast voor een maandelijkse update van de webcontent van uw homepage en ververs ten minste ieder kwartaal de informatie op de belangrijkste categorie- en productpagina´s.

4. Analyseer de e-commerce websites van uw belangrijkste concurrentie

Bekijk regelmatig de e-commerce website van uw belangrijkste concurrent(en). Hierdoor kunt u gemiste kansen op het gebied van content creatie identificeren, of inspiratie opdoen voor het creëren van nieuwe vormen van webcontent. Zorg uiteraard wel voor een unieke contentmarketing strategie, die het onderscheidende karakter van uw webshop ten opzichte van uw concurrentie duidelijk uitdraagt.

5. Onderschat het belang van user-generated content niet

Uit een onderzoek van iPerceptions is gebleken dat 63% van consumenten sneller overgaat tot het doen van een aankoop bij een e-commerce site, waarop customer reviews worden getoond. Deze reviews, zoals klantbeoordelingen en aanbevelingen, zijn voorbeelden van user-generated reviews. Dit type webcontent heeft een sterke overtuigingskracht en is daarom van grote invloed op het aankoopgedrag van consumenten. Het tonen van user-generated reviews behoort tot een van de belangrijkste conversie optimalisatie tools die u voor uw webshop kunt inzetten.

6. Verhoog uw conversieratio met visuele contentmarketing

Visuele webcontent heeft een belangrijke aantrekkingskracht op uw bezoekers en houdt daarnaast de aandacht van de lezer langer vast. Visuele contentmarketing speelt ook een belangrijke rol bij het stimuleren van interactie met uw potentiële klanten. Overtuig uw bezoeker van de kwaliteit van uw product of dienst, door visueel aantrekkelijke afbeeldingen, geanimeerde GIF afbeeldingen en creatieve video content naast tekstuele webcontent te tonen. Door uw e-commerce website te voorzien van professionele productpresentaties, vergroot u de kans op een hogere conversieratio. Een content marketing strategie gericht op een optimale afstemming tussen tekstuele en visuele webcontent, benadrukt ook het onderscheidende vermogen van de webshop ten opzichte van de concurrentie.

Visuele content marketing: het belang van een product video

7. Stem uw content marketing strategie af op uw doelgroep

Een content marketing campagne is pas succesvol als de online strategie is opgezet vanuit een doelgroepgerichte benadering. Stem uw schrijfstijl, de vorm en presentatie van uw webcontent af op uw doelgroep. Speel in op de behoeften van uw potentiële klanten, door product-gerelateerde vragen vanuit de doelgroep met behulp van oplossingsgerichte kennis te beantwoorden. Het aanbieden van kennis- en doelgroepgerichte webcontent speelt een belangrijke rol tijdens het complete conversie proces; van de click-through tot de uiteindelijke aankoop.

8. Zorg voor een uitnodigende en overtuigende meta-description

De meta-description is de omschrijving van de content van uw webpagina. Deze beschrijving wordt getoond onder de paginatitel in de SERPs. Overtuigende meta-descriptions trekken de aandacht van de zoekmachine gebruiker en dragen sterk bij aan het verhogen van de click-through rate van de webpagina. Creëer een unieke en overtuigende meta-omschrijving voor elke afzonderlijke webpagina van uw e-commerce website, met het oog op het aanmoedigen van gebruikers om op uw link te klikken. Voeg ook belangrijke keywords toe aan de description, zodat uw content sneller wordt gezien als het meest relevante resultaat van een zoekopdracht, die zich right op het vinden van uw product of dienst. De webshop van Zalando maakt veel gebruik van overtuigende meta-omschrijvingen, om internetgebruikers aan te trekken. Hieronder volgt een voorbeeld.

Voorbeeld overtuigende meta-description

9. Voeg SEO-vriendelijke interne links toe aan uw webcontent

Bij het vermelden van aanvullende producten of diensten op een bepaalde webpagina, is het belangrijk om een interne link naar het product of dienst toe te voegen. Door het tonen van interne links kunnen bezoekers sneller relevante content op uw e-commerce site vinden en raadplegen. Voor een webshop is het bijvoorbeeld raadzaam om te linken naar vergelijkbare producten, die voor de klant misschien ook interessant kunnen zijn.

Het gebruik van interne links heeft niet alleen invloed op de user experience, maar ook op het indexeren van de complete webshop. Zo kunnen zoekmachine crawlers sneller alle relevante en actuele webpagina’s vinden en indexeren. Zoekmachines beschouwen het aantal interne links en de kwaliteit van deze links als een sterke kwaliteitsindicator. Volgens mening SEO specialist behoort de interne link structuur tot een van de ruim 200 Google ranking factoren. Een efficiënt gebruik van interne links is daarom ook een belangrijk onderdeel van een complete SEO strategie.

10. Deel kennis- en doelgroepgerichte content via uw blog

Het aanbieden van kennis- en doelgroepgerichte content via een blog, is een uiterst effectieve manier om uw boodschap, product of dienst onder de aandacht van uw doelgroep te brengen. Daarnaast helpt de informatie ook bij het maken een koopbeslissing. Zorg er daarom voor dat uw categorie- en product-pagina’s zijn voorzien van interne links naar een relevante blog post en overige informatieve artikelen. Enkele voorbeelden hiervan zijn; handleidingen, instructievideo’s, webinars, case studies, e-books, whitepapers en infographics.

Het effect van blogs op vindbaarheid websiteOok op het gebied van SEO wordt een blog gezien als een krachtige online marketing tool, om uw webshop beter zichtbaar te maken in de zoekmachines. Door regelmatig nieuwe content op uw e-commerce website aan te bieden, zullen zoekmachine crawlers uw site vaker bezoeken om de informatie te identificeren en vervolgens te indexeren.

Wilt u graag persoonlijk advies over het uitzetten van een gerichte content marketing strategie voor uw e-commerce kanaal? De online marketing specialisten van Online Performance Experts helpen u graag verder.